metafrasi banner

bay window = παράθυρο προεξοχής / σε προεξοχή / σε σαχνισί, τρίφατσο παράθυρο

straydog

New member
Δεν είχε χρειαστεί να το μεταφράσω ποτέ στα ελληνικά, αλλά οι αποδόσεις που βρίσκω δεν με ικανοποιούν καθόλου ("παράθυρο προεξοχής", "τρίφατσο παράθυρο"). Υπάρχει και το "σαχνισί", αλλά νομίζω πως έχει πιο ελληνικό χρώμα και ίσως να μην ταιριάζει στο ύφος του κειμένου. Καμιά ιδέα; Ευχαριστώ προκαταβολικά.
 
Ο ΕΛΟΤ φαίνεται να επιλέγει το «παράθυρο προεξοχής». Θα μπορούσες να δεις και το «παράθυρο σε προεξοχή». Δεν ξέρω να έχει κυκλοφορήσει κάτι πιο δυτικό και γκλαμουράτο. Αλλά κάνε υπομονή.

attachment.php



A bay window is a window space projecting outward from the main walls of a building and forming a bay in a room, either square or polygonal in plan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bay_window
 
Εδώ θα βρεις μια «Oικία κτισμένη το 1896 από το γιατρό Κωνσταντίνο Καραμπέτση. Τα σχέδια έγιναν μάλλον από Ευρωπαίο αρχιτέκτονα, σε ύφος νεοκλασικό, με ένα κεντρικό σαχνισί – έρκερ

Erker είναι ο γερμανικός όρος που αντιστοιχεί στο bay window
 
Να προσθέσω την πληροφορία ότι το bay window βρίσκεται σε μια γωνιώδη προεξοχή, συνήθως τρίφατση, με γωνίες των 30, 45, 60 ή 90 μοιρών (το σαχνισί είναι συνήθως ορθογώνια προεξοχή, δηλ. με γωνίες των 90 μοιρών), ενώ το bow window δημιουργεί ένα ημικύκλιο ή ένα τόξο.


attachment.php

bow windows
 
είναι παλιά η συζήτηση και δεν ξέρω αν με ακούει κανένας, αλλά το έχω τώρα κι εγώ σε ένα κείμενο. btw (αν και θα ήθελα κάποια στιγμή να ξεκινήσω ένα ξεχωριστό νήμα για αυτό το θέμα) με απασχολεί το γενικότερο ζήτημα του πώς αντιμετωπίζει κανείς όρους που είναι πολύ γνωστοί και καθημερινοί στην κουλτούρα από την οποία προέρχεται το βιβλίο αλλά αναφέρονται σε πράγματα, αντικείμενα, καταστάσεις που είτε είναι εντελώς άγνωστα σε εμάς είτε είναι πολύ σπάνια. συνήθως δεν υπάρχει παγιωμένος όρος ή υπάρχει κάποιος που είναι τεχνικός και ακούγεται εξεζητημένος, ιδίως όταν έχεις μία αναφορά τελείως παρεμπίπτουσα (μπαίνει η γυναίκα του στην κουζίνα και τον βρίσκει να κάθεται -πού; στο παράθυρο προεξοχής;). σκέφτομαι το τζαμωτή κόγχη
 
Τίποτε δεν μας ξεφεύγει εδώ :D {τρομακτικό;}

Ίσως καλύτερα αν το αντιστρέψεις σε κόγχη του τζαμωτού (αν δεν θέλεις να πας σε σαχνισιά κλπ).

Και ναι, είναι ωραία ιδέα, ξεκίνα ένα νήμα όπως το περιγράφεις...
 
Συμπτωματικά έπεσα κι εγώ προχτές πάνω σε τέτοιο θέμα. Ο πρωταγωνιστής της ταινίας έδειχνε τα παράθυρα του σπιτιού του και έλεγε, These bay windows are brand new, we just put them in. Δεδομένης της στενότητας χώρου στους υποτίτλους, και αφού ήταν ολοφάνερο για ποιο πράγμα μιλάει, το είπα απλώς "παράθυρα".
 
Τίποτε δεν μας ξεφεύγει εδώ :D {τρομακτικό;}

Ίσως καλύτερα αν το αντιστρέψεις σε κόγχη του τζαμωτού (αν δεν θέλεις να πας σε σαχνισιά κλπ).

Και ναι, είναι ωραία ιδέα, ξεκίνα ένα νήμα όπως το περιγράφεις...

σχεδόν νιώθω το χνώτο σας στον σβέρκο μου...

το τζαμωτό ως ουσιαστικό δηλαδή;
σαχνισιά σε χάι εντ προάστιο του Σικάγου, με τίποτα.

μόλις βρω λίγο χρόνο θα την ξεκινήσω τη γενικότερη συζήτηση, νομίζω πως θα είναι πολύ χρήσιμη. μαζεύω υλικό.
 
μόλις βρω λίγο χρόνο θα την ξεκινήσω τη γενικότερη συζήτηση, νομίζω πως θα είναι πολύ χρήσιμη. μαζεύω υλικό.
Ναι, ναι, να ξεσκονίσουμε λίγο και τη θεωρία, μας έχει φάει η πρακτική (που όμως παίρνει το αδιαμόρφωτο διαμάντι της θεωρίας και του βάζει μερικές εκατοντάδες έδρες — να τις θυμόμασταν κιόλας πώς ήταν).
 
Συμπτωματικά έπεσα κι εγώ προχτές πάνω σε τέτοιο θέμα. Ο πρωταγωνιστής της ταινίας έδειχνε τα παράθυρα του σπιτιού του και έλεγε, These bay windows are brand new, we just put them in. Δεδομένης της στενότητας χώρου στους υποτίτλους, και αφού ήταν ολοφάνερο για ποιο πράγμα μιλάει, το είπα απλώς "παράθυρα".

εκεί, ναι, συμφωνώ. στο δικό μου έχει σημασία, νομίζω, να δώσεις λίγο εικόνα στον αναγνώστη. ο τύπος είναι μεγαλοστέλεχος και το σπίτι έχει όλα τα σέα της κοινωνικής του θέσης
 
Με την ευκαιρία, anansi: Θα μας κάνεις κι ένα νήμα όπου θα αναπτύσσεις τους λόγους που σε έκαναν να αρχίζεις τις προτάσεις με πεζά και την αντιμετώπιση που είχε η θεωρία σου στην πρώτη της επαφή με εκδότη;
:eek:
 
Ναι, ναι, να ξεσκονίσουμε λίγο και τη θεωρία, μας έχει φάει η πρακτική (που όμως παίρνει το αδιαμόρφωτο διαμάντι της θεωρίας και του βάζει μερικές εκατοντάδες έδρες — να τις θυμόμασταν κιόλας πώς ήταν).

ναι, αλλά για την ταμπακιέρα δε μας λέτε κάτι. τζαμωτή κόγχη. θα καταλάβει τίποτα ο άλλος που το διαβάζει;
 
Ναι, το τζαμωτό ως ουσιαστικό. Γιατί όχι; Και στην κόγχη του τζαμωτού κάτι θα καταλάβει...

Απορία: Αν είχες μιναρέδες στο Σικάγο, πώς θα τους έγραφες; Μη βλέπεις το σαχνισί λαογραφικά, δες το ως αρχιτεκτονικό στοιχείο... (Παραδέχομαι ότι δεν είναι εύκολο, πάντως... ;))
 
Με την ευκαιρία, anansi: Θα μας κάνεις κι ένα νήμα όπου θα αναπτύσσεις τους λόγους που σε έκαναν να αρχίζεις τις προτάσεις με πεζά και την αντιμετώπιση που είχε η θεωρία σου στην πρώτη της επαφή με εκδότη;
:eek:

δεν νομίζω ότι θα χρειαστεί ολόκληρο νήμα γι' αυτό. φυλάγομαι από τις τενοντίτιδες και αποφεύγω κατά το δυνατόν τις εκτάσεις των δακτύλων. είστε οι μόνοι που το γνωρίζετε αυτό, και ελπίζω να μείνει μεταξύ μας. αν πάλι ενοχλεί, ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΤΑ ΚΑΝΩ ΚΑΙ ΟΛΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ. oops, sorry, strike that. μπορώ να συμμορφωθώ προς τα υποδείξεις, ήθελα να πω
 
Απορία: Αν είχες μιναρέδες στο Σικάγο, πώς θα τους έγραφες; Μη βλέπεις το σαχνισί λαογραφικά, δες το ως αρχιτεκτονικό στοιχείο... (Παραδέχομαι ότι δεν είναι εύκολο, πάντως... ;))

Αν είχα μιναρέδες, μιναρέδες θα τους έγραφα. αλλά αν είχα κάτι που απλώς θύμιζε/έμοιαζε κάπως με μιναρέ, το να χρησιμοποιήσω αυτή τη λέξη θα έδινε λάθος εικόνα/αίσθηση κλπ. και το σαχνισί είναι, νομίζω, ένα πολύ συγκεκριμένο αρχιτεκτονικό στοιχείο (με πολύ ισχυρές, πάντως, "λαογραφικές" συμπαραδηλώσεις) και δεν είναι αυτό που έχει το σπίτι του Τσάρλι μου.
 
#16: Κρίμα. Περίμενα μια ωραία θεωρία με πολλές περικοκλάδες. Ως προς τη δεοντολογία: πριν απασχολήσει το φόρουμ και την εικόνα του, πρέπει να απασχολεί εσένα και τη δική σου εικόνα. Αν δεν σε πειράζει που αναρωτιέται όποιος διαβάζει τα μηνύματά σου, εμάς μας περισσεύει. Αν σε ενδιαφέρει αλλά σκέφτεσαι και τις τενοντίτιδες, μπορείς να σκεφτείς αλλαγή της υπογραφής. Εγώ προς το παρόν έλυσα την απορία μου.
:)

ναι, αλλά για την ταμπακιέρα δε μας λέτε κάτι. τζαμωτή κόγχη. θα καταλάβει τίποτα ο άλλος που το διαβάζει;
Χωρίς να ξέρω πού θα μπει αυτό, μπορώ να δώσω μόνο την απάντηση της Πυθίας: Αφαιρείς και απλοποιείς στο μετάφρασμα όσο το πρωτότυπο επιτρέπει, όσο δηλαδή το περιγραφόμενο αποτελεί μια απλή πληροφορία ροής και όχι μια λογοτεχνική περιγραφή, ένα αρχιτεκτονικό στοιχείο κ.λπ. Στην πρώτη περίπτωση, θα μπορούσε να είναι το περβάζι ή το κάθισμα του παραθύρου.
 
Το μόνο που μπορώ να συνεισφέρω στη συζήτηση είναι ότι το έρκερ που ανέφερε ο δόκτορας πέρυσι είναι πολύ γνωστό στους μηχανικούς και τους αρχιτέκτονες, αν και περισσότερο ως προεξοχή από μπετόν στην οικοδομή (δηλαδή λίγο τους ενδιαφέρουν τα παράθυρα). Δεν νομίζω όμως ότι το ξέρει ο περισσότερος κόσμος.
 
#18: Έχεις δίκιο. Είναι λίγο σαν να βγαίνεις για ψώνια με τις παντούφλες. Ευχαριστώ!
 
Back
Top