Το πανκ γεννήθηκε στο Περού!
Το πανκ γεννήθηκε στο Περού! Αυτό ισχυρίζονται οι παθιασμένοι λάτρεις ενός νεανικού συγκροτήματος των μέσων της δεκαετίας του ’60 , των Los Saicos, που ξεφύτρωσε στην περουβιανή πρωτεύουσα Λίμα, διέγραψε μετεωρική πορεία, έγινε καλτ, και έπειτα από μισό αιώνα ξαναβρέθηκε στον αφρό του κύματος! Απίστευτο. Οι
Los Saicos, στην ανάποδη μεριά του πλανήτη, είχαν ακούσει μόνο Έλβις, Μπητλς και Ρόλινγκ Στόοουνς. Αλλά είχαν τσαγανό και τρέλα, κι αυτά ήταν αρκετά για να βγάλουν με τις κιθάρες κάτι σαν γκαράζ ροκ, κάτι σαν πρωτο-πανκ προτού υπάρξει η λέξη. Τους ανακάλυψε ο
Γκάρντιαν, και τους παρουσιάζει σε άρθρο των Jonathan Watts και Dan Collyns (
Where did punk begin? A cinema in Peru,
The Guardian, 14 Σεπ. 2012), άρθρο που αναδημοσιεύεται στα
Νέα αυτού του Σαββάτου:
Το πανκ γεννήθηκε στο Περού!, της Χάρης Ποντίδα (
ΤΑ ΝΕΑ Σάββατο 10 Νοεμβρίου 2012).
Almost a decade before the Ramones, the New York Dolls or the Sex Pistols struck a chord in anger, the Peruvian band Los Saicos (the Psychos) were screaming, speeding and drinking their way to local notoriety.
Their signature tune, Demolición (Demolition) has been revived as an anthem for political protesters and, reportedly, for drug barons.
Demolición starts slowly with a typical 60s guitar and drum intro, then jolts a decade into the future as lead man, Erwin Flores, screeches “tatatatayayayaya”, followed by an anarchic exhortation to “Smash down the train station!”
Demolición has become a rebel anthem --and not just for the politically disaffected. “I heard a report from Mexico that the bosses of drug cartels drive into town in trucks with speakers playing it at full volume. That's cool,” said Pancho Guevara, though he insisted the band were more naive than anarchic.
In the Lima district of Lince, a marble plaque has been erected with the provocative claim etched in marble: “The global punk movement was born here. Demolish!!!”
It is a controversial claim. There were no safety pins, no mohicans and, according to the band, no drugs beyond cigarettes and alcohol. But they were undoubtedly breaking the mould.
But Guevara said the label was unimportant. “I don't know what ‘punk’ is,” he said. “We wanted to play rock'n'roll but this is the sound that came out. I don't know where it came from. It was just something that emerged when we started playing.”
Ιδού το περίφημο
Demolicion (κομμάτι του 1964)
και άλλα δύο:
Cementerio
Camisa de fuerza