Ο αντίλογος στους μύθους για την ελληνική γλώσσα

skam

New member
Δυστυχώς δεν το έμαθα αρκετά νωρίς και έχασα την ευκαιρία να το παρακολουθήσω.
Συνιστώ να διαβάσετε το κείμενο του κ. Πισσάνου, προέδρου του Δ.Σ.
Δεν βρήκα τα πρακτικά, αλλά ίσως δεν το έψαξα αρκετά.

Σημειώνω ότι εκτός από πλήθος έγκριτων επιστημόνων συμμετείχε και μια γλωσσολόγος. Η Rossanne Yasselli.

9ο ΔΙΕΘΝΕΣ FORUM HUMANITAS
Θέμα: Η ΜΟΝΑΔΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

ΒΑΣΙΚΟΣ ΣΚΟΠΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ FORUM

Το Παγκόσμιο Πνευματικό Κέντρο ΟΛΥΜΠΟΣ, συνεπικουρούμενο από την Διεθνή Ακαδημία Κοινωνικών Επιστημών, ένα μεγάλο αριθμό Ελληνικών και ξένων Πανεπιστημίων και προσωπικοτήτων εγνωσμένου, διεθνούς κύρους, θα υποβάλλει τα αποτελέσματα του Συνεδρίου με «ΑΙΤΗΜΑ ΨΗΦΙΣΜΑΤΟΣ» στον ΟΗΕ και την UNESCO, για προώθηση και αναγνώριση της Ελληνικής γλώσσας ως «δεύτερης γλώσσας» σε κάθε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Αμερικής, της Ρωσίας και του κόσμου με, πρώτη γλώσσα, την εθνική γλώσσα του κάθε κράτους.

Το αίτημα θα περιλαμβάνει τις Επιστημονικές τοποθετήσεις ότι :

«Η Ελληνική γλώσσα, πρέπει σε κάθε κράτος να γίνει γνωστή, ως γλώσσα των Γραμμάτων, των Τεχνών, των Επιστημών και της Τεχνολογίας και να ακολουθήσει η Αγγλική γλώσσα, ως γλώσσα του Διεθνούς Εμπορίου».

Σε κάθε περίπτωση, η «κοινή Ελληνική Γλώσσα» προορίζεται για “ομιλούσα” στη χρήση των Η/υπολογιστών. Αυτό πιστοποιεί και επιτάσσει την ένταξή της, ως δεύτερης γλώσσας, στα σχολεία του κόσμου.


http://www.heptapolis.com/el/events/9ο-διεθνες-forum-humanitas/

Ο κ. Χάρης επέκρινε την ΕΡΤ για χορηγία στο συμπόσιο.

Κωνσταντίνος Πλεύρης, ομιλητής σε συμπόσιο με θέμα «Η Μοναδικότητα της Ελληνικής Γλώσσας»: θα είχατε την παραμικρή αμφιβολία για τον ιδεολογικό καταρχήν προσανατολισμό του συμποσίου; Λεωνίδας Γεωργιάδης, ομιλητής στο ίδιο συμπόσιο: θα είχατε την παραμικρή αμφιβολία για το γενικότερο τώρα επίπεδο του συμποσίου, πέρα από το ιδεολογικό και πάλι;

Όχι. Εκτός κι αν ήσασταν η αθώα παιδούλα ΕΡΤ. Γιατί «η ΕΡΤ είναι το θέμα, η κρατική τηλεόραση [...]· η ΕΡΤ θεούσα, όπως είδαμε πολλές φορές, η ΕΡΤ προαγωγός της Χρυσής Αυγής, όπως επίσης είδαμε πολλές φορές, με τις τυφλά “νομότυπες” αναμεταδόσεις κάθε φιέστας της νεοναζιστικής οργάνωσης, η ΕΡΤ τώρα διαφημίστρια και πλυντήριο εκδοτικού οίκου βιβλίων φιλοναζιστικού περιεχομένου, και μαζί της “σχολής” του ΑΆδωνη Γεωργιάδη»:

Έτσι άρχιζα ένα παλιότερο άρθρο («Η Κοκκινοσκουφίτσα ΕΡΤ στο δάσος με τους φιλοναζιστικούς λύκους», 4.2.17), με θέμα μια πολιτιστική εκπομπή που πρόβαλλε το ετυμολογικό πόνημα κάποιας Θεοφανούς τάδε, σ’ έναν εκδοτικό οίκο που «σκοπός της υπάρξεώς του είναι η “ΕΠΑΝΕΛΛΗΝΙΣΙΣ” των Ελλήνων», μέσα από τα έργα του Κ. Πλεύρη και τις εκδόσεις του Άδωνη.

ΤΩΡΑ Η ΕΡΤ ΕΙΝΑΙ ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ, παναπεί δίνει (απ’ τα δικά μας) λεφτά στον Πλεύρη και στον αδερφό Γεωργιάδη («Εκδότης - Διδάσκαλος Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας»!) να μας μιλήσουν για τη μοναδικότητα της ελληνικής γλώσσας.
......
...

Ευτυχώς από ότι φαίνεται η ΕΡΤ φαίνεται πως δεν την πάτησε σε αυτό το σημείο:
«Χορηγία ΕΡΤ» - μαϊμού προς άγραν εγκυρότητας
.....
Στην απάντησή της στον υπουργό, η διοίκηση της ΕΡΤ, μέσω της Διεύθυνσης Εταιρικής Επικοινωνίας που έχει την ευθύνη των χορηγιών, σημειώνει ότι έπειτα από επισταμένη έρευνα διαπιστώθηκε ότι ουδέποτε το εν λόγω συμπόσιο κατέθεσε αίτημα χορηγίας προς την ΕΡΤ, διαπίστωση με την οποία συμφωνεί και η αρμόδια για την εύρεση χορηγιών του συμποσίου. Η ίδια διαβεβαίωσε τον διευθυντή Εταιρικής Επικοινωνίας ότι θα αφαιρεθεί το λογότυπο της ΕΡΤ από την ιστοσελίδα, πράγμα το οποίο επιβεβαιώθηκε.
.....

http://www.avgi.gr/article/10838/8574135/-choregia-ert-maimou-pros-agran-enkyrotetas
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Η κυρία που αναφέρεις φαίνεται πως είναι καθηγήτρια ισπανικής γλώσσας, όχι γλωσσολόγος - δεν βρίσκω καν αν έχει κάποιο πτυχίο.
 

daeman

Moderator
Staff member
...Συνιστώ να διαβάσετε το κείμενο του κ. Πισσάνου, προέδρου του Δ.Σ.

Λερναιότητες.

...Σημειώνω ότι εκτός από πλήθος έγκριτων επιστημόνων...

Θου, κύριε, φυλακήν τω στόματί μου και θύραν περιοχής περί τα χείλη μου.

Ελληνοβαρεμένοι μαϊντανοί, οι συντριπτικά περισσότεροι χωρίς καμία επιστημονική σχέση με το αντικείμενο.
Μεταξύ αυτών, Πλεύρης και αδελφός Αδώνιδος. Αυτό φτάνει.

Αντιγράφω από το ιστολόγιο του Σαραντάκου, αν και αρκεί το κείμενο του Γ. Χάρη:

«Καθώς θα διαβάζετε οι πιο πρωινοί τούτες τις γραμμές, θα έχει μόλις αρχίσει στο Πολεμικό Μουσείο το 9ο Διεθνές Φόρουμ Humanitas, με θέμα: Η μοναδικότητα της ελληνικής γλώσσας.Όπως θα καταλάβατε από τον τίτλο, πρόκειται για παχιές ελληνοβαρεμένες λερναιότητες. Αν αμφιβάλλετε, διαβάστε:

Η αναγκαιότητα της τεχνολογικά εξελιγμένης σημερινής εποχής, απαιτεί κοινή γλώσσα, που τα νοήματα και ο λεκτικός πλούτος της να είναι απεριόριστα. Σε κάθε περίπτωση,η «Κοινή Ελληνική Γλώσσα» προορίζεται για “ομιλούσα” στη χρήση των εξελιγμένων Η/Υπολογιστών.
[...]

Και καλά όλα αυτά, είναι οι γνωστές ανοησίες των ελληνοβαρεμένων. Πώς όμως ενας ακαδημαϊκός, ομότιμος καθηγητής του ΕΚΠΑ, άνθρωπος σοβαρός, εννοώ τον Ευάγγελο Μουτσόπουλο, δέχεται να συνδέεται το όνομά του με τέτοιες φαιδρότητες; Δεν καταλαβαίνει, πως όταν ένας σοβαρός άνθρωπος συνδεθεί με μια γελοία υπόθεση χάνει το κύρος του, αντί να προσφέρει κύρος στην υπόθεση αυτή;»
https://sarantakos.wordpress.com/2017/11/18/meze-297/

 

skam

New member
Palavra και daeman ελπίζω να ήταν ορατό ότι η ανάρτησή μου ήταν ειρωνική.

--------------
Palavra και εγώ δεν βρήκα κάπου στοιχεία για την κυρία, αλλά κρατάω μια επιφύλαξη μήπως και αναγράφεται λάθος το όνομα.
 

daeman

Moderator
Staff member
Palavra και daeman ελπίζω να ήταν ορατό ότι η ανάρτησή μου ήταν ειρωνική...

Μα ναι, αλλά να μην πούμε κι εμείς έναν καλό λόγο; :-)
 

mono_aekara

New member
http://www.kathimerini.gr/994778/article/epikairothta/ellada/syntagmatikh-ana8ewrhsh-kai-glwssa

Τον παλιό καλό καιρό :p διαβάζαμε κάτι τέτοια κείμενα συνταξιούχων στη στήλη με τα γράμματα των αναγνωστών. Σήμερα οι υπεύθυνοι ύλης (αν υπάρχουν ακόμα) τα βάζουν στην πρώτη σελίδα των ιστοτόπων...

Ερώτηση προς τους βετεράνους της Λεξιλογίας και των γλωσσικών αγώνων: έχετε ξαναπετύχει τον αξιότιμο ιταλό καθηγητή Φραγκίσκο Λιγκόρα; Σύμφωνα με αρκετά εθνικιστικά σάιτ έδωσε μια επικών διαστάσεων διάλεξη στο Πάντειο (!) πριν από 20 χρόνια (τον μήνα Μάρτιο, υπογραμμίζουν μερικοί πατριώτες ιστολόγοι με καλό μνημονικό). Δυστυχώς το ανθελληνικό ξενόγλωσσο διαδίκτυο δεν δίνει κανένα στοιχείο ούτε για την Διεθνή Ακαδημία προς Διάδοσιν του Πολιτισμού ούτε για τον Francesco Ligo(r)ra/Lingo(r)ra/Ligho(r)ra/Lincora (ο τελευταίος φτιάχνει μεταλλικές ντουλάπες κάπου στο Κεμπέκ).
 

nickel

Administrator
Staff member
Άμα δεν μπορούν οι άνθρωποι να χαρούν το σφρίγος αυτού του ολοζώντανου οργανισμού που είναι η γλώσσα, βλέπουν κάποιον ημιθανή οργανισμό εκεί που ένας αναιδής νεάζων γέρος τούς βγάζει τη… γλώσσα.

Έφριξα με την επιθυμία να ξαναμπεί στο Σύνταγμα η διάταξη «Πάσα προς παραφθορά [της γλώσσας] επέμβαση απαγορεύεται». Πιο αγλωσσολόγητη διάταξη δύσκολα θα φανταστώ. Περιέχει περισσότερη βλακεία από τη διάταξη που απαγορεύει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων!

Και, παρέμπ, ο Μπαμπινιώτης, απ’ όσο ξέρω, δεν είναι μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Κάνω λάθος;

(Για Λιγκόρα δεν έχω ιδέα…)
 

wanderer

Member
Χαίρετε και καλή χρονιά!

Είχα σκοπό στην αρχή να δημιουργήσω ένα ξεχωριστό θέμα αφού αυτά που θέλω να αναπτύξω αφούν γενικά το φαινόμενο της γλώσσας, αλλά μετά σκέφτηκα πως τα θέματα για τα οποία κάνω λόγο, πολλοί τα προβάλλουν σαν χαρακτηριστικά που μαρτυρούν την ανωτερότητα της ελληνικής γλώσσας, γι'αυτό και αποφάσισα να γράψω εδώ.

Όπως έχω ξαναγράψει, μου άρεσε πολύ το ψάξιμο και η αλήθεια όσο αφορά το φαινόμενο της γλώσσας και κυρίως της ελληνικής για την οποία τόσα άκουγα απο μικρός. Οι γνώσεις λίγο πολύ που έχω αντλήσει είναι λίγα και γνωστά βιβλία που δεν απευθύνονται μόνο σε εξειδικευμένους επιστήμονες όπως την "γλώσσα μετ εμποδίων" του Ν. Σαραντάκου, το "μίλα μου για γλώσσα" του Φ. Παναγιωτίδη, την "ιστορία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας" του Φ. Χριστίδη και το "10 μύθοι για την ελλ γλώσσα" σε επιμέλεια Γ. Χάρη. Φυσικά εκτός απο τα προαναφερθέντα βιβλία, υλικό αντλώ και απο τις δικές σας απόψεις εδώ στο φόρουμ. Όμως παρόλα αυτά επιμένω να έχω κάποιες απορίες τις οποίες δεν έχω ξεκαθαρίσει. Επειδή είναι σίγουρο ότι κάτι θα μου έχει ξεφύγει απο τα βιβλία, παρακαλώ δείξτε κατανόηση αν κάποια απο τις απορίες μου αποσαφηνίζεται σε κάποιο απο τα βιβλία που ανέφερα. Οι απορίες που έχω αφορούν "κλασικούς μύθους" γύρω απο την ελληνική (και γενικά) γλώσσα και την οποία ως γνωστόν εστερνίζεται πολύς κόσμος. Σε συζητήσεις όμως που έχουν γίνει με παρέες, έχω πιάσει τον εαυτό μου να μην μπορώ να απαντήσω. Ιδού λοιπόν:

1) Στο "γλώσσα μετ'εμποδίων" αναφέρεται πως η αρχαία ελληνική έχει (περίπου) 150.000 λήμματα. Σε πολλούς ως γνωστόν αυτός ο αριθμός φαίνεται τραγικά μικρός. Γνωρίζουμε πόσα λήμματα περίπου έχει η Ν.Ε; (συμπεριλαμβανωμένων φυσικά και των δανείων).

2) Όπως έχουμε διαβάσει, δεν υπάρχουν πλουσιότερες ή και φτωχότερες γλώσσες. Θα αναφέρω την απορία μου πάνω στο εξής περιστατικό. Μιλάω με μια κοπέλα απο την Πολωνία η οποία μαθαίνει ελληνικά. Σε κάποια φάση μου είπε: "μου αρέσει η ελληνική γλώσσα γιατί εσείς χρησιμοποιείτε σε πολλές περιπτώσεις παραπάνω απο μια λέξεις για να εκφράσετε κάτι.Στην πολωνική γλώσσα μου είπε αυτό δεν είναι συχνό. Και εγώ διεωρωτάμαι τότε: όταν μια γλώσσα έχει αρκετές λέξεις για να αποτυπώσει το ίδιο πράγμα, αυτό γιατί να μην την καθιστά "πλούσια";

3) Όπως είναι γνωστό υπάρχουν περιπτώσεις όπου καταστάσεις αποτυπώνονται σε κάποια γλώσσα με μια λέξη ενώ σε άλλες αποτυπώνονται περιφραστικά. Ο Φ. Παναγιωτίδης στο βιβλίο του "μιλα μου για γλώσσα" αναφέρει το εξής: "Στο κάτω-κάτω, δεν είναι απαραίτητο μια έννοια, όσο χρήσιμη κι αν είναι, να αντιστοιχεί σε μία και μόνο λέξη" (σελ 145). Λέγοντάς το αυτό σε έναν φίλο μου, μου είπε: "και γιατί δεν είναι απαραίτητο; Όταν κάποιες έννοιες τις αποδίδεις με μία λέξη και όχι με πολλές, τότε γιατί αυτό να μην το λογαριάζουμε σαν "δύναμη" μιας γλώσσας; Αυτό που πρόχειρα μου πέρασε στο μυαλό μου είναι ότι η μονολεκτική απόδοση μιας έννοιας είναι η τελευταία "φάση" στη διαδικασία της μάθησης αφού όλα ξεκινάνε απο την περιφραστικά και κατ επέκταση αναλυτικά και επεξηγηματικά. Όλες οι φάσεις είναι απαραίτητες που μας οδηγούν στη κατάκτηση μιας έννοιας και όχι μια συγκεκριμένη της φάση. Έτσι το χω στο μυαλό μου αλλά μπορεί να είμαι λάθος. Πάντως όπως και να χει, δεν ήξερα να δώσω μια απάντηση.

4) Η γλώσσα όντως δημιουργεί έννοιες και μας κάνει εξυπνότερους; Mε αυτό το σκεπτικό (και εμφορούμενοι απο το 2) και 3) ) πιστεύουν κάποιοι ότι όντως συγκεκριμένες γλώσσες δημιουργούν παραπάνω παραστάσεις και εικόνες απο άλλες και συνεπώς μας κάνουν πιό έξυπνους! Εγώ πίστευα πάντα πως ο νους δημιουργεί τις έννοιες και κατ επέκταση τις ντύνει -συμβατικά- με λέξεις. Το ίδιο (ότι δηλαδή ο ανθρώπινος νους γεννάει τις λέξεις) αναφέρει και ο Φ. Παναγιωτίδης σε μια συζήτηση που είδα στο youtube. Δυστυχώς δεν θυμάμαι την ακριβής χρονική στιγμή. Τ ότι κάποιες γλώσσες είναι καλύτερες για να αποδίδουν εικόνες το στηρίζουν και στο γεγονός (έτσι λένε δηλαδή) ότι υπάρχουν λαοί οι οποίοι αδυνατούν να εκφράσουν έννοιες -και κατ επέκταση-αυτό να δυσκολεύει την καθημερινότητά τους (θεωρία αντίθετη με αυτό που λένε κάποιοι γλωσσολόγοι ότι κάθε έλλογος νους έχει εγγενώς την δυνατότητα να αναπτύσσει ένα τέλειο σύστημα επικοινωνίας ανεξαρτήτου γλώσσας και μόρφωσης).

Παραθέτω εδώ και ένα βίντεο που μου έστειλαν, στο οποίο μια ομιλήτρια (ψυχολόγος, γλωσσολόγος· δεν ξέρω την ακριβή ιδιότητά της) δικαιολογεί το 4) (How language shapes the way we think). Επίσης και η ίδια κάνει λόγο για την αδυναμία κάποιας φυλής να εκφραστεί με αριθμούς με συνέπεια την δυσχέρειά τους σε ενδεχόμενες ανάγκες μέτρησης (6:27). Άρα σύμφωνα με αυτό τελικά δεν αναπτύσσεται απο όλους τους λαούς ένα τέλειο γλωσσικό σύστημα.


Ζητώ συγγνώμη αν οι ερωτήσεις ήταν χαζές και κοινότυπες. Ευχαριστώ εκ των προτέρων!
 

nickel

Administrator
Staff member
Βιαστικές απαντήσεις:

1. Δεν είναι καθόλου τραγικά μικρός αυτός ο αριθμός. Για την ακρίβεια, είναι τραγικά μεγάλος και οφείλεται και στις συνεχείς αλλαγές που υφίστατο η γλώσσα. Σκέψου ότι δεν υπήρχε η συσσωρευμένη γνώση και η τεχνολογία και η εισβολή ξένων όρων που έχει η νέα ελληνική.

2. Η διατύπωση που αναφέρεις έχει να κάνει με την... πολιτική ορθότητα των γλωσσολόγων. Και βέβαια υπάρχουν γλώσσες με λιγότερες λέξεις και εκφράσεις από άλλες γλώσσες. Δεν υπάρχει περίπτωση όλες οι γλώσσες να συμπίπτει να έχουν τον ίδιο αριθμό λέξεων και εκφράσεων. Σκέψου όμως γιατί θέλεις να κάνεις αυτή τη σύγκριση και τι εννοούν οι γλωσσολόγοι λέγοντας ότι δεν υπάρχουν φτωχότερες και πλουσιότερες γλώσσες.

3. Έχει δίκιο ο Παναγιωτίδης. Δεν είναι απαραίτητο. Και μάλλον δεν είναι ούτε επιθυμητό ή εφικτό. Πες μου γιατί.

4. Αργότερα.
 

wanderer

Member
2. Σκέψου όμως γιατί θέλεις να κάνεις αυτή τη σύγκριση και τι εννοούν οι γλωσσολόγοι λέγοντας ότι δεν υπάρχουν φτωχότερες και πλουσιότερες γλώσσες.
ο κόσμος γενικά τείνει σε συγκρίσεις και θεωρεί την ελληνική πιό πλούσια γιατί χρησιμοποιεί (η ελληνική) περισσότερες λέξεις. Εγώ προσωπικά έχω καταλάβει ότι κάθε άνθρωπος με νοημοσύνη, ανεξαρτήτου γλώσσας έχει την δυνατότητα να εκφραστεί σύνθετα. Γι'αυτό δεν υπάρχουν πλουσιότερες γλώσσες.

3.Δεν είναι απαραίτητο. Και μάλλον δεν είναι ούτε επιθυμητό ή εφικτό. Πες μου γιατί.
Υποθέτω ότι αρκετοί θα πουν πως εκφραζόμενοι μονολεκτικά, "κερδίζουμε" χρόνο χωρίς να "χάνουμε χρόνο" ή να "φλυαρούμε". Ίσως να αναφέρουν και το γνωστό ρητό: "το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν".
 

SBE

¥
Για το 4: η γλώσσα είναι ανθρώπινο κατασκεύασμα (και ιδιότητα, αλλά ας σταθούμε για την ώρα στο κατασκεύασμα). Επομένως η γλώσσα μας κάνει εξυπνότερους ή επειδή κάποιοι είναι "εξυπνότεροι" έχουν πιο πολύπλοκη γλώσσα;

Επιπλέον, πώς ορίζεται η ευφυΐα; Αν πάρουμε τις μετρήσεις IQ, οι οποίες όμως είναι σχεδιασμένες για να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις συγκεκριμένου πολιτιστικού συστήματος, το μέσο IQ σε κάποιες χώρες είναι χαμηλότερο απ'ό,τι σε άλλες, αλλά σε γενικές γραμμές οι διαφορές δεν είναι σημαντικές. Όλοι οι homo sapiens που μπορούν να δέσουν τα κορδόνια των παπουτσιών τους και να κουβεντιάσουν περί ανέμων και υδάτων για πέντε λεπτά (δηλαδή που δεν πάσχουν από κάποιου είδους νοητική στέρηση) έχουν πάνω κάτω το ίδιο IQ. Το ότι στις χώρες με μεγάλο αναλφαβητισμό το μέσο IQ είναι χαμηλότερο απ'ό,τι στις χώρες με υψηλά επίπεδα μόρφωσης είναι απλά ένδειξη ότι η απόδοση στα τεστ IQ και η εκπαίδευση πάνε χέρι χέρι. Επομένως ακόμα κι οι απομονωμένοι ιθαγενείς της νήσου Ανταμάν, που ήταν πρόσφατα στη δημοσιότητα, έχουν μάλλον τη δυνατότητα να εκφράσουν υψηλές αφηρημένες έννοιες στη γλώσσα τους, αν χρειαστεί, αλλά πιθανόν να μην χρειάζεται λόγω του τρόπου ζωής τους.

Οσο για το ότι μια γλώσσα μπορεί να έχει περισσότερες λέξεις για κάποια αντικείμενα απ'ό,τι μια άλλη, φυσικό δεν είναι; Θα έχεις ακούσει το ψευτορητό ότι οι Εσκιμώοι έχουν 100 λέξεις για το χιόνι. Οι Άραβες πιθανόν να έχουν μόνο μία. Γιατί άραγε; Ένας άλλος λόγος είναι οι επιρροές της γλώσσας. Πολλές βορειοευρωπαϊκές γλώσσες, π.χ. η αγγλική, σχηματίζουν ρήματα με δύο λέξεις, ρήμα+ πρόθεση. Αλλά μπορεί να έχουν κι άλλη λέξη στη γλώσσα τους που να σημαίνει ακριβώς το ίδιο πράγμα, και να είναι π.χ. λατινικής προέλευσης. Γιατί;
 

wanderer

Member
SBE είχα διαβάσει για το ότι οι Εσκιμώοι έχουν αρκετές λέξεις για τις αποχρώσεις του πάγου. Και εδώ νομίζω η ποικιλία των λέξεων έγκειται στην διαφορετική απόχρωσή του και όχι για να εκφράσουν κάτι ίδιο. Η απορία μου εμένα είναι όσο αφορά 2 ή περισσότερες λέξεις που εκφράζουν την ίδια έννοια.
Αν βέβαια ισχύει αυτό που λες για το χιόνι (ότι δηλαδή χρησιμοποιούν για το ίδιο χρώμα διαφορετικές λέξεις), τότε αυτή ακριβώς είναι η απορία μου (γιατί δηλαδή να μην θεωρηθεί "πλούτος" αυτή η ποικιλία). :-)
 

SBE

¥
Νομίζω ότι υπάρχει ένα πρόβλημα εδώ: τί είναι πλούτος και γιατί είναι σημαντικός;
Επιπλέον, τί ακριβώς προσπαθείς να μάθεις; Μου δίνεις την εντύπωση ότι προσπαθείς να βρεις κάποια επιστημονική ερμηνεία που θα δικαιολογεί τους διάφορους ελληνοβαρεμένους που διαδίδουν διάφορους μύθους για την ελληνική γλώσσα.
Οι μύθοι αυτοί σκοπό έχουν να ικανοποιήσουν αυτούς που τους διαδίδουν. Για έναν επιστήμονα ή και απλό γνώστη της γλωσσολογίας δεν υπάρχει καλύτερο- χειρότερο, πλούσια- φτωχή γλώσσα. Ούτε έχει σημασία ποια γλώσσα έχει περισσότερες λέξεις κλπ. Όλες οι γλώσσες έχουν αξία και βαρύτητα και μας δίνουν πολλά στοιχεία για τον άνθρωπο.
Οπότε θα συνιστούσα για αρχή να διαβάσεις ένα καλό βιβλίο γενικής γλωσσολογίας (όχι συνδεδεμένο με μία συγκεκριμένη γλώσσα). Δεν ξέρω αν κυκλοφορεί κάτι τέτοιο στην Ελλάδα, πάντως εγώ γλωσσολογία έκανα με τα τέσσερα βιβλία των εκδόσεων Routledge/ Open University, που τώρα είναι λίγο παλιά και νομίζω μπορείς να βρεις μεγάλο μέρος τους ονλάιν. Αναλύουν την αγγλική γλώσσα, αλλά οι επιστημονικές έννοιες και η μεθοδολογία ισχύουν για κάθε γλώσσα. Ορίστε:
https://www.routledge.com/product/isbn/9780415376822?source=igodigital
https://www.routledge.com/Changing-...-Leith-Swann-Rhys-Gillen/p/book/9780415376792
https://www.routledge.com/Redesigni...n/Goodman-Graddol-Lillis/p/book/9780415376891
https://www.routledge.com/Learning-English-2nd-Edition/Mercer-Swann-Mayor/p/book/9780415376877
 

wanderer

Member
Για να αναζωπυρώσω λίγο την κουβέντα, θα ανεβάσω 4 σελίδες απο ένα βιβλίο παιδαγωγικής που μου έστειλε ένας φίλος μου υπερασπιζόμενος το παραπάνω βίντεο (το οποίο εξάλλου αυτός μου το έδειξε).





 

ichnilatis

New member
Αξίζει εδώ να πούμε ότι αντίστοιχο βιβλίο υπάρχει και στα αγγλικά, λέγεται Language Myths, επιμ. Laurie Bauer και Peter Trudgill, 1999, εκδ. Penguin, με κεφάλαια όπως: The meanings of words should not be allowed to change, The media are ruining English, French is a logical language, Women talk too much, America is ruining the English language, Italian is beautiful, German is ugly κ.ά. Συνολικά περιλαμβάνονται 21 μύθοι.
Δυστυχώς δεν το βρίσκω στο νετ.

Μπορείτε να το βρείτε και να το κατεβάσετε από εδώ https://el.b-ok.cc/book/2059636/2fc0a3
 

daeman

Moderator
Staff member
...
Γλωσσικοί μύθοι και γλωσσολογικές αλήθειες - Ημέρες Ορθολογισμού Live

Γλωσσικοί μύθοι και γλωσσολογικές αλήθειες

Ακούμε και διαβάζουμε ότι…
• τα ελληνικά χειροτερεύουν με το πέρασμα του χρόνου…
• οι γλωσσολόγοι κρίνουν ποιες είναι “καλές” και “κακές” γλώσσες…
• γλώσσες που μιλιούνται σε αγράμματες κοινωνίες είναι λιγότερο πολύπλοκες από αυτές που μιλιούνται σε εγγράμματες κοινωνίες…
• οι γλωσσολόγοι πρέπει να καθορίζουν ποια είναι η σωστή και η λάθος χρήση της γλώσσας…
• η νοηματική γλώσσα είναι ένα σύστημα από χειρονομίες χωρίς γραμματικούς κανόνες…
• ο δανεισμός κάνει κακό στη γλώσσα μας…
• τα greeklish καταστρέφουν τα ελληνικά…

Αληθεύουν όλα τα παραπάνω; Τι πιστεύει η αρμόδια επιστήμη της γλωσσολογίας για όλα αυτά και άλλα πολλά.
Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Τμ. Φιλολογίας Πανεπιστημίου Πατρών
 
Top