Biblionet, ή πώς το λειτουργικό μπορεί να γίνει δυσλειτουργικό

nickel

Administrator
Staff member
Δεν πρόλαβα να εξοικειωθώ με το νέο περιβάλλον χρήστη στη biblionet, το εργαλείο για τον βιβλιόφιλο, αλλά προς το παρόν έχω πολλά αρνητικά σχόλια. Θα τα μαζέψω και θα επιδιώξω να τα υποβάλω και αρμοδίως. Προς το παρόν, θα αξιοποιήσω το σχόλιο που ανέβασε στον τοίχο του του Facebook ο φίλος και συνάδελφος Τάκης Δρεπανιώτης και θα το αντιγράψω εδώ, μια και στον τοίχο του θα έρθει γρήγορα να το σκεπάσει η επικαιρότητα. Προς το παρόν, η πρώτη και κυριότερη σύσταση, που θέλω να την κάνω εδώ και καιρό: Αλλάξτε σέρβερ, γιατί το αργό εργαλείο καταντά άχρηστο εργαλείο!

www.biblionet.gr/
 

nickel

Administrator
Staff member
~~Περί Βιβλιονέτ
[Σχόλιο του Τάκη Δρεπανιώτη στο Facebook]

Η νέα εικόνα της βάσης δεδομένων της Βιβλιονέτ είναι ελκυστική και σύγχρονη. Και αυτό είναι καλό. Όμως η βάση παραμένει απελπιστικά αργή, αλλά ίσως αυτό με τη νέα μορφή να διορθωθεί.

Όμως είναι κακό, πολύ κακό, ότι κάποιοι δεν σκέφτηκαν ή, απλώς, δεν ρώτησαν μερικά απλά πράγματα. Όπως ότι η νέα μορφή των εσωτερικών διαδικτυακών διευθύνσεων γκρεμίζει όποιες βιβλιογραφικές αναφορές έχουν γίνει στη Βιβλιονέτ μέχρι σήμερα. Που, σας βεβαιώνω, δεν είναι λίγες. Το θέμα λύνεται με ένα εσωτερικό ευρετήριο που θα μπορούσε, μάλιστα, να δίνει μια μόνιμη, σύντομη διεύθυνση.

Είναι πολύ κακό επίσης ότι οι βιογραφικές αναφορές των συντελεστών (με άλλα λόγια, συγγραφέων, μεταφραστών, κ.ο.κ.) παρουσιάζονται ως default (προς το παρόν ελπίζω) με μια ακατανόητη σειρά, γενικά από παλαιότερα προς νεότερα βιβλία αλλά όχι απόλυτα. Η δική μου εγγραφή αρχίζει π.χ. με βιβλία που έχω γράψει ή συμμετάσχει στη συγγραφή τους και έχουν εκδοθεί τα επόμενα έτη κατά σειρά: 2009, 2010, 2001, 1986, 2001, 1998, 2007, 2002 κ.ο.κ Εξίσου τυχαία είναι και η αναφορά στους τίτλους βιβλίων που έχω μεταφράσει. Βγάλε άκρη. Πρέπει να επιστρέψει επειγόντως εδώ η κατάταξη από νεότερα προς παλιότερα.

Εξίσου κακό είναι ότι για κάποιον συντελεστή με πολλές ιδιότητες (π.χ. συγγραφέας, μεταφραστής, επιμελητής, αρθρογράφος) πρέπει να διατρέξεις ολόκληρη την εργογραφία του για να δεις τι άλλο υπάρχει. Θα έπρεπε να υπάρχουν παραπεμπτικές επιλογές πριν αρχίσουν οι επιμέρους κατάλογοι. Οι δυνατότητες αυτές υπάρχουν, μπορεί κανείς να τις χρησιμοποιήσει από τη Σύνθετη αναζήτηση (που έχει όμως κι αυτή τα προβλήματά της, κυρίως την υπερβολική ανάλυση. Άλλη κατηγορία το «Σκάκι» π.χ. και άλλη το «Σκάκι - για μικρά παιδιά» και δεν έχεις τρόπο να επιλέξεις και τις δυο μαζί).

Τέλος, δεν θα ήταν κακή η κατ' επιλογήν δυνατότητα συνοπτικής, πινακοποιημένης παρουσίασης των τίτλων χωρίς τα εξώφυλλα.

Οι παρατηρήσεις αυτές βασίζονται σε μια γρήγορη ματιά που έριξα στην εγγραφή με τα δικά μου στοιχεία. Άλλοι ίσως βρουν και προσθέσουν άλλα. Ο σκοπός είναι να ακουστούν γνώμες και να γίνουν γρήγορα οι αναγκαίες βελτιώσεις. Η Βιβλιονέτ είναι χρήσιμη και απαραίτητη.
https://www.facebook.com/takis.drepaniotis/posts/10219590560849392
 
Μήπως μπορείτε να με βοηθήσετε με κάτι που μάλλον είναι απλό (αλλά εγώ δεν);

Προσπαθώ να βρω βιβλία που έχουν τη λέξη "οδός" στον τίτλο τους - ή "οδό". Παλιά θα έγραφα τη λέξη στο πεδίο "Τίτλος" στη βιβλιονέτ και θα τα έβρισκα. Τώρα δεν μου βγάζει τίποτα, και μάλλον δεν ξέρω να χειριστώ ούτε τη βάση του osdel. Έχετε καμιά ιδέα;
 

nickel

Administrator
Staff member
Η πιο επιτυχημένη αναζήτηση που έκανα ως τώρα:
Σύνθετη αναζήτηση στη biblionet. Στο πρώτο πεδίο, του τίτλου, γράφεις " οδός" (δηλ. κενό διάστημα και "οδός").

ΥΓ. Αυτό σημαίνει ότι δεν σου δίνει τίτλους που αρχίζουν με "Οδός". Δοκίμασε στη συνέχεια αναζήτηση με "Οδός ".
 

nickel

Administrator
Staff member
Μην κάνεις τον κόπο να βάζεις συνδέσμους. Δεν τους καταλαβαίνει. :(
 
Τέλος, δεν θα ήταν κακή η κατ' επιλογήν δυνατότητα συνοπτικής, πινακοποιημένης παρουσίασης των τίτλων χωρίς τα εξώφυλλα.
Αυτό. Είναι ανυπόφορη η νέα διάταξη.
 

daeman

Moderator
Staff member
Όχι μόνο δυσλειτουργικό, αλλά και με πολλά λάθη:

Τι θέλουν να πουν για τον ποιητή;

Ακόμα και αν είστε φανατικός αναγνώστης της ποίησης, σας ενδιαφέρει ελάχιστα κατά πόσον ο Γιάννης Ρίτσος είχε ή δεν είχε αδερφό που τον λέγανε Μανώλη. Το ίδιο και αν ο Γιώργος Σεφέρης γεννήθηκε στις 29 Φεβρουαρίου ή [sic!] στις 13 Μαρτίου του 1900. Μάλλον αδιαφορείτε αν ο Οδυσσέας Ελύτης δεν εγκατέλειψε τις σπουδές του για να υπηρετήσει τη θητεία του, αλλά επειδή είχε ήδη στραφεί προς τα Γράμματα. Αν όμως όλα αυτά τα παρουσιάζει μία βάση δεδομένων που ανήκει στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού και χρηματοδοτείται αδρά, μάλλον υπάρχει πρόβλημα. Διότι οι καταγραφές οφείλουν και να είναι πλήρεις και να είναι ακριβέστατες.

Βρίθει λαθών, δυστυχώς, ως προς τα βιογραφικά των λογοτεχνών η ηλεκτρονική βάση δεδομένων του Ιδρύματος, η οποία φέρει την ονομασία Βιβλιonet. Μια απλή αντιπαραβολή με βιογραφικά και χρονολόγια των ποιητών από άλλες πηγές (πχ λογοτεχνικά περιοδικά) θα έλυνε το πρόβλημα. Ακατανόητο γιατί δεν έγινε και πώς είναι δυνατόν να υπάρχουν τόσα ανεπίτρεπτα λάθη σε μια βάση δεδομένων την οποία, ας πούμε συμβουλεύονται οι μαθητές για τις εργασίες τους. Τέτοια και τόσα λάθη και το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού δεν έχει πάρει χαμπάρι;

Ο Διονύσιος Σολωμός, ο γενάρχης της ποίησής μας, δεν γεννήθηκε «από αριστοκρατική οικογένεια» όπως γράφουν οι συντάκτες του βιογραφικού του και ξεμπερδεύουν. Ναι, ο πατέρας του, ήταν κόντες. Η μάνα του όμως, ήταν υπηρέτρια, δηλαδή μια απλή γυναίκα του λαού. Από αυτή τη σχέση (γάμος έγινε αργότερα) ο εθνικός μας ποιητής είχε την οικονομική άνεση να σπουδάσει στην Ιταλία και να διαβάζει διαρκώς ξένα έντυπα και βιβλία σχετικά κυρίως με τη λογοτεχνία. Είχε όμως και μια μάνα που μιλούσε τη γνήσια γλώσσα του λαού και την πήρε ατόφια. Αυτό το μέγα χαρακτηριστικό της ποίησής του, έχει περάσει απαρατήρητο.

Ούτε νύξη δεν υπάρχει για τη σχέση του Σολωμού με την Επανάσταση του 1821. Ούτε καν μνημονεύεται από πού έχει εμπνευστεί ο ποιητής το έργο του «Υμνος εις την ελευθερίαν», ούτε, έστω, αναφέρεται πως τα δύο πρώτα τετράστιχα αποτελούν τους στίχους του εθνικού μας ύμνου. Πώς αναφέρεται η σύνθεση στο βιογραφικό του; Σαν «Ύμνος εις την Ελευθερία». Τώρα, θα πείτε ένα μικρό έψιλον και ένα τελικό νι μας μάρανε;

Ας μην πούμε για τα ημιτελή έργα του, όπως οι «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι», έργο που τον απασχόλησε στο μεγαλύτερο διάστημα της ζωής του, σύμφωνα με τον Ευριπίδη Γαραντούδη. Ούτε λέξη για τα θεία σπαράγματα που κατέλειπε, ούτε αναφορά στον Πολυλά που συγκρότησε τα Απαντά του σε σώμα.

Τέλος, στερείται κάθε δημιουργικότητας η καταληκτική φράση: «Επίσης χαρακτηριστικό είναι ότι ο Σολωμός ως ποιητής απέκτησε φήμη από τα νεανικά του χρόνια και ότι με το πέρασμα των δεκαετιών το ποιητικό του έργο δεν ξεπεράστηκε» για εκείνον που, όπως προαναφέραμε, είναι ο γενάρχης της νεοελληνικής ποίησης.

Διαβάζεις για τον Κ. Καβάφη και εκτός από την έλλειψη αναφορών στο πώς επηρέασε την ποίηση στον καιρό του, βλέπεις πίσω από τις λέξεις να υπερτονίζονται τα σεξουαλικά χαρακτηριστικά του. Φυσικά η ποίησή του καθορίστηκε από τα πάντα, όμως για τα υπόλοιπα (την ενημέρωσή του για ρεύματα και τάσεις φερ’ ειπείν) κουβέντα.

Έρχεται στο τέλος και μια αναφορά στον.. Mπέρτολντ Mπρεχτ και σε αποτελειώνει. Ο Μπρεχτ λεγόταν Μπέρτολτ, χωρίς «νι» και στη λογοτεχνία είναι ένα όνομα που ανάμεσα σε άλλα, μας κάνει να ξεχωρίσουμε τους αδαείς, που συνήθως τον γράφουν Μπέρτολντ και ας έχουν μαλλιάσει πολλές γλώσσες.

Ο μέσος αναγνώστης μάλλον δεν σκοτίστηκε. Μια επίσημη βάση δεδομένων όμως;

Ας πάμε ξανά στον Ρίτσο, ο οποίος δεν είχε, βεβαίως, αδερφό που να τον λένε Μανώλη. Τον αδερφό του τον έλεγαν Μίμη (Δημήτριο) και πέθανε το 1921, ίδια χρονιά με τη μητέρα του, από φυματίωση, όπως κι εκείνη. Αυτό δεν αναφέρεται στο βιογραφικό. Αναφέρεται όμως πως ο ποιητής τέλειωσε το Σχολαρχείο το 1919 και πήγε στο Γυμνάσιο Γυθείου το 1921. Ο Ρίτσος είχε γεννηθεί το 1909, οπότε θα ήταν πρακτικώς αδύνατο να τελειώσει το Σχολαρχείο δέκα χρόνια μετά. Και αν το είχε τελειώσει τότε, θα πήγαινε αμέσως στο Γυμνάσιο και δεν θα καθόταν στη Μονεμβασία άπραγος.

Τα λάθη στο βιογραφικό του Ρίτσου είναι πάρα πολλά. Γράφεται πως το 1924 το πρώτο του ποίημα παρουσιάστηκε στη Διάπλαση των Παίδων, ενώ πρόκειται για πεζό. Ότι γράφτηκε στη Νομική Σχολή της Αθήνας «χωρίς να μπορέσει ποτέ να φοιτήσει» ενώ ο ίδιος δεν ενδιαφερόταν για αυτές τις σπουδές και γράφτηκε ώστε να έχει φοιτητικό «πάσο» για να είναι με την αδερφή του Λούλα και φίλους τους σε διάφορους χώρους όπου έμπαιναν ως φοιτητές.

Στο σανατόριο Σωτηρία δεν «έμεινε τελικά για τρία χρόνια» αλλά τρία χρόνια ήταν το ανώτερο επιτρεπτό όριο παραμονής στους ασθενείς Γ θέσης τουλάχιστον. Ακολουθούν ακόμα άπειρα λάθη, τα οποία είναι αδύνατον να απαριθμήσουμε, γιατί θα κουραζόταν ο αναγνώστης. Το συγκεκριμένο βιογραφικό δεν θέλει απλώς διόρθωση, θέλει ξαναγράψιμο.

Όσο για τον Σεφέρη, γεννήθηκε 29 Φεβρουαρίου/ 13 Μαρτίου. Έτσι προσδιορίζουμε τις ημερομηνίες με το παλιό και το νέο ημερολόγιο και όχι με «ή» ενδιάμεσα, σαν να γεννήθηκε ή στις 29 Φεβρουαρίου ή στις 13 Μαρτίου.
[...]




Βιβλιονέτ:
Βιογραφικό Σολωμού
Βιογραφικό Καβάφη
Βιογραφικό Ρίτσου
Βιογραφικό Σεφέρη
 
Top