metafrasi banner

imprint = εκδοτικό σήμα

nickel

Administrator
Staff member
Σε ομάδα μεταφραστών στο Facebook βρήκα μια συζήτηση σχετικά με το imprint στον εκδοτικό χώρο και θέλω να καταθέσω εδώ τον όρο που θεωρώ ότι αποδίδει καλύτερα την ειδική σημασία.

Στη Wikipedia βρήκα την καλύτερη περιγραφή:

Imprint (trade name)
An imprint of a publisher is a trade name under which it publishes a work. A single publishing company may have multiple imprints, often using the different names as brands to market works to various demographic consumer segments.
Description
An imprint of a publisher is a trade name—a name that a business uses for trading commercial products or services—under which a work is published. Imprints typically have a defining character or mission. In some cases, the diversity results from the takeover of smaller publishers (or parts of their business) by a larger company. In the case of Barnes & Noble, imprints have been used to facilitate the venture of a bookseller into publishing. […]
Use
A single publishing company may have multiple imprints, with the different imprints often used by the publisher to market works to different demographic consumer segments. For example, the objective of Viking—an imprint of the Penguin Group—is "[t]o publish a strictly limited list of good nonfiction, such as biography, history and works on contemporary affairs, and distinguished fiction with some claim to permanent importance rather than ephemeral popular interest".

Να κι άλλο ένα παράδειγμα για ένα από τα εμβληματικά imprints της αγγλοσαξονικής αγοράς βιβλίου:

Picador was launched in the UK in 1972 by renowned publisher Sonny Mehta as a literary imprint of Pan Books with the aim of publishing outstanding international writing in paperback editions only.


Στους GTP, ο Βασίλης Μπαμπούρης έγραψε:

Ανάλογα με το συγκείμενο, εγώ θα πρότεινα το «εκδοτικό σήμα». Για να σου δώσω ένα παράδειγμα, στις εκδόσεις οξύ βγάζαμε ορισμένα βιβλία ως «βολτ» και όχι ως «οξύ». Δεν υπήρχαν εκδόσεις βολτ, βεβαίως, ούτε ως παράρτημα, ούτε ως θυγατρική, αλλά τα βιβλία που έβγαιναν με τη στάμπα «βολτ» έφεραν τον λογότυπο του imprint «βολτ», δηλαδή ένα ειδικό σήμα.

Και ο Παναγιώτης Αλεβαντής επιβεβαίωσε:

Ως «εκδοτικό σήμα» αναφέρεται και στο Αγγλοελληνικό και Ελληνοαγγλικό Λεξιλόγιο «Ορολογία γραφικών τεχνών» της Γιάννας Παναγοπούλου (εκδόσεις Nexusmedia) με τον εξής ορισμό: τυπωμένο σχέδιο που δηλώνει την ταυτότητα του εκδότη.

Μερικά παραδείγματα από το διαδίκτυο:

 

Earion

Moderator
Staff member
Εκδοτικό σήμα;
Ασφαλώς έχεις κατά νου αυτά:


Υπάρχουν όμως και αυτά:


τα οποία λέγονται τυπογραφικά σήματα (Printer's marks) και δεν πρέπει να συγχέονται.
 
Αυτό το σχήμα/σύμβολο σαν 4 (κανονικό ή ανάποδο) σημαίνει κάτι και το έχουν όλοι;
 

nickel

Administrator
Staff member
The Orb and Four was widely used as a device of early printers. The Orb is of southern origin and is also called mundus, pomum imperiale, ball, or globe; it stood for the world and was commonly part of the regalia of medieval kings. [...] The Four was widely used as a trademark, especially on bales belonging to merchants of the staple, and also as a mark of craftsmen. It was of Northern origin and is thought to come from the D-rune, ᛞ. The number four had wide significance in the Middle Ages: the four elements, the four humours, the four cardinal virtues, the fourfold exegesis of the Bible, the quadrivium of the four sciences, geometry, astronomy, arithmetic, and music.

 

nickel

Administrator
Staff member
Όχι, δεν έχω κατά νου τα λογότυπα. Η σημασία ξεκινά από εδώ, σύμφωνα με το OED:

3. a. The name of the publisher, place of publication, and date, printed in a book, usually at the foot of the title-page (formerly often at the end of the book); also, the name of printer and place of printing, printed at the end of the book, or on the back of the title-page: these are distinguished as the publisher’s imprint and printer’s imprint.
1790 Brit. Crit. Feb. (T.), The imprint, as it is called in technical language, ‘E Typographeo Clarendoniano’, or ‘At the Clarendon Press’.


Στη σύγχρονη χρήση, όπως λέει η Wikipedia:
An imprint of a publisher is a trade name under which it publishes a work.

Αφορά μόνο ονομασία, όχι το λογότυπο.

Π.χ. από την εγγραφή για το Picador:
Picador is an imprint of Pan Macmillan in the United Kingdom and Australia and of Macmillan Publishing in the United States.

Δεξιά υπάρχει το απλό λογότυπο, με λεζάντα: Picador logo.

Η απόδοση εκδοτικό σήμα βολεύει σαν υπώνυμο της επωνυμίας. Περιγράφει μια κατηγορία βιβλίων που εκδίδει ο εκδότης με διαφορικό «σήμα» που αφορά ονομασία και, κατ' ακολουθία, λογότυπο.
 

Earion

Moderator
Staff member
Όχι, δεν έχω κατά νου τα λογότυπα.

Ούτε εγώ εννοούσα τα λογότυπα. Εννοούσα αυτό που συμβολίζουν τα λογότυπα. Αλλά ήμουν παραπάνω απ' όσο πρέπει σύντομος.

Η απόδοση εκδοτικό σήμα βολεύει σαν υπώνυμο της επωνυμίας. Περιγράφει μια κατηγορία βιβλίων που εκδίδει ο εκδότης με διαφορικό «σήμα» που αφορά ονομασία και, κατ' ακολουθία, λογότυπο.
Συμφωνώ.
 

Zazula

Administrator
Staff member
Άλλοτε πάντως είναι ένας εκδοτικός διακριτικός τίτλος, κι άλλοτε ολόκληρη δομή με αποκλειστικό προσωπικό σαν κανονική θυγατρική.
 
Top