Scientology = Σαϊεντολογία ή Σαηεντολογία;

nickel

Administrator
Staff member
Την ύπαρξη της «Εκκλησίας της Σαηεντολογίας» την πληροφορήθηκα πριν από μερικές δεκαετίες, αρχές της δεκαετίας του 1980, ανεβαίνοντας τα σκαλάκια του σταθμού της Ομόνοιας. Κάποιος μου έδωσε ένα φύλλο πυκνογραμμένο, τυπωμένο σε πολύγραφο. Έριξα μια γρήγορη ματιά, το βρήκα διασκεδαστικό που κάποιος προσπαθούσε να πείσει κόσμο με τα όσα έγραφε το χαρτί και το πέταξα. Αργότερα απόρησα που είδα να γίνεται όλο και πιο γνωστή εδώ και ταυτόχρονα πληροφορήθηκα με τεράστια έκπληξη ότι ήταν δημιούργημα του Χάμπαρντ, τον οποίο γνώριζα από τα (πλούσια τότε) διαβάσματά μου στο χώρο της επιστημονικής φαντασίας (αν και δεν έχω διαβάσει τίποτα του ίδιου).

Τους θυμάμαι κατά καιρούς τους Σαηεντολόγους, τους θυμήθηκα πάλι αυτές τις ημέρες με το διαζύγιο του Τομ Κρουζ και της Κέιτι Χολμς. Κυρίως όμως θυμήθηκα την απορία που είχα από τότε για τη μεταγραφή της Scientology με –η–. Και η ερώτηση: Καλύτερα να γράφουμε Σαηεντολογία, όπως είναι προφανές ότι έχουν κατοχυρώσει ή καθιερώσει το όνομά τους στην Ελλάδα, ή Σαϊεντολογία, όπως θα μεταγράφαμε (και τώρα και παλιότερα) το αγγλικό Scientology — όπως το γράφουν οι 3 στους 4 στο διαδίκτυο και ο Μπαμπινιώτης στο ΛΝΕΓ (στη Βικιπαίδεια είναι ακόμα μπερδεμένοι, ενώ στον Πάπυρό μου δεν βρήκα ούτε την εκκλησία ούτε τον Χάμπαρντ).

Βεβαίως, τα επώνυμα τα γράφουμε όπως θέλει ο ιδιοκτήτης τους (Καμμένος, Πικραμμένος, Χατζιδάκις), με τα βαφτιστικά όμως έχουμε ένα πρόβλημα (θα γράψω του Άδωνη, της Βίκης, της Μυρτώς, ό,τι κι αν λέει ο φορέας του ονόματος).

Αλλά και με τη Σαηεντολογία, δεν είναι φυσικό, αν δεν αναφερόμαστε συγκεκριμένα στην «Ελληνική Εκκλησία της Σαηεντολογίας» (αν υπάρχει τέτοιο μόρφωμα), να τη γράφουμε όπως θέλουμε εμείς ή, για την ακρίβεια, όπως θέλουν οι κανόνες της γλώσσας;

Και με την ευκαιρία, εσείς τι κάνετε με τον κομουνισμό; Θέλω να πω: τον γράφετε με ένα –μ– σε κάθε περίπτωση, όπως επιβάλλει η απλοποίηση, και το πολύ να γράψετε «Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας»;


Επίσημη Εκκλησία της Σαηεντολογίας
Η απατηλή λάμψη τής Σαϊεντολογίας (Esquire, 5/2006, από εδώ)

Από τη δεύτερη πηγή και η φωτογραφία:

 

MelidonisM

New member
Είναι περίπτωση γαηδάρου, βαριόμαστε να βάλουμε διαλυτικά γαϊδάρου και γράφουμε σαηεντολογία,
το σωστότερο σαϊεντολογία βοηθά πάντως και στην προφορά του διφθόγγου ai.
Βλέποντας το ήτα, κοντοστέκεται το μάτι, σαν να θέλουμε να πούμε σαήεντολογία.

Επ' ευκαιρία, Αϊ-Νικόλας και όχι Αη Νικόλας, αφού δεν έχει καν ήτα το άγιος.
....
Το κομμουνισμός είναι επισημότερο.
 

MelidonisM

New member
Μετακίνησα και τον τίτλο στη βικιπαίδεια.
1. Το σωστό είναι σαϊεντολογία.
2. Το λήμμα αναφέρεται γενικά στη σαϊεντολογία
και όχι στην ελληνική εκκλησία που αυτοτιτλοφορείται "της σαηεντολογίας".
 

Earion

Moderator
Staff member
Ένας εκδότης μου δήλωσε ότι, αν δεν αλλάξει τον τίτλο του το ίδιο το Κουκουέ, θα γράφουμε κι εμείς τον κομουνισμό με δύο "μ". Ήταν τότε να γίνει το 18ο συνέδριο του κόμματος και κατέθεσα το αίτημά μου γραπτώς με ηλεμήνυμα σε βουλευτή του. Δεν έμαθα ποτέ τι απέγινε, αν δηλαδή το διάβασε καν κανένας.
 

LostVerse

Member
Ενδιαφέρον ότι η ελληνική βίκι χρησιμοποιεί ι και διαλυτικά, όταν η επίσημη σελίδα στη οποία παραπέμπει ως πηγή έχει η.
 

SBE

¥
Αναφέρετε την εκκλησία που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και θυμάμαι ότι είχε απαγορευτεί στην Ελλάδα λόγω της παράνομης δράσης της (παράνομη συλλογή στοιχείων, κοινώς φακέλλωμα, διάφορων επώνυμων, πολιτικών κλπ). Το οποίο εξηγεί ίσως γιατί οι ελληνικές σελίδες τους βγαίνουν σε ιερογλυφικά.
Λογικά θα έπρεπε να τους γράφουμε όπως αυτοαποκαλούνται, αλλά μάλλον δεν πρόκειται να επικρατήσει ποτέ αυτό.
 

SBE

¥
Από χολυγουντοκουτσομπολίστικη εκπομπή του Νόβα, πριν από λίγο:
... σχετικά με τις καταδίκες [του Τομ Κρουζ] για τη Σαϊντεολογία
... in relation with his convictions...
 

nickel

Administrator
Staff member
Τώρα, να με συγχωρείς, αλλά είναι γλώσσα αυτή που η ίδια λέξη μπορεί να σημαίνει και καταδίκη και πεποίθηση; Δηλαδή, πώς να το πω, εγώ θα προτιμούσα, όταν μιλάμε για τις convictions κάποιου σε σχέση με το Σαϊεντολογία, να μιλάμε για τις καταδίκες του. :)
 

SBE

¥
Συγγνώμη, είναι γλώσσα αυτή που για το ελατήριο και τη συμμορία χρησιμοποιεί την ίδια λέξη; :whistle:
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Το θέτετε σε λάθος βάση. Η σωστή είναι: "Μα περιμένεις να ξέρει και τις δύο έννοιες κάποιος για να παραστήσει τον υποτιτλιστή; Έμαθε (στο Λόουερ) τη μία, μια χαρά τα πάει!"
 
Όχι, το θέτετε όλοι σε λάθος βάση. Η σωστή είναι: "Μα περιμένεις να έχει κανείς κοινή λογική στο τι διαβάζει για να παραστήσει τον υποτιτλιστή; Αρκεί να μεταφράζει μια-μια τις λέξεις, όπως νομίζει ότι μεταφράζονται. Μπορεί αυτός που έγραψε το αρχικό κείμενο να ήταν σουρεαλιστής".
 
Επιπλέον είστε και ανορθόγραφοι: Σαηεντολογία λέμε. Πηγή: Επίσημη Εκκλησία της Σαηεντολογίας (ίσα απ' τ' αλόγου το στόμα, που λέμε στα ellinika).
 

bernardina

Moderator
Τώρα, ανεξάρτητα από τις ορθογραφίες και τις μεταφραστικές χαριτωμενιές, θα ήθελα να μου λύσετε μια απορία.
Θεωρείται ή δεν θεωρείται προσηλυτισμός -και άρα απαγορεύεται από το σύνταγμα- η ΔΩΡΕΑΝ διανομή έντυπου υλικού με θρησκευτικό ή quasi θρησκευτικό ή όπως στην οργή αλλιώς θέμε να το πούμε, περιεχόμενο; Επειδή πριν από μερικές μέρες, μαζί με μια free press εφημερίδα έφτασε στα χέρια μου συμπαθητικό και φροντισμένο βιβλιαράκι με ιλουστρέ εξώφυλλο, τίτλο Ο δρόμος προς την Ευτυχία και την εξής πονηρίδικη σημείωση στο οπισθόφυλλο:
Αυτός είναι ίσως ο πρώτος μη θρησκευτικός κώδικας ηθών που βασίζεται εξ ολοκλήρου στην κοινή λογική. Έχει γραφτεί από τον Λ. Ρον Χάμπαρντ ως ατομική δουλειά και δεν αποτελεί μέρος κανενός θρησκευτικού δόγματος.... Γι' αυτό επιτρέπεται να το διανέμουν κρατικές υπηρεσίες και εργαζόμενοι στην κυβέρνηση ως μη θρησκευτική ενέργεια. κλπ κλπ

Ποιος είναι ο Ρον Χάμπαρντ; Ναι, σωστά μαντέψατε. Ο ιδρυτής της Εκκλησίας της Σαηεντολογίας.

Κι αν είχα ακόμα την αιθεροβάμονα αποκοτιά της νιότης θα έλεγα ότι σκοπεύω να τους πατήσω μια μήνυση από 'δώ μέχρι τον Άλφα του Κενταύρου, αλλά ξέρω ότι τα πλοκάμια τους είναι πολύ μακριά και πολύ βαθιά. Κάποιος όμως πρέπει να μιλήσει σε κάποιους όχι για το Ρεξόνα, αλλά για τους εξυπνάκηδες επιτήδειους που στρατολογούν το κάθε χάπατο και τον κάθε απελπισμένο πουλώντας του φύκια για μεταξωτές κορδέλες.

ΥΓ. Στη συγκεκριμένη μεταφραστική γκάφα ένιωσα μεγάλη συμπάθεια και κατανόηση γιατί το λάθος αποδίδει απείρως καλύτερα αυτό που τους ταιριάζει. Conviction behind bars. Μη ρωτήσετε προς τι το μένος. Αστήρικτο και αναίτιο δεν είναι.
 

SBE

¥
Εμένα Μπέρνι μου μοιάζει προσηλυτισμός πλάγιος, δηλαδή το υλικό αντί να το λέει ξεκάθαρα τι είναι λέει ότι δεν είναι αυτό που είναι. Που είναι κλασσική τακτική όλων αυτών. Σου έχει πει ποτέ κανένας ότι είμαι Χ και θέλω να μιλήσω για τη θρησκεία μου; Όχι, όλοι σου λένε να συζητήσουμε για κοινωνικά/ φιλοσοφικά κλπ.

Γιάυτό διαφωνώ με όσους αποκαλούν προσηλυτισμό το μάθημα των θρησκευτικών.
 
Εμένα Μπέρνι μου μοιάζει προσηλυτισμός πλάγιος, δηλαδή το υλικό αντί να το λέει ξεκάθαρα τι είναι λέει ότι δεν είναι αυτό που είναι. Που είναι κλασσική τακτική όλων αυτών. Σου έχει πει ποτέ κανένας ότι είμαι Χ και θέλω να μιλήσω για τη θρησκεία μου; Όχι, όλοι σου λένε να συζητήσουμε για κοινωνικά/ φιλοσοφικά κλπ.

Γιάυτό διαφωνώ με όσους αποκαλούν προσηλυτισμό το μάθημα των θρησκευτικών.

Εχμ... το μάθημα των θρησκευτικών γίνεται από το ίδιο το κράτος. Το κράτος υποτίθεται ότι είναι το πρώτο που δεν θα έπρεπε να ανακατεύεται μ' αυτά. Και βασικά είναι αυτή του η ανάμειξη που δίνει πάτημα στους υπόλοιπους. Αφού το κάνει το κράτος, επίσημα, γιατί όχι κι εμείς;
 
Γιάυτό διαφωνώ με όσους αποκαλούν προσηλυτισμό το μάθημα των θρησκευτικών.
Αυτό είναι κατήχηση, διδασκαλία του ορθόδοξου χριστιανικού δόγματος σε πρόσωπα που έχουν ήδη ενταχθεί στο δόγμα.

Προσωπική μου άποψη ωστόσο είναι ότι, δεδομένου πως τα βρέφη δεν είναι σε θέση να ενταχθούν οικειοθελώς σε κανένα δόγμα, και δεδομένου ότι το νήπιο και το παιδί δεν έχουν επαρκή ωριμότητα και ανεπτυγμένα κριτήρια για να επιλέξουν θρήσκευμα αλλά ακολουθούν ενστικτωδώς τη στάση των γονιών και του περιβάλλοντός τους, δεν ευσταθεί να μιλάμε για παιδιά/νήπια/βρέφη που "είναι χριστιανοί ορθόδοξοι" κι επομένως δικαιολογημένα κατηχούνται. Τα παιδιά δεν ανήκουν by default σε κανένα θρήσκευμα. Μόνον αν δεν τα κατηχήσεις και αν τους καλλιεργήσεις ελεύθερο πνεύμα θα μπορέσουν να επιλέξουν ελεύθερα τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις όταν ενηλικιωθούν. Επομένως θεωρώ ότι γίνεται όντως προσηλυτισμός, από την οικογένεια, το κοινωνικό περιβάλλον και την κρατική παιδεία. Και στα μεν πρώτα δύο είναι ευνόητο ότι δεν έχουμε δικαίωμα ούτε δυνατότητα να παρέμβουμε, στο δε τρίτο έχουμε δικαίωμα και υποχρέωση να παρέμβουμε.
Σταματώ εδώ για να μην μακρηγορήσω, ήδη είμαστε εκτός θέματος, αλλά με τέτοιο θέμα δεν νομίζω ότι πειράζει και πολύ.

Η έννοια του προσηλυτισμού από νομική άποψη εμπεριέχει την εξαπάτηση ή την πίεση κάποιας μορφής (δηλαδή για τους νομικούς ο μόνος προσηλυτισμός είναι ο "πλάγιος" που αναφέρθηκε πιο πάνω). Δυστυχώς δεν θυμάμαι πηγές αυτή τη στιγμή, θυμάμαι πάντως ότι η διάταξη περί προσηλυτισμού σκοπό είχε να προστατέψει κυρίως ανθρώπους που μπορεί να πιέζονταν να ενταχθούν σε δόγμα με ψυχολογική ή άλλη βία, ή ανθρώπους που μπορεί να παρασύρονταν λόγω απάτης ή λόγω μικρής ηλικίας, χαμηλού μορφωτικού επιπέδου, νοητικής υστέρησης κ.ά., ή τέλος πάντων ότι έτσι έχει εφαρμοστεί στην πράξη ή έτσι ερμηνεύεται νομοτεχνικά. Δεν είμαι απόλυτα σίγουρη για την ακρίβεια αυτού που λέω, αν βρω πηγή θα την αναφέρω.

EDIT: Δεν βρήκα τη δική μου πηγή, αλλά αυτό εδώ έχει αρκετό ενδιαφέρον και κάνει την εννοιολογική διάκριση που προανέφερα για τη νομική έννοια του θρησκευτικού προσηλυτισμού με αναφορά σε νόμους.
 

SBE

¥
Νομίζω ότι στη Δ. Ευρώπη είμαστε από τις λίγες χώρες που έχουμε αρνητική στάση στον προσηλυτισμό. Οι άλλοι προφανώς λειτουργούν με τη λογική ότι άμα γουστάρει ο άλλος να πέφτει θύμα κάθε τσαρλατάνου, να αφήνει την οικογενειακή περιουσία στον Χάμπαρντ ή στον Μουν ή σε όποιον άλλο, ή να αυτοκτονεί με άλλους εκατό παρέα, δεν υπάρχει λόγος να πει κανείς τίποτα.

Για το ζήτημα της διδασκαλίας της θρησκείας από τους γονείς στα παιδιά: εγώ δεν βλέπω να διαφέρει από το να θέλει ένας γονιός να μάθει στο παιδί του ό,τι ξέρει, ειδικά από τη στιγμή που οι θρησκευτικές γιορτές είναι μέρος της κουλτούρας. Και είναι μεγάλο κενό στην ατομική παιδεία το να αγνοεί κανείς τα βασικά στοιχεία της θρησκείας της κοινωνίας που ζει. Και για λόγους κοινωνικούς και για να μην γίνεται θύμα κάθε τσαρλατάνου που πουλάει θρησκεία.

ΥΓ Θα προτιμούσα να μην μετατραπεί το νήμα σε αθεϊστικό μανιφέστο, ας μείνουμε στο ζήτημα της σα*εντολογίας και των συναφών ομάδων.
 
Για το ζήτημα της διδασκαλίας της θρησκείας από τους γονείς στα παιδιά: εγώ δεν βλέπω να διαφέρει από το να θέλει ένας γονιός να μάθει στο παιδί του ό,τι ξέρει, ειδικά από τη στιγμή που οι θρησκευτικές γιορτές είναι μέρος της κουλτούρας. Και είναι μεγάλο κενό στην ατομική παιδεία το να αγνοεί κανείς τα βασικά στοιχεία της θρησκείας της κοινωνίας που ζει. Και για λόγους κοινωνικούς και για να μην γίνεται θύμα κάθε τσαρλατάνου που πουλάει θρησκεία.
Βεβαίως, για το ζήτημα της διδασκαλίας της θρησκείας σε παιδιά μέσα στην οικογένεια και το κοινωνικό περιβάλλον, συμφωνώ κι εγώ και το είπα λίγο παραπάνω. Για το ζήτημα της διδασκαλίας της θρησκείας σε παιδιά μέσω της κρατικής παιδείας είναι που θεωρώ ότι θα πρέπει να μην έχει χαρακτήρα κατήχησης, αλλά πληροφόρησης για τα βασικά στοιχεία της θρησκείας της κοινωνίας που ζει, όπως ακριβώς λες κι εσύ. Για έναν τέτοιο σκοπό αρκούν πολύ λιγότερες ώρες διδασκαλίας και με πολύ διαφορετικό τρόπο από αυτόν που εφαρμόζεται σήμερα.

Είμαι της γνώμης ότι θα είναι πολύ καλό για κάθε παιδί να πληροφορείται ισότιμα όχι μόνο για την πιο διαδεδομένη παραδοσιακά θρησκεία της κοινωνίας όπου ζει, αλλά και για άλλες θρησκείες, που επίσης υπάρχουν στην κοινωνία όπου ζει, και για τον αθεϊσμό, που επίσης υπάρχει στην κοινωνία όπου ζει, καθώς και σε άλλες κοινωνίες, που καλό είναι να συνειδητοποιήσει ότι επίσης υπάρχουν και αλληλεπιδρούν με την κοινωνία όπου ζει. Έτσι θα προστατευτεί πραγματικά από τσαρλατάνους, γιατί θα έχει μια πλήρη εικόνα του θρησκειολογικού φάσματος και θα αναπτύξει κριτική σκέψη.

Αν σε πειράζει που είμαστε εκτός θέματος εδώ, μπορείς να ανοίξεις ένα άλλο νήμα για να συνεχίσουμε εκεί. Μια που ανέφερες το μάθημα των θρησκευτικών ήταν λογικό να σχολιάσει κάποιος, και μια που έδωσες απάντηση στην απάντησή μου, είναι λογικό να απαντήσω ξανά και εγώ, έτσι δεν είναι;
 

SBE

¥
Τα περί εκτός θέματος είναι ευγενικός τρόπος να πεις ότι προτιμάς να αποφύγεις την αντιπαράθεση.
Παρεμπιπτόντως, μία ώρα τη βδομάδα Θρησκευτικά θυμάμαι στο σχολείο, στις πιο πολλές τάξεις. Ε, δε νομίζω ότι γίνεται να μειωθούν σε μισή.
Παρεμπιπτόντως, ίσως πρέπει να αναφέρω εδώ ότι δεν είμαι αντικειμενική. Όχι λόγω θρησκευτικού αισθήματος (οικογενειακώς είμαστε στο μέσο όρο της Ελλάδας, που δεν πολυσκοτίζεται με τη θρησκεία) αλλά επειδή όταν ήμουνα φοιτήτρια σε αγγλικανικό πανεπιστήμιο παρακολούθησα τα μαθήματα θεολογίας που οργάνωνε η κοσμητεία, που είχαν δύο μέρη, το ένα θεολογικό και το άλλο φιλοσοφικό/ γενικό. Το θεολογικό μέρος δεν διέφερε πολύ από τα θρησκευτικά του σχολείου, απλά προσπαθούσε να μην προωθεί συγκεκριμένο δόγμα. Και όχι μόνο δεν φώναζε κανένας ότι ήταν πλύση εγκεφάλου ή κατήχηση ή προσηλυτισμός αλλά τα παρακολουθούσαν φοιτητές όλων των θρησκειών.
 
Top