Άρα έχει δικαίωμα ένας βιαστής, που μετά σκότωσε το θύμα του, να μας περιγράψει με γλαφυρότητα πώς ηδονιζόταν όταν εκσπερμάτωνε, και λίγο αργότερα, όταν ένιωθε το αίμα να κυλάει; Ή ο βασανιστής του στρατοπέδου να μας εξηγήσει με λεπτομέρειες πώς αφαιρούσε τα νύχια από τα δάχτυλα των βασανισμένων;
Όποιος απαντήσει «ναι» σ’ αυτά, θα τον ρωτήσω τι θα έκανε αν το θύμα ήταν η αδερφή του.
Με λίγα λόγια, αν ο δολοφόνος έχει δικαίωμα στο λόγο ως ανθρώπινο ον, μήπως και ο θιγόμενος, ως ανθρώπινο ον κι αυτός, έχει δικαίωμα να μην υφίσταται ψυχικό τραυματισμό; Μήπως το δικαίωμα του ενός προσβάλλει το δικαίωμα του άλλου;
Και μια άλλη σκέψη. Απ’ όσο ξέρω το ελληνικό σύστημα σωφρονισμού δεν έχει στόχο την εκδίκηση του αδικημένου ή της κοινωνίας πάνω στο σώμα του εγκληματία· επιδιώκει ακριβώς αυτό που λέει: τον σωφρονισμό του εγκληματία και την επανένταξή του στην κοινωνία. Που προϋποθέτει ότι ο εγκληματίας συναισθάνεται ότι έχει διαπράξει κάτι αντικοινωνικό, και αποφασίζει να αλλάξει συμπεριφορά. Στην περίπτωση που συζητάμε, πώς και πού φαίνεται η μεταμέλεια;
Ή μήπως δεν υπάρχει λόγος για μεταμέλεια;