Εγώ θα πω "μπράβο στους Βρετανούς" μόνο αν μου δώσουν τίτλο ευγενείας :laugh:, και γενικώς δεν συμμερίζομαι τον ενθουσιασμό του Νίκελ για κάθε τι βρετανικό. Ας μην αφήνουμε τις ωραίες εικόνες της Παραολυμπιάδας να σβήσουν τα παράπονα της Ολυμπιάδας, όσο κι αν ο Κόου θα το ήθελε. Αυτό που μας δίδαξαν οι Παραολυμπιακοί είναι ότι όταν ένας αθλητικός θεσμός βρίσκεται κοντά στο αθλητικό πνεύμα και δεν έχει αμαυρωθεί με εμπορευματοποίηση, σκάνδαλα κλπ και δεν έχει μετατραπεί σε διαγωνισμό ντοπαρισμένων, τότε κινεί το ενδιαφέρον του κόσμου.
Η επιτυχία στην πώληση εισιτηρίων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο φιάσκο με τα εισιτήρια των Ολυμπιακών. Όλοι οι αγανακτισμένοι πολίτες που έμειναν χωρίς εισιτήριο στους Ολυμπιακούς, είτε γιατί ήταν πολύ ακριβά είτε γιατί ατύχησαν στον κληρώσεις, έβγαλαν εισιτήριο για τους Παραολυμπιακούς. Και φυσικά όλοι ήθελαν να πάνε στο Ολυμπιακό Πάρκο γιατί αυτοί που πήγαν νωρίτερα τους είπαν ότι ήταν πολύ ωραίο (δεν εννοώ από διαρρύθμιση του χώρου, εννοώ ότι ήταν σαν διεθνής έκθεση και είχε πράγματα να δεις ακόμα κι αν δεν έβλεπες αγώνες).
Επίσης η επιτυχία νομίζω ότι οφείλεται και στο ότι τα δικαιώματα για την τηλεοπτική μετάδοση δεν είχε το Μπιμπισί αλλά ιδιωτικό κανάλι που ζει από τις διαφημίσεις (για όσους δεν γνωρίζουν, το Μπιμπισί δεν προβάλλει διαφημίσεις). Έτσι ενώ το Μπιμπισί και το τρισάθλιο αθλητικό τμήμα του, που αποτελείται κυρίως από συνταξιούχους αθλητές με δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία και με γηπεδική αντιμετώπιση των σπορ (όπου μετράνε μόνο "οι δικοί μας"), ακολούθησαν τη λογική "είναι ολυμπιακοί αγώνες, όλοι θα θέλουν να τους δούνε', το 4 που είχε αναλάβει την παραολυμπιάδα έκανε φοβερή διαφήμιση, έφτιαξε πολύ καλή ομάδα παρουσιαστών (και με μεταγραφές των πιο σοβαρών από το Μπιμπισί κι από εξωτερικό) και από την πρώτη μέρα τόνισε τη διεθνή διάσταση των αγώνων. Εκεί που το Μπιμπισί μας είχε φλομώσει με τους Άγγλους αθλητές σε σημείο που χρειάστηκε να γίνει παρέμβαση για να αλλάξουν τακτική, το 4 από την πρώτη μέρα τους πρόβαλε όλους, παροτρύνοντάς μας να καθίσουμε να τους δούμε (για δικό του όφελος βέβαια).
Το Μπιμπισί το συμπαθώ ιδιαίτερα, παρεμπιπτόντως, και δεν είμαι πάντα υπέρ της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, αλλά η αλήθεια είναι ότι στα αθλητικά είναι απαράδεκτο και συστηματικά δεν πιάνει τον παλμό του κοινού.
Και επειδή εγώ πήγα στο μουσείο παραολυμπιακών, και διάβασα την εξέλιξή τους, δε μου κάνει εντύπωση ότι τα πήγαν πολύ καλά στο Λονδίνο. Από το '96 που μπήκαν οι βάσεις της τωρινής μορφής των αγώνων, κάθε διοργάνωση είναι καλύτερη από την προηγούμενη από άποψη θεατών και προβολής. Ίσως σε τρεις-τέσσερεις ακόμα ολυμπιάδες να μην υπάρχει καμία διαφορά. Ελπίζω να παραμείνουν κάπως πιο φιλικοί προς το κοινό.
Πριν τους αγώνες ήμουνα διστακτική με τα εισιτήρια γιατί θεωρούσα ότι είναι κάπως περίεργο το να πηγαίνω να με ψυχαγωγούν ΑΜΕΑ, και τελικά δε νομίζω ότι έχω αλλάξει γνώμη και πολύ, αν και τώρα ξέρω ακόμα περισσότερα για τους ανάπηρους (ήξερα ήδη μερικά γιατί ήμουνα παλιότερα εθελόντρια σε οργανισμό για ανάπηρους). Οι επιδόσεις τους στα πιο πολλά αθλήματα δεν είναι ιδιαίτερα θεαματικές, ούτε γίνεται μάχη στήθος με στήθος, ούτε είναι αγώνες μεταξύ ίσων, από τη μια έχεις τον Πιστόριους με όλη την τεχνολογία πίσω του, με τους σπόνσορες κλπ κι από την άλλη τους αθλητές δεν θυμάμαι ποιάς αφρικανικής χώρας που αγωνίζονταν με δανεικές αναπηρικές καρέκλες. Και για να προλάβω όποιον πει ότι το ίδιο γίνεται και στους Ολυμπιακούς, να θυμίσω ότι το ισοδύναμο θα ήταν οι αθλητές να τρέχουν με δανεικά παπούτσια.
Είδα λοιπόν αθλητές σαν αυτούς:
-πρώην τρομοκράτης της ΕΤΑ που έχασε τα πόδια του και βγαίνοντας από τη φυλακή έγινε αθλητής
- οδηγός της Φόρμουλα 1 που μετά το ατύχημά του έγινε ποδηλάτης μεγάλων αποστάσεων στους παραολυμπιακούς
- δύο αμερικανίδες δρομείς της καρέκλας, υιοθετημένες η μία από τη Ρωσία κι η άλλη από την Αλβανία
Το ενδιαφέρον για τη ζωή του κάθε αθλητή ήταν εξίσου σημαντικό όσο η επίδοση.
Τώρα, σχόλια για την τελετή: μου άρεσε καλύτερα από την άλλη τελετή λήξης παρόλο που δεν είχε συνοχή, κυρίως γιατί δεν είχε αυτό που αγγλιστί θα λέγαμε wtf moments. Νίκελ, μας είπαν οι παρουσιαστές ότι τους είπαν να μην περιμένουμε ξεκάθαρη θεματολογία με μυθοπλασία. Αναφέρθηκε βεβαίως το steampunk, και γενικώς ήταν ένας ύμνος στην ανακύκλωση. Και πάλι βέβαια φαινόταν ότι είχαν λιγότερα χρήματα από τους άλλους. Γενικά:
-Εξαιρετική εφαρμογή όλων των εφφέ και τα πυροτεχνήματα πολύ ωραία, είδες Νίκελ που μου είπες μικρό παιδί είμαι να θέλω να πάω στα πυροτεχνήματα του δήμαρχου στη γέφυρα του Πύργου; Ήταν κι αυτά μέρος του σώου.
-Με έκαναν να βαρεθώ οι Κολντπλέι. Γενικά τα σουξέ τους τα ξέρω μόνο από διαφημίσεις κλπ. Και βλέπω είπαν 15 τραγούδια, κανονική συναυλία δηλαδή και προβολή τους στο έπακρο (πλήρωνε δημοτικά τέλη κορόιδο Λονδρέζε). Μονότερμα το πήρανε! Θα προτιμούσα εναλλαγή. Τα τραγούδια που είπαν θα μπορούσαν να είναι μουσική για να παίζει στο βάθος στο σούπερμάρκετ, κι αν δεν είχαν και τα εφφέ και ακροβατικά και γενικώς πράμα να δεις θα είχα πατήσει το FFW.
- Χάθηκε το ντόπιο ταλέντο; Έπρεπε να φέρουν αυτούς του γκεστ σταρ;
- Κάποιος πρέπει να μιλήσει στη Ριάνα για τα εσώρουχά της. Και για τη συνήθειά της να φοράει σουτιέν που καλύπτουν τα άνω 3/4 του στήθους.
- Oι Βραζιλιάνοι είχαν ενδιαφέρον, αν και αυτή η παράσταση, το κομμάτι από τους Ολυμπιακούς και κάτι λίγο που παρακολούθησα στο Σπίτι της Βραζιλίας με άφησαν με την εντύπωση ότι η μουσική τους έχει μετατοπιστεί από τα γνωστά και είναι πλέον της κατηγορίας του σαματά.
- Οι σαμπαλλαρίνες ήταν ασυντόνιστες αλλά είχαν πλάκα.
- Αυτό το London 2012, Made in Britain μπορεί να ενθουσίασε τα πλήθη και να ακούγεται σοβαρό, αλλά για σταθείτε ρε παιδιά, θα μπορούσαμε να πούμε και Munich 1972, Made in W. Germany, που η Δ. Γερμανία ήταν εγγύηση ποιότητας στην ετικέτα. Θα μπορούσαμε να πούμε Rio 2016, Made in Brazil και γενικώς θα μπορούσαμε να το βγάλουμε για κάθε χώρα.
Το καλύτερο πάντως το είπε ο Κόου μετά την τελετή που του έπαιρναν συνέντευξη και είπε το πολύ αληθινό: η κάθε χώρα κάνει τη δική της διοργάνωση, δεν έχει νόημα να λες ότι θα ξεπεράσεις τους προηγούμενους, οι αγώνες πάνε από τη μια χώρα στην άλλη και αυτή η ποικιλία τους κάνει ενδιαφέροντες.
Συμφωνώ.
Και με εξαίρεση τους Ολυμπιακούς της Ατλάντας που δεν έχει νομίζω κανείς αντίρρηση ότι είχαν σοβαρά οργανωτικά προβλήματα, δεν έχω ακούσει για καμιά άλλη διοργάνωση ότι ήταν κακή.
Σε τέσσερα χρόνια λόγω της διαφοράς ώρας μάλλον δεν θα δούμε και πολλά και απλά δεν θα θυμόμαστε, όπως εγώ δεν θυμάμαι πολλά από το Πεκίνο και το Σίδνεϋ.