metafrasi banner

competitive intelligence

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Σύμφωνα με τον ορισμό στη WP:

Competitive intelligence is the action of defining, gathering, analyzing, and distributing intelligence about products, customers, competitors, and any aspect of the environment needed to support executives and managers making strategic decisions for an organization.

Competitive intelligence essentially means understanding and learning what's happening in the world outside your business so you can be as competitive as possible. It means learning as much as possible—as soon as possible—about your industry in general, your competitors, or even your county's particular zoning rules. In short, it empowers you to anticipate and face challenges head on.

Key points of this definition:

  1. Competitive intelligence is an ethical and legal business practice, as opposed to industrial espionage, which is illegal.
  2. The focus is on the external business environment.
  3. There is a process involved in gathering information, converting it into intelligence and then utilizing this in business decision making. Some CI professionals erroneously emphasize that if the intelligence gathered is not usable, or actionable, then it is not intelligence.

Στο νέτι υπάρχουν ήδη λίγα ευρήματα με πληροφόρηση για τον ανταγωνισμό. Να τη θεωρήσουμε ικανοποιητική απόδοση ή υπάρχουν άλλες, καλύτερες ιδέες ή αποδόσεις;
 

nickel

Administrator
Staff member
Η ΕΛΕΤΟ (που φιλοξενεί και την παραπάνω πρόταση μέλους της) προτείνει τον όρο περιγνωσία για αυτή τη σημασία του intelligence («πληροφορίες»). Καλή ανάλυση της σημασίας βρίσκουμε κι εδώ:
http://www.fuld.com/company/what-is-competitive-intelligence/

Εγώ δεν θα προτείνω κανέναν σκοτεινό όρο (και πάντως δεν είναι «πληροφορίες για τον ανταγωνισμό»). Θα πρότεινα «πληροφόρηση / πληροφορίες που κάνουν μια επιχείρηση πιο ανταγωνιστική».
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Θα πρότεινα «πληροφόρηση / πληροφορίες που κάνουν μια επιχείρηση πιο ανταγωνιστική».
Υπάρχουν λεπτές διαφορές μεταξύ της πληροφόρησης για τον ανταγωνισμό και της πληροφόρησης που κάνει μια επιχείρηση πιο ανταγωνιστική. Η κυριότερη είναι ότι, βέβαια, δεν αρκούν οι πληροφορίες για να κάνουν τη διαφορά. Η πληροφόρηση μπορεί επίσης να επιβεβαιώνει το τεράστιο πλεονέκτημα της επιχείρησης σε σχέση με τον ανταγωνισμό κλπ.
 

nickel

Administrator
Staff member
Δυστυχώς και οι αγγλοσαξονικές πληροφορίες θολώνουν τα νερά. Στην παρακάτω εξήγηση μιλά και για πληροφορίες που αφορούν τον ανταγωνισμό και για πληροφορίες που σε κάνουν πιο ανταγωνιστικό:

Competitive intelligence (CI) is the gathering of publicly-available information about an enterprise's competitors and the use of that information to gain a business advantage. [...]

http://whatis.techtarget.com/definition/competitive-intelligence-CI

Η άλλη πηγή, που παρέθεσα στο #3, διευρύνει τη σημασία. Ακόμα και η σχετική ένωση άλλαξε το όνομά της από Society of Competitor Intelligence Professionals (SCIP) σε Society of Competitive Intelligence Professionals (SCIP). Αυτή τη διαφοροποίηση θα επιδίωκα να αντανακλά και η ελληνική απόδοση.
 
Top