Σε τούτα εδώ τα μάρμαρα

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Η ΝΕΤ στις ειδήσεις λέει και ξαναλέει σήμερα ότι η εφημερίδα Independent έγραψε ειρωνικά ότι το νέο μουσείο μοιάζει με πάρκινγκ πολυτελείας και ότι είναι φτιαγμένο από υλικά αταίριαστα με τα μάρμαρα του Παρθενώνα. Έψαξα να βρω το άρθρο, και ομολογώ ότι τα αγγλικά μου δεν είναι τόσο καλά όσο των δημοσιογράφων, γιατί εγώ δεν είδα αυτή την ειρωνεία:

From a distance, you could almost mistake it for a designer multi-storey car park. The grey concrete and angular lines are certainly a contrast to the classical marble edifice in whose shadow it stands. Yet the Parthenon seems to look down on the architectural upstart not with disapproval but pride, affection, and most of all hope. Hope that the new offspring can finally bring the ancestral treasures home.
 
Ίσως, γι' αυτό θα πρέπει να επανεξετάσουμε την έννοια της κλοπής. Η επιστροφή τους είναι κλοπή από το Βρετανικό ή δεν είναι; Και πώς ορίζουμε εν προκειμένω την κλοπή; Νομικά; Ιστορικά; Αλλά αν όντως δεχτούμε ότι είναι κλοπή, θα πρέπει να ζητήσουμε τον επαναπατρισμό όλων. Και μπορεί μεν ο Παρθενώνας να διασώζεται και τα μάρμαρα υποθετικά να μπορούν να κολλήσουν εκεί (μακάρι κιόλας), αλλά -μια και μιλήσαμε για το Λούβρο- δεν υπάρχει τίποτα πιο Ελληνικά χαρακτηριστικό (και τέλειο) από την Αφροδίτη της Μήλου ή την Νίκη της Σαμοθράκης. Οπότε, ας ξεκαθαρίσουμε αυτές τις έννοιες (κλοπή, ιδιοκτησία) και τι ζητάμε και για ποιο λόγο ακριβώς το ζητάμε και το θέλουμε, για να πορευόμαστε... Με συνέπεια.
 

nickel

Administrator
Staff member
Είδατε τα χτεσινά εγκαίνια και την ξενάγηση του Παντερμαλή; «Το κεφάλι είναι εδώ, το σώμα βρίσκεται αλλού, στο Βρετανικό Μουσείο». Καθώς οι υψηλοί προσκεκλημένοι βάδιζαν αργά γύρω από τη ζωφόρο, το μήνυμα της ξενάγησης, ξανά και ξανά, ήταν ότι δεν πρόκειται απλώς για κάποια κομμάτια που λείπουν, κάποια αγάλματα, μία από πολλές Καρυάτιδες, αλλά ότι μια ενότητα είναι διαμελισμένη. Γιατί, κακά τα ψέματα, ο Έλγιν δεν ήταν απλώς ένας ευκαιριακός κλέφτης. Ένας χασάπης του κερατά ήταν.

Από την άλλη, δεν χρειάζεται να διαβάζουμε ό,τι θέλουμε, να δημιουργούμε νέες αντιπαλότητες, να βάζουμε τα χαμένα μάρμαρα δίπλα στις χαμένες πατρίδες. Να μη χάσουμε και τα marbles μας στο τέλος. Η έκθεση στο αθηναϊκό μουσείο δίνει μια καλύτερη εικόνα από εκείνη που αποκομίζεις στο Βρετανικό Μουσείο. Ταυτόχρονα, είναι και η καλύτερη καταγγελία. Οι Βρετανοί μπορεί να είναι περήφανοι για τα μάρμαρα που φιλοξενούν στο Βρετανικό και να ντρέπονται αιώνια για τα μάρμαρα που εκατομμύρια ξένοι θα βλέπουν πια ότι δεν φιλοξενούνται εκεί που κόπηκαν και σμιλεύτηκαν για να είναι ένα σύνολο, αδιαίρετο.
 
Στους αυτομαστιγωνόμενους αντιεθνικιστές απάντησε άψογα η curry, και επιμένω πως μεγαλύτεροι εθνικιστές απ' όλους είναι οι ιμπεριαλιστές.

Θα επισημάνω τα εξής:
1) το άρθρο του Hugh Eakin είναι κατ' ουσίαν επικριτικό των απόψεων του Cuno. Το να λες ότι το άρθρο είναι πολύ ενδιαφέρον και μετά να διαλέγεις να παραθέσεις τις απόψεις του Cuno σαν αυτές να είναι η θέση του άρθρου, ενώ στην πραγματικότητα είναι οι θέσεις στις οποίες ασκεί σαφώς κριτική το άρθρο, δίνει λάθος εντύπωση σε όσους τυχόν αρκεστούν να διαβάσουν την ανάρτησή σου, αντί να διαβάσουν όλο το άρθρο. Ο Hugh Eakin λοιπόν, που δεν είναι εθνικιστής των 5 εκατομμ. λέξεων, είναι παρ' όλα αυτά κατά βάσιν κατά των θέσεων του Cuno.

2) υπάρχουν άνθρωποι στην Αγγλία που είναι υπέρ της επιστροφής των Ελγινείων, και είναι Άγγλοι. Αυτοί τι είναι; Έλληνες εθνικιστές; Ή μήπως "ενοχικοί αριστεροκουλτουριάρηδες;"

3) το άρθρο του Hugh Eakin δεν έχει την παραμικρή σχέση με τα Ελγίνεια. Αφορά το συνεχιζόμενο όργιο αρχαιοκαπηλείας και τη θεμιτοποίηση ως και νομιμοποίησή του. Μπορεί σήμερα να κυριαρχεί, λόγω επικαιρότητας, το θέμα των Ελγινείων, αλλά το κρινόμενο θέμα στο άρθρο αφορά τις πρόσφατες αγορές των μουσείων των πλούσιων χωρών από τη μαύρη αγορά. Γιατί "μπερδεύουμε την πούτσα με τη βρούτσα", που λένε και οι Ροδίτες;

4) Η συλλήβδην ελεεινολογία εναντίον των πάντων, ότι εδώ κανείς μας δεν αγαπά την κληρονομιά μας, ότι απλώς νοιαζόμαστε να βγάλουμε κάνα φράγκο, ότι είμαστε όλοι τενεκέδες ξεγάνωτοι και θυμόμαστε την ιστορία μας μόνο για ρατσιστικούς ή για φτηνά οικονομικούς λόγους, κλπ. κλπ. αποτελεί θλιβερή αμετροέπεια και προσβάλλει βάναυσα τόσους και τόσους ανθρώπους, επιστήμονες και απλούς ανθρώπους, που αφιέρωσαν τη ζωή τους σε αυτή την κληρονομιά και στον πολιτισμό γενικότερα, και που είναι περήφανοι που είναι Έλληνες, όπως περήφανοι είναι οι Βρετανοί που είναι Βρετανοί, οι Εσκιμώοι που είναι Εσκιμώοι, και πολύ καλά κάνουν όλοι αυτοί που είναι περήφανοι, όπως όλοι αυτοί και όλοι εμείς ντρεπόμαστε, για άλλα πράγματα, που είμαστε Έλληνες, οι Βρετανοί που είναι Βρετανοί, οι Εσκιμώοι που είναι Εσκιμώοι, για τα κακώς κείμενα δηλαδή. Αλλά η ντροπή μου για τα κακώς κείμενα της χώρας μου, ή της οικογένειάς μου, ή του εαυτού μου, δεν θα με κάνει ποτέ να μην είμαι ταυτόχρονα περήφανος για τα καλά όλων αυτών των συλλογικοτήτων στις οποίες νιώθω ότι ανήκω και πράγματι ανήκω. Η ντροπή μου για τις ατομικές μου ανεπάρκειες, τα ατομικά μου ψεγάδια, ελαττώματα, ακόμα και ατοπήματα ή και εγκλήματα, δεν θα με κάνει ποτέ να απαρνηθώ τον εαυτό μου, γιατί αυτό είναι παρά φύσιν. Η ντροπή, λοιπόν, δεν αποκλείει την περηφάνια, την αυτοαγάπη. Το ένα δεν αποκλείει το άλλο. Φτάνει λοιπόν αυτή η αντίδραση, όταν μιλάμε για την εθνική μας κληρονομιά, που λέει ότι στην πραγματικότητα αυτή δεν μας ανήκει, ούτε έχουμε σχέση μαζί της άλλη από την ρατσιστικοεθνικιστική και την οικονομικοτουριστική. Είναι ψέμα. Και περαιτέρω, αν δεν παινέψεις το σπίτι σου, θα πέσει να σε πλακώσει. Αν δεν υπερασπιστείς τη φαμίλια σου, όχι επειδή πιστεύεις ντελιριακά πως είναι η καλύτερη του κόσμου αλλά γιατί αυτή είναι η ταυτότητά σου, τότε ποιος θα το κάνει; Και ναι, βρίσκω τη Ρωμιοσύνη του Ρίτσου ένα πολύ ωραίο έργο.
 

curry

New member
@ambrose:
Κλοπή από το Βρετανικό από πού κι ως πού; Από όσο γνωρίζω, δεν όρμησε κανείς να τα πάρει ετσιθελικά, αλλά ζητάει με κάθε νόμιμο μέσο να επιστρέψουν. Όρισε τι εννοείς κλοπή γιατί με χάνεις... και επίσης, γιατί αυτή ακυρώνεται με την πάροδο του χρόνου;

Όσο για την τελειότητα κλπ των έργων τέχνης, αυτό είναι το προσωπικό σου γούστο - π.χ. για μένα, αυτό ορίζεται από τον Ερμή του Πραξιτέλη. Αλλά αυτό δεν είναι επιχείρημα, είναι σκέτο γούστο. Όσο για τις υπόλοιπες διεκδικήσεις που λες ότι δεν κάνουμε, δεν είναι ανάγκη να καταντήσουμε γραφικοί: όπως είπα και πριν, η σημασία των μαρμάρων του Παρθενώνα είναι συμβολική σε πολύ μεγάλο βαθμό.

Και τέλος, γιατί σε ενοχλεί τόσο η επιθυμία να γυρίσουν πίσω τα μάρμαρα; Ειλικρινά δεν έχω καταλάβει πού το πας με τα επιχειρήματα που προβάλλεις (πέραν του εθνικισμού, που τον ανασύρεις μέσα από τις βλακείες του κάθε κακομοίρη στο facebook, αγνοώντας σχεδόν επιδεικτικά τόσο σοβαρό κόσμο που ασχολείται με το ζήτημα και δεν είναι εθνικιστής).

Και μια ερώτηση επί προσωπικού γούστου: θεωρείς ότι το Βρετανικό Μουσείο είναι ένα καλό μουσείο που σέβεται τα εκθέματά του και τους πολιτισμούς στους οποίους ανήκουν; (δεν μιλάω μόνο για τα ελληνικά εκθέματα).
 

SBE

¥
αλλά -μια και μιλήσαμε για το Λούβρο- δεν υπάρχει τίποτα πιο Ελληνικά χαρακτηριστικό (και τέλειο) από την Αφροδίτη της Μήλου ή την Νίκη της Σαμοθράκης. Οπότε, ας ξεκαθαρίσουμε αυτές τις έννοιες (κλοπή, ιδιοκτησία) και τι ζητάμε και για ποιο λόγο ακριβώς το ζητάμε και το θέλουμε, για να πορευόμαστε... Με συνέπεια.

Σχετικά με την Αφροδίτη της Μήλου, την προτομή της Νεφερτίτης και άλλα τέτοια, δεν μπορώ να ξεχάσω στο BBC παλιά έναν Αιγύπτιο αρχαιολόγο που είχε πει δεν πα να έχουν την προτομή οι Γερμανοί, έχουν ανάγκη οι κακόμοιροι ένα έκθεμα- κράχτη στο μουσείο τους. Δηλαδή ενα αντικείμενο μικρής σημασίας διαφημίζεται σα να είναι υψίστης καλλιτεχνικής αξίας για εμπορικούς λόγους.

Μ' άλλα λόγια (και υπήρχε και σχετική βιβλιογραφία που δεν έχω πρόχειρη τώρα γιατί ταξιδεύω), το Λούβρο κάνει ό,τι μπορεί για να αναδείξει ένα μέτριο γλυπτό, αφιέρωμα των βλαχοδήμαρχων Μηλίων που δεν σκάμπαζαν από τέχνη, για να προσελκύσει πελατεία.

Η Νίκη του Παιωνίου, επί τη ευκαιρία, είναι πολύ καλύτερη από τη νίκη της Σαμοθράκης, αλλά βρίσκεται στο μουσείο της Ολυμπίας.

Όσο για τους αυτο-εθνοφαυλισμούς, δεν υπάρχει θέμα, ambrose, επειδή είμαστε κάφροι όλοι οι νεοέλληνες, ενώ οι ΑΗΠ ήταν τέλειοι και άψογοι και εξαφανίστηκαν όλοι μαζί ταυτόχρονα (ίσως τους έδειξε κανένας κάνα βίντεο με το πώς είμαστε εμείς και έκαναν χαρακίρι ομαδικώς), μόνη λύση να ψηφιστεί νόμος που να επιβάλλει την άμεση παράδοση όλων των αρχαίων μας σε τρίτους.
 
Last edited by a moderator:
Δεν γνωρίζει σύνορα, παρά μόνο τα σύνορα του διαστήματος και της Σελήνης, όπου δεν παρέλειψε να μπήξει την αστερόεσσα.

Χε, και ακόμα περιμένουμε να μάθουμε πώς ήταν δυνατόν να κυματίζει κιόλας!
 
3) το άρθρο του Hugh Eakin δεν έχει την παραμικρή σχέση με τα Ελγίνεια. Αφορά το συνεχιζόμενο όργιο αρχαιοκαπηλείας και τη θεμιτοποίηση ως και νομιμοποίησή του. Μπορεί σήμερα να κυριαρχεί, λόγω επικαιρότητας, το θέμα των Ελγινείων, αλλά το κρινόμενο θέμα στο άρθρο αφορά τις πρόσφατες αγορές των μουσείων των πλούσιων χωρών από τη μαύρη αγορά. Γιατί "μπερδεύουμε την πούτσα με τη βρούτσα", που λένε και οι Ροδίτες;

Επειδή τον αρχικό σύνδεσμό τον έβαλα εγώ, εξηγούμαι:

δεν είπα ότι ο Eakin (ή ο Cuno) έχει δίκιο. Δεν είπα ότι το άρθρο έχει σχέση με τα Ελγίνεια. Και το άρθρο όντως είχε σχέση με την επικαιρότητα αλλά σε άλλη βάση:

The Affair of the Chinese Bronze Heads

Αυτό που είπα είναι ότι όσοι ενδιαφέρονται για τα Ελγίνεια μπορεί να ενδιαφέρονται και για το άρθρο αυτό που μιλάει για γενικότερα ζητήματα. Δεν πήρα θέση και ούτε με ενδιαφέρει να πάρω θέση. Δεν είναι η πρώτη φορά που έβαλα σύνδεσμό σε κάποιο γενικότερο κείμενο, αλλά αν δεν σας αρέσει δεν θα το ξανακάνω.
 
"The astronauts also planted an American flag on the lunar surface. The rod to hold the flag out horizontally would not extend fully, so the flag ended up with a slight waviness, giving the appearance of being windblown. "
Θενκς:) Βλέπω ότι ήταν και άλλο το πρόβλημα: The flag itself was difficult to erect, it was very hard to penetrate beyond about 6 to 8 inches into the lunar soil.

Btw, ως προς αυτό (Δεν είναι η πρώτη φορά που έβαλα σύνδεσμό σε κάποιο γενικότερο κείμενο, αλλά αν δεν σας αρέσει δεν θα το ξανακάνω.) νομίζω ότι εκφράζω γενικότερη γνώμη λέγοντας "πολύ καλά έκανες".
 
Μου κάνει φοβερή εντύπωση που όλως απρόοπτως το άρθρο του Eaking έγινε επικριτικό (αλήθεια είναι; ) και αυτό ξαφνικά αποτελεί επιχείρημα άξιο να τεθεί στην προκειμένη συζήτηση, εφόσον έχει ήδη κριτικαριστεί με περισσό πάθος, σαν αυτό να αποδεικνύει τι άραγε; Είτε είναι επικριτικό, είτε όχι, αυτό δεν αλλάζει σε τίποτα τα όσα έχουν ειπωθεί μέχρι στιγμής και την ουσία του επιχειρήματος, στην οποία μέχρι στιγμής οι αυτοβαφτιζόμενοι και κατ' όνομα Ρωμιοί (κάπως έτσι έγιναν και οι νεότουρκοι απόγονοι του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη και οι σκοπιανοί του Μεγάλου Αλεξάνδρου) τίποτα δεν έχουν αντιτάξει, πέρα από ένα τσούρμο παθιασμένα αντιιμπεριαλιστικά συνθήματα κατά των ΗΠΑ (οποίο πάθος), τα οποία ουδεμία σχέση είχαν ή έχουν με το θέμα (δεν θα τα αποκαλέσω πούτσες αφενός μεν γιατί δεν θέλω να βγάλω τον καφέ που πίνω πρωινιάτικα, αφετέρου δε γιατί με τα πίττουρα δεν θα ανακατευτώ άλλο).

Είτε υπάρχουν άνθρωποι στην Αγγλία που είναι υπέρ της επιστροφής (φυσικά και θα υπήρχαν), είτε όχι, και είτε το άρθρο αφορούσε τα Ελγίνεια, είτε όχι, η ουσία είναι μία και έχει τεθεί σταράτα. Και σε αυτήν την ουσία, κανείς από τους αυτοβαφτιζόμενους Ρωμιούς δεν έχει αντιτάξει μέχρι στιγμής τίποτα, παρά μόνο τα ίδια επιχείρηματα που χρησιμοποιούν οι ανά τον κόσμο Έλγιν, όταν θέλουν να βουτήξουν τα χέρια τους σε κάτι και να πουν αυτό είναι δικό μου!

Φυσικά και όλοι αγαπάμε και παινεύουμε το σπίτι μας. Απλά, κάποιοι από εμάς το αγαπούν και το παινεύουν αληθινά και στο πνεύμα.
 
@ambrose:
Κλοπή από το Βρετανικό από πού κι ως πού; Από όσο γνωρίζω, δεν όρμησε κανείς να τα πάρει ετσιθελικά, αλλά ζητάει με κάθε νόμιμο μέσο να επιστρέψουν. Όρισε τι εννοείς κλοπή γιατί με χάνεις... και επίσης, γιατί αυτή ακυρώνεται με την πάροδο του χρόνου;

Θα αστειεύεσαι βέβαια! Εγώ να ορίσω τι είναι κλοπή; Εγώ δεν είπα ποτέ ότι είναι δικά μας. Εσείς βασίζετε όλη σας την επιχειρηματολογία πάνω σε αυτό και σας το αντιστρέφω για να δείτε ότι σαν επιχείρημα δεν στέκει. Πού είναι η κλοπή και τι προβλέπει το διεθνές δίκαιο; Υφίσταται στη συγκεκριμένη περίπτωση; Σας ζήτησα και πριν να το ορίσετε και δεν το κάνατε.

Όσο για την τελειότητα κλπ των έργων τέχνης, αυτό είναι το προσωπικό σου γούστο - π.χ. για μένα, αυτό ορίζεται από τον Ερμή του Πραξιτέλη. Αλλά αυτό δεν είναι επιχείρημα, είναι σκέτο γούστο.

Και εδώ κάνεις λάθος. Ρώτα κάποιον που ξέρει τα πράγματα και έχει αντικειμενικότητα (δεν είναι δηλ. παθιασμένος με το ζήτημα της επιστροφής), να δούμε τι θα σου πει.

Όσο για τις υπόλοιπες διεκδικήσεις που λες ότι δεν κάνουμε, δεν είναι ανάγκη να καταντήσουμε γραφικοί: όπως είπα και πριν, η σημασία των μαρμάρων του Παρθενώνα είναι συμβολική σε πολύ μεγάλο βαθμό.

Συμβολική; Ως προς τι; Να εκτονώσουμε τα απωθημένα μας για τη σημερινή μας κατάντια;

Και τέλος, γιατί σε ενοχλεί τόσο η επιθυμία να γυρίσουν πίσω τα μάρμαρα; Ειλικρινά δεν έχω καταλάβει πού το πας με τα επιχειρήματα που προβάλλεις (πέραν του εθνικισμού, που τον ανασύρεις μέσα από τις βλακείες του κάθε κακομοίρη στο facebook, αγνοώντας σχεδόν επιδεικτικά τόσο σοβαρό κόσμο που ασχολείται με το ζήτημα και δεν είναι εθνικιστής).

Με ενοχλεί για τους λόγους που έχω ήδη εξηγήσει. Μας ανήκουν; Ποιοι είναι το "μας"; Οι ΄'Ελληνες; Και πώς ξαφνικά έγιναν οι εθνικιστές (όταν μας βολεύει) "κακομοίρηδες" στο facebook; Ή αυτοί δεν είναι "μας";
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Ίσως, γι' αυτό θα πρέπει να επανεξετάσουμε την έννοια της κλοπής.
Ο Έλγιν πήρε τα μάρμαρα βασιζόμενος σε ένα φιρμάνι (που πολλοί λένε ότι δεν ήταν καν φιρμάνι) το οποίο δεν υπάρχει πουθενά. Θέλει πολλή εξέταση αυτή η έννοια της κλοπής;

http://en.wikipedia.org/wiki/Elgin_Marbles#Legality_of_the_removal_from_Athens
 
Μα έχει εξεταστεί εξονυχιστικά νομίζω (το ζήτημα της κλοπής), σύμφωνα με το άρθρο της Wikipedia που παρέθεσες. Δεν μπορείς ξαφνικά μετά από 200 χρόνια να ζητάς δεν ξέρω κι εγώ τι. Δηλ. πού μπαίνουν όρια; Και τι γίνεται σε ανάλογες περιπτώσεις, τόσο σε σχέση με έργα τέχνης, όσο και με γη; Αλήθεια, μία χώρα θα μπορούσε με τον ίδιο τρόπο και σκεπτικό να εγείρει εδαφικές αξιώσεις; Δικά μας ήταν.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Συγγνώμη, αλλά δεν έχω καταλάβει: πιστεύεις ότι τα μάρμαρα πρέπει να μείνουν στο βρετανικό μουσείο; Και αν ναι, γιατί;
 
Νόμιζα πώς το είχα εξηγήσει ήδη. Δεν θεωρώ ότι "πρέπει" τίποτα. Αν το Βρετανικό, θέλει να τα δώσει, ας τα δώσει. Αν δεν θέλει, τέλος. Και ας σταματήσουμε να ασχολούμαστε με αυτό το ζήτημα. Αντιδρώ στο σκεπτικό και σε όλα αυτά που κρύβονται και που συνοψίζονται μέσα στο αίτημα της επιστροφής των μαρμάρων. Θεωρώ ότι είναι ένα ψέμα. Και μ' ενοχλεί βαθύτατα η όλη νοοτροπία. Θεωρώ ότι είναι ουσιαστική τροχοπέδη για την πολιτισμική πρόοδο και ανάπτυξη της Ελλάδας τώρα.

Με απλά λόγια. Τι κάνεις αν δεν έχεις λεφτά και θέλει να πλουτίσεις; Ψάχνεις να βρεις δουλειά. Μόνο που εμείς αντί να προσπαθήσουμε να δουλέψουμε για να αποκτήσουμε πλούτο σήμερα, επιλέγουμε για άλλη μια φορά την εύκολη οδό και τώρα που η φωτιά φουντώνει πάλι, εμείς ντυνόμαστε τα αρχαία μας τα κάλλη. Άλλη μια εύκολη δικαιολογία και κάτι να ασχολούμαστε και να αναμασάμε.

Επίσης, με ενοχλεί η αλαζονεία που προβάλλεται με τέτοιες επιχειρήσεις. Θεωρώ δηλ. ότι είναι απλά ένας τρόπος να εκτονώσουμε τον εγωισμό μας και όχι από πραγματική αγάπη για το πνεύμα του πολιτισμού.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Μα όσο και να δουλέψουμε, δεν μπορούμε να ξαναφτιάξουμε ένα παζλ αν λείπουν τα κομμάτια του. Δε νομίζω ότι είναι ψέμα όταν θέλει κάποιος να βλέπει τον Παρθενώνα έτσι όπως είναι εκεί που είναι σήμερα.

Αν ο παππούς μου μου είχε αφήσει ένα ωραίο ρολόι τοίχου αντίκα, θα το φρόντιζα, θα το συντηρούσα και θα το έβαζα στο σαλόνι μου για να το βλέπω κάθε μέρα. Αν ο γείτονας μου είχε πάρει τους δείκτες, θα ήθελα να τους πάρω πίσω, γιατί ρολόι χωρίς δείκτες τι ρολόι είναι;

Άλλο να θέλω να έχω το ρολόι μου στο σαλόνι μου και άλλο να κάθομαι όλη μέρα και να λέω «είμαι φοβερή, έχω αυτό το τέλειο ρολόι» και να καρπώνομαι τον κόπο του παππού μου. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι, Αμβρόσιε, που τα διαχωρίζουν τα δύο.
 
Παρόλο που δεν έχω σκεφτεί το θέμα τόσο σε βάθος όσο εσείς που το συζητάτε εδώ (και παρά την σκωπτική μου υπογραφή), νομίζω ότι η θέση του Αμβρόσιου είναι πολύ ρεαλιστική. Στην όλη υπόθεση εμένα με απασχολεί κυρίως το εξής: η επιστροφή των μαρμάρων θα αποτελέσει προηγούμενο, συνεπώς και επιχείρημα για άλλες χώρες να διεκδικήσουν την επιστροφή παρόμοιων θησαυρών. Τι θα γίνει τότε; Θα βαρέσουν διάλυση όλα τα μεγάλα μουσεία;


Προσθήκη admin: Η σκωπτική υπογραφή (που σήμερα είναι, μεθαύριο μάλλον δεν θα είναι) λέει: «Yesterday / all my marbles seemed so far away».
 
Last edited by a moderator:
Μα όσο και να δουλέψουμε, δεν μπορούμε να ξαναφτιάξουμε ένα παζλ αν λείπουν τα κομμάτια του. Δε νομίζω ότι είναι ψέμα όταν θέλει κάποιος να βλέπει τον Παρθενώνα έτσι όπως είναι εκεί που είναι σήμερα.

ΟΚ. Αλλά εγώ λέω κάτι άλλο. Με το καλό να έρθουν, αν αποφασίσουν να τα δώσουν. Προσωπικά, δεν θα με χάλαγε καθόλου. Μακάρι κιόλας να γυρίσουν. Αλλά δεν είναι αυτό το ζήτημα. Το ζήτημα είναι ότι αντί να ενισχύσουν σήμερα την τέχνη, τους 'Ελληνες καλλιτέχνες και τον πολιτισμό εν γένει κάθονται και ασχολούνται με αυτά που έχουν περάσει και με τα μεγαλεία περασμένων εποχών. Για παράδειγμα: το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας σήμερα δεν έχει λεφτά ούτε για τα στοιχειώδη (ένα παράδειγμα, φέρνω). Εμάς, ως κράτος σήμερα, τι μας εξυπηρετεί να ρίχνουμε τόσους πόρους, δημοσιότητα και ενέργεια σε μια τέτοια επιχείρηση; Πού είναι η σύγχρονη Ελληνική τέχνη;

Κανείς δεν λέει ότι τα Ελγίνεια δεν είναι καλά. Φυσικά και είναι. Ούτε λέω ότι θα ήταν άσχημα αν τα είχαμε. Απλά θεωρώ ότι αν δεν αρπαζόμασταν τόσο πολύ από αυτά, ίσως να κοιτάζαμε αλλού για να αποκτήσουμε πολιτισμικό πλούτο και να αναπτυχθούμε.

Σε χώρες όπως η Ισπανία για παράδειγμα, με πλούσια παράδοση, αλλά και σύγχρονη παραγωγή, οι πολίτες εκτιμούν τους καλλιτέχνες σήμερα και αγοράζουν έργα για το σπίτι τους. Στην Ελλάδα, έχουμε φτάσει να πηγαίνουμε στο σούπερ μάρκετ και με κάθε Αριέλ των 10 κιλών να παίρνουμε δώρο πιάτα Μυταρά και Φασιανού.
 

Zazula

Administrator
Staff member
Απλά θεωρώ ότι αν δεν αρπαζόμασταν τόσο πολύ από αυτά, ίσως να κοιτάζαμε αλλού για να αποκτήσουμε πολιτισμικό πλούτο και να αναπτυχθούμε.
Σιγά μην αναπτυσσόμασταν! :rolleyes:
Και τώρα τι θα γένουμε χωρίς Ελγίνεια.
Τα μάρμαρα αυτά ήσαν μια κάποια λύσις.
 
Top