Νομίζω πως εδώ ο ζωγράφος θέλει να πει το εξής: ο αριστοτελικός (αλλά καθολικός) Θωμάς ο Ακινάτης κατατροπώνει με τα (αριστοτελικά) επιχειρήματά του τον επίσης αριστοτελικό (αλλά ισλαμιστή) Αβερόη.
Δύσκολο. Διαβάζω στη σελίδα του μουσείου που έχει τον πίνακα:
St. Thomas Aquinas, the 13th-century Christian philosopher, stands at a lectern flanked by Christian thinkers discussing the sleeping Muslim philosopher Averroës (1126-98). By placing St. Thomas directly above the prone figure, the artist has symbolically elevated Aquinas's teachings over those of Averroës.
Προφανώς, ο ζωγράφος παίρνει τη θέση του Ακινάτη, ο οποίος είχε κριτικάρει τη φιλοσοφία/θεολογία του Αβερρόη. Οπότε, με βάση όλα αυτά, το confounding έχει μάλλον τη σημασία του ταπεινώνω, κατατροπώνω.
Θα έλεγα ότι τον «κατατροπώνει» ώς «a master of early Islamic philosophy, Islamic theology, Maliki law and jurisprudence, logic, psychology, Arabic music theory, and the sciences of medicine, astronomy, geography, mathematics and physics.» (Wikipedia), μια και εκείνος ήταν «a priest of the Roman Catholic Church in the Dominican Order from Italy, and an immensely influential philosopher and theologian in the tradition of scholasticism» και ανακυρήχθηκε άγιος (Wikipedia)
In the Christian world, his ideas were assimilated by Siger of Brabant and Thomas Aquinas and others (especially in the University of Paris) within the Christianscholastic tradition which valued Aristotelian logic. Famous scholastics such as Aquinas believed him to be so important they did not refer to him by name, simply calling him "The Commentator" and calling Aristotle "The Philosopher."