Το νήμα για την παιδεία

Προσωπικά με ενοχλεί αφάνταστα η ύπαρξη των θρησκευτικών στο σχολείο και σαν καλός άθεος, όταν βοηθούσα το 12χρονο ξαδερφάκι μου στα μαθήματα, τού έλεγα να μην αποστηθίζει τους βίους των αγίων ή θρησκευτικές λεπτομέρειες αλλά μόνο ό,τι είχε να κάνει με ηθικά διδάγματα. Ωστόσο δεν νομίζω ότι υπάρχουν σήμερα πολλοί ψυχάκηδες που να απαιτούν την αποστήθιση σκευών και διαφόρων άλλων λεπτομερειών. Φυσικά πρέπει να καταργηθεί ως μάθημα, για μένα δεν υπάρχει περιθώριο συζήτησης. Όποιος θέλει κατήχηση, υπάρχουν τα κατηχητικά, ας στέλνει εκεί τα παιδιά του.
 

SBE

¥
Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει.
Δημόσια και ιδιωτικά, η ίδια μένει.
Η διαρροή θεμάτων και η "βελτίωση βαθμολογίας" στο Διεθνές Απολυτήριο.

ΥΓ Δεν θα έπρεπε να μου κάνει εντύπωση η διαβλητότητα των εξετάσεων και δεν πιστέυω ότι η Ελλάδα έχει την αποκλειστικότητα σ'αυτή γιατί είναι πολλά τα λεφτά, Άρη, και αλλού μάλλον είναι πιο πολλά. Πιο πολύ με εντυπωσιάζει η αφέλεια (ας την πούμε έτσι) των διοργανωτών του ΙΒ που διοργανώνουν τις εξετάσεις όπως τις διοργανώνουν και επαφίενται στην ακεραιότητα του εκάστοτε σχολείου.
 

Zazula

Administrator
Staff member
O τίτλος «Κολεγιές στα κολέγια», πάντως, κέρδισε το ίντερνετ για σήμερα! :D

 

SBE

¥
Και το τέλος θα έρθει από την Ελλάδα.
(μιά ακόμα πρωτοπορία μας, θα δείξουμε για μια ακόμα φορά το δρόμο)
 
Προσωπικά με ενοχλεί αφάνταστα η ύπαρξη των θρησκευτικών στο σχολείο [...] Φυσικά πρέπει να καταργηθεί ως μάθημα, για μένα δεν υπάρχει περιθώριο συζήτησης.
...ένα ιδανικό βιβλίο ιστορίας θα δημιουργούσε σκεπτόμενους μαθητές, οπότε πρέπει να το αλλάξουμε, αλλά δεν ενοχλεί η υποχρεωτική κατήχηση.
Εγώ προφανώς θεωρώ επίσης ότι θα έπρεπε να καταργηθεί, κάνω και ό,τι μπορώ για αυτό μέσα από την Ένωση Αθέων, και θλίβομαι που ενώ επί της αρχής πολλοί θα συμφωνήσουν με αυτό σε μία συζήτηση, τελικά στην πράξη μόνον οι άθεοι (και μόνο μια χούφτα από δαύτους) κινητοποιούνται για να διεκδικήσουν αυτού του είδους τις αλλαγές. Αλλά τα θρησκευτικά είναι ένα μέρος μόνο ενός συνολικού προβλήματος.

Ο τρόπος που αντιμετωπίζονται τα θρησκευτικά (και η ιστορία, και η γλώσσα, και όλα τα μαθήματα τελικά) είναι ένα σύμπτωμα της ασθένειας του εκπαιδευτικού συστήματος - της αρτηριοσκλήρωσης. Εμμονή στην εκπαιδευτική παράδοση χωρίς επανεξέταση σε συνάρτηση με τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών (δεν λέω παιδιών, γιατί τα παιδιά είναι πρωτίστως πολίτες, οι οποίοι πολιτες σύντομα θα ενηλικιωθούν, θα ψηφίζουν, θα εργάζονται, θα κάμουν πολιτική και θα εκπαιδεύουν τη νέα γενιά παιδιών). Ξεκόλλημα χρειάζεται και αναθεώρηση των εκπαιδευτικών προτύπων με βάση σύγχρονες αρχές και όχι αναπαραγωγή των προτύπων που κουβαλάμε από την εποχή του διαφωτισμού.

Μια χαζομάρα ας πούμε που εντόπισα φέτος είναι ότι ενώ μέχρι και την 4η δημοτικού τα παιδιά είχαν 4 ώρες γυμναστική την εβδομάδα, από την 5η και μετά έχουν μόνο δύο - προφανώς για να δοθεί έμφαση στα "σημαντικά" μαθήματα, τα "ακαδημαϊκά". Όλοι αυτοί που κόπτονται για το αρχαίο πνεύμα αθάνατο και την τρισχιλιετή γλώσσα, πώς ξεχνούν τη σημασία της άθλησης στην αρχαία ελληνική παιδεία; Δύο ώρες γυμναστική μόνο, για παιδιά στην προεφηβεία; Πάμε καλά; Και φυσικά μαθήματα του τύπου θεατρική αγωγή, μουσική και εικαστικά είναι "δευτερεύοντα" και "ασήμαντα", στη μουσική τραγουδάνε τραγουδάκια όπως κάναμε πριν 40 χρόνια που το λέγαμε "ωδική", ενώ το βιβλίο τους έχει ένα σωρό πράγματα, ενώ θα μπορούσαν να μάθουν να διαβάζουν νότες, να παίζουν ένα απλό όργανο (τι απόγινε η φλογέρα; η μελόντικα; ), να κατανοούν ένα μουσικό έργο... εκείνη η έρμη η πληροφορική δε είναι τραγική, οι δάσκαλοι είναι αναπληρωτές (άλλος κάθε χρόνο) που απλώς βολεύονται με ένα μισθό και θεωρούν ότι τα παιδιά είτε "τα ξέρουν ήδη όλα" είτε "σιγά μη μάθουν τίποτα έτσι κι αλλιώς", ο περσινός δεν γνώριζε καν ποιο είναι το παιδί μου (!) όταν πήγα να τον δω. Και μη μου πείτε ότι φταίνε οι εκπαιδευτικοί ως άτομα, διότι και αυτοί προϊόντα του συστήματος είναι.

Είδα ένα πολύ ωραίο σχετικό βιντεάκι και ήρθα να το ποστάρω, αν και φοβάμαι ότι θα έρθει ο Ζάζουλας να μου υποδείξει ότι το έχει ήδη ποστάρει κάποιος άλλος κάποτε άλλοτε.
 

daeman

Administrator
Staff member
...
Είδα ένα πολύ ωραίο σχετικό βιντεάκι και ήρθα να το ποστάρω, αν και φοβάμαι ότι θα έρθει ο Ζάζουλας να μου υποδείξει ότι το έχει ήδη ποστάρει κάποιος άλλος κάποτε άλλοτε.
Μάγισσα είσαι; :)

Ακριβώς το ίδιο σ' εκείνο το νήμα που επισήμανε ο Εαρίωνας (RSA Animate - Changing Education Paradigms), το είχε ποστάρει ο Νίκελ, μόνο που αυτό εδώ έχει ελληνικούς υπότιτλους. Χρήσιμο ακόμα κι αν δεν είχε αυτό το πρόσθετο χαρακτηριστικό, διότι repetitio...

Σήμερα είχα με την κόρη μου την κουβέντα ενός άλλου βίντεο τού Κεν Ρόμπινσον, από ομιλία του στο RSA. Είναι εντυπωσιακή η βραχεία (11λεπτη) εκδοχή με το RSA Animation, που έβαλα εδώ. Αλλά άκουσα και ολόκληρη την ομιλία, στο RSA (υπάρχει και στο YouTube). Διαρκεί 55 λεπτά, αλλά τα αξίζει.

Με την ευκαιρία, από την ίδια σειρά της RSA (Royal Society of Arts) έχουμε ένα για τη γλώσσα: Language as a window into human nature, βασισμένο σε ομιλία του Στίβεν Πίνκερ.

Να κάνω κι εγώ μια μαντεψιά: τώρα θα 'ρθει η SBE να «προβάλει τις αντιρρήσεις της». :whistle:
Πανξεπιτονισμός.
 

SBE

¥
Αφού τα έχω πει, γιατί να τα ξαναλέω;

Σοβαρά πάντως, τέρμα η μουσική στο σχολείο; Εγώ είχα μελόντικα και έμαθα στοιχειώδες σολφέζ στο σχολείο. Τρισάθλια φυσικά, γιατί δεν έδινα σημασία, αλλά ε, κάτι έμαθα. Μήπως απλά γιατί είχαμε σοβαρή καθηγήτρια μουσικής;
 
Στην εξωτερική επιφάνεια της κυτταρικής μεμβράνης ενός νευρώνα που βρίσκεται σε ηρεμία, δηλαδή που δε δέχεται ερεθίσματα, υπάρχει υψηλή συγκέντρωση ιόντων νατρίου (Na+), ενώ στην εσωτερική επιφάνεια υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση ιόντων καλίου (Κ+) και αρνητικών ιόντων (όπως ΡΟ4 3- SΟ4 2-κ.ά.) (εικ. 9.2). Η μεμβράνη διατηρεί την άνιση αυτή κατανομή των ιόντων με τη βοήθεια ενός μηχανισμού ενεργητικής μεταφοράς, της αντλίας Na+/K+, που βρίσκεται στη μεμβράνη του νευρικού κυττάρου. Η αντλία Na+/K+ για κάθε τρία Na+ που απομακρύνει από το εσωτερικό του κυττάρου μεταφέρει ταυτόχρονα στο εσωτερικό δύο Κ+. Τα αρνητικά ιόντα διαχέονται ελάχιστα. Η μεγάλη συγκέντρωση θετικών ιόντων στην εξωτερική επιφάνεια της μεμβράνης και αρνητικών ιόντων στην εσωτερική δημιουργούν διαφορά δυναμικού. Το δυναμικό αυτό ονομάζεται δυναμικό ηρεμίας και είναι περίπου -70 mV (επειδή η εσωτερική επιφάνεια της μεμβράνης είναι ηλεκτραρνητικά φορτισμένη σε σχέση με την εξωτερική). Η μεμβράνη του νευρώνα διατηρεί το δυναμικό ηρεμίας για όσο διάστημα δε δέχεται κάποιο ερέθισμα ή, όταν δέχεται ερεθίσματα, με ένταση μικρότερη από κάποια οριακή τιμή.

Βιολογία Α' Λυκείου

Ας με φωτίσουν οι χημικοί, φυσικοί και βιολόγοι της παρέας εμένα τον αδαή απαντώντας μου στο ερώτημα "Γιατί πρέπει να το ξέρει και σε τι θα του χρησιμεύσει ενός παιδιού της Α' Λυκείου ή οποιουδήποτε ανθρώπου, αν θέλετε τη γνώμη μου, το παραπάνω;" :scared: :woot:
Νοσούν τα Αρχαία, σύμφωνοι, αλλά και τα άλλα δεν πάνε πίσω, ε; :whistle:
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Εδώ υπάρχει το πδφ του κεφαλαίου από το οποίο έφερες το απόσπασμα (το κείμενό σου είναι η πρώτη παράγραφος της σελ. 155). Νομίζω ότι σωστή κρίση για το βιβλίο και το κεφάλαιο πρέπει να προκύψει από την εξέταση τουλάχιστον ολόκληρης της ενότητας και όχι μιας παραγράφου.

Θα παραδεχτώ, πάντως, επειδή ξεφύλλισα το βιβλίο, ότι μου φαίνεται υπερβολικό για παιδιά Α' Λυκείου. Σαν να μοιάζει φτιαγμένο πληθωρικό προκειμένου να είναι δύσκολο να αποστηθιστεί για τις πανελλαδικές εξετάσεις.
 

nickel

Administrator
Staff member
Νοσούν τα Αρχαία, σύμφωνοι, αλλά και τα άλλα δεν πάνε πίσω, ε; :whistle:
Συμφωνώ απολύτως. Τη συζήτηση για την αλλαγή της διδακτέας ύλης δεν θα την άρχιζα σώνει και καλά από τα αρχαία. Οπωσδήποτε δεν θα σταματούσα στα αρχαία. Και 1000% θα συμπεριλάμβανα τα αρχαία. Στη συζήτηση.
 
Συμφωνώ απολύτως. Τη συζήτηση για την αλλαγή της διδακτέας ύλης δεν θα την άρχιζα σώνει και καλά από τα αρχαία. Οπωσδήποτε δεν θα σταματούσα στα αρχαία. Και 1000% θα συμπεριλάμβανα τα αρχαία. Στη συζήτηση.

Επίσης. Την χημεία και την βιολογία θα τις έβαζα μέσα ασυζητητί. Είναι λίγα τα πράγματα που δεν είναι υπερβολικά για να ξέρει ο μέσος μη βιολόγος και μη χημικός και σίγουρα δεν χρειάζονται από 5 χρόνια μαθημάτων το καθένα. Επίσης βρίσκω τρελά φαιδρό να είναι ένα μάθημα η γεωλογία και η γεωγραφία, προφανώς με το κριτήριο ότι αρχίζουν και τα δυο από γεω-.
 
Κι εγώ μαζί σας, ως βιολόγος και ως άνθρωπος.
Νοσούν τα Αρχαία, σύμφωνοι, αλλά και τα άλλα δεν πάνε πίσω, ε; :whistle:
Ω ναι. Και η βιολογία, και η χημεία, και τα μαθηματικά...
Επίσης βρίσκω τρελά φαιδρό να είναι ένα μάθημα η γεωλογία και η γεωγραφία, προφανώς με το κριτήριο ότι αρχίζουν και τα δυο από γεω-.
Όπως και η γεωμαντεία άλλωστε. :D
 
Να πω κι εγώ τον πόνο μου τώρα που το θυμήθηκα. Βιβλίο φυσικών Ε δημοτικού:
Ο ήχος γκρεμίζει τείχη

Μελετώντας την ιστορία μαθαίνουμε ότι η κατάκτηση της Ιεριχούς από τους Εβραίους δεν ήταν καθόλου εύκολη, λόγω των καλών οχυρωματικών της έργων. Ο αρχηγός τους, ο Ιησούς του Ναυί, έβαλε τους Εβραίους να φτιάξουν ειδικές σάλπιγγες. Όταν αυτές σάλπισαν όλες μαζί, τα τείχη κατέρρευσαν «σαν από θαύμα»
Πολύ αστείο που γράφοντας για την Ιεριχώ ξεκινάει: "Μελετώντας την ιστορία μαθαίνουμε..." και ιστορία είναι εβραϊκή μυθολογία, ενώ στην επόμενη σελίδα διαβάζουμε "Ένας μύθος για την Ηχώ" και είναι μια ιστορία από την ελληνική μυθολογία.

Ρώτησα γνωστούς μου φυσικούς και μου είπαν ότι είναι αδύνατον να πέσουν τείχη από τον ήχο σαλπιγγών που παίζονται από ανθρώπους (δεν μπορεί ούτε καν να πει κανείς ότι έστω, δεν είναι ιστορικό το γεγονός, αλλά θα μπορούσε να συμβεί).

Δεν ξέρω τι από τα δύο είναι πιο ανησυχητικό: ότι μαθαίνουν στα παιδιά να μπερδεύουν ιστορία με μυθολογία, ή ότι τα μαθαίνουν λάθος τις αρχές της φυσικής;

Χάθηκε να βάλουν καμιά σοπράνο να σπάει κρύσταλλα;
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Και η βιολογία, και η χημεία, και τα μαθηματικά...

—Μα τη βιολογία θα κόψουμε κύριε Υπουργέ; Και τι θα εξετάζουμε στις Πανελλαδικές;
—Να κάνουμε μπακαλορεά. Και αν όχι τη βιολογία, τι να κόψουμε;
—Μα έχουμε τόσες ώρες αρχαία, κύριε υπουργέ...
—Και πού θα απασχολούνται οι φιλόλογοι αν τα κόψουμε; Οι βιολόγοι μπορούν τουλάχιστον να πάνε σε κανένα εργαστήριο...
—Να κόψουμε από τα μαθηματικά.
—Ε, συνάδελφε, σε ακούμε, ξέρεις. Πώς θα ζήσει ο άνθρωπος τη σήμερον ημέρα χωρίς μαθηματικά;
—Γιατί, χρειάζεται συνολοθεωρία για να βγάλεις την πιστωτική και να πληρώσεις στον Σκλαβενίτη;
—Ενώ τα θρησκευτικά...
—Κύριοι, κύριοι, ηρεμία. Ευχαριστώ. Στείλτε μου παρακαλώ γραπτά τις εισηγήσεις σας. Κύριε γενικέ γραμματέα, να συγκροτήσετε μια επιτροπή από τους διευθυντές των οικείων διευθύνσεων για να εξετάσουν το θέμα της ύλης. Και, γενικέ, να συνεδριάσουν και να δουλέψουν. Και να μου φέρουν νέες ιδέες. Όχι να μου επικαιροποιήσουν εκείνο το πόρισμα της επιτροπής του 1872 που ανακυκλώνεται στο Υπουργείο από τότε με σκοπό να μου ζητήσουν αύξηση της διδακτέας και νέες προσλήψεις. Συνεννοηθήκαμε;
 
Ρώτησα γνωστούς μου φυσικούς και μου είπαν ότι είναι αδύνατον να πέσουν τείχη από τον ήχο σαλπιγγών που παίζονται από ανθρώπους (δεν μπορεί ούτε καν να πει κανείς ότι έστω, δεν είναι ιστορικό το γεγονός, αλλά θα μπορούσε να συμβεί).

Το αστείο είναι ότι η χρήση υπερήχων είναι μια από τις μη καταστροφικές μεθόδους ελέγχου της ποιότητας δομικών στοιχείων (μετράμε την ταχύτητα του ήχου στο μέσο, χαρτογραφώντας τις ατέλειες, τις ρωγμές και την κλάση του υλικού). Πιθανόν βέβαια στην αρχαιότητα να είχαν συσχετίσει κάποιοι λαοί το σπάσιμο του φράγματος του ήχου (sonic boom), που ακούγεται σαν εκκωφαντική έκρηξη, με την καταστροφική δύναμη, εξαιτίας του ωστικού κύματος που το συνοδεύει σε περιπτώσεις εκρήξεων (π.χ. πτώση αστεροειδούς). Βέβαια άλλο το σπάσιμο τζαμιού από ατμοσφαιρική συμπίεση κι άλλο από παλμικό συντονισμό.
 

SBE

¥
Τα μαθήματα που χρειάζονται είναι η οικιακή οικονομία, η αγωγή του πολίτη και η πατριδογνωσία (ή όπως αλλιώς λέγεται σήμερα το μάθημα των γενικών γνώσεων που δεν κολλάνε αλλού). Δυστυχώς, και τα τρία θεωρούνται άχρηστα μαθήματα.
 
Top