Το νήμα για την παιδεία

nickel

Administrator
Staff member
Προσπαθώ να φανταστώ βιβλία που προκαλούν το ενδιαφέρον των μαθητών, τους διδάσκουν ωραία πράγματα με τρόπο που τους μένουν, τους διδάσκουν μεθόδους διεύρυνσης των αναζητήσεών τους για όσα θέματα τους ενδιαφέρουν περισσότερο, τρόπους για ατομικές και κυρίως ομαδικές εργασίες, δηλαδή τα ελάχιστα και βασικά που χτίζουν μάθηση και μέθοδο. Μέσα από βιβλία που γράφονται για μελλοντικούς πολίτες μιας δυτικής χώρας του Διαφωτισμού. Και προσπαθώ να τα φανταστώ αυτά χωρίς να πουν ότι τα κίνητρά μου είναι αμιγώς πολιτικά.

Σας είναι δύσκολο να φανταστείτε έναν συνδυασμό από τα καλά που έχετε πει, χωρίς τα αρνητικά;
 

Zazula

Administrator
Staff member
Βιβλία που γράφονται για μελλοντικούς πολίτες μιας δυτικής χώρας του Διαφωτισμού. Και προσπαθώ να τα φανταστώ αυτά χωρίς να πουν ότι τα κίνητρά μου είναι αμιγώς πολιτικά.
Μα μια τέτοια απαίτηση ΕΙΝΑΙ πολιτική θέση, ΕΙΝΑΙ συγκεκριμένος τρόπος θεώρησης της ζωής.
 

nickel

Administrator
Staff member
Μα μια τέτοια απαίτηση ΕΙΝΑΙ πολιτική θέση, ΕΙΝΑΙ συγκεκριμένος τρόπος θεώρησης της ζωής.
Ναι, αλλά αυτό που εννοεί η SBE και στη συνέχεια εγώ, είναι ότι αυτές οι απόψεις είναι απόψεις για το καλό της παιδείας, για το καλό των παιδιών, και όχι για να αναμασήσω τα ιδεολογικά ή κομματικά μου κλισέ σε ένα φόρουμ.
 
Εγώ τα βλέπω πολύ ξεκάθαρα αυτά που λέω και δεν ξέρω γιατί μπερδεύεστε.
Το σχολικό βιβλίο είναι μία από τις πολλές πηγές μάθησης, δεν είναι ευαγγέλιο. Ειδικά για μαθήματα που επαναλαμβάνονται σε διάφορες τάξεις.
Ο δάσκαλος θα πρέπει να κάνει τη δουλειά του σωστά, άσχετα από το τι άλλο μαθαίνει ο μαθητής και από ποιόν.

Επιπλέον, επιμένω ότι η ψύχωση με τα βιβλία ιστορίας οφείλεται σε πολιτικά κίνητρα κι όχι σε ενδιαφέρον για την παιδεία. Αυτό είναι το πρόβλημα.

Δεν σε καταλαβαίνω· ειλικρινά. Είναι άλλο πράγμα ένα βιβλίο ιστορίας να παρουσιάζει πιο απλοϊκά και μονόπλευρα κάποια θέματα, απ' την στιγμή που απευθύνεται σε μικρότερες ηλικίες και τελείως διαφορετικό να προσθέτει ψέματα, επιθετικούς προσδιορισμούς, χαζορομαντικές-εθνικιστικές πινελιές και φορτισμένες περιγραφές. Η ιστοριογραφία σαν επιστήμη πρέπει να είναι ουδέτερη. Και ο παραμικρός επιθετικός προσδιορισμός δεν έχει θέση στην εκμάθηση γεγονότων. Την ιστορία πρέπει να την διδάσκονται τα παιδιά, σαν την αφήγηση να την κάνει κάποιος τρίτος, ουδέτερος, όχι σαν κάποιος που ανήκει σε κάποια από τις αντιμαχόμενες πλευρές (όταν μιλάμε για πολέμους).

Εγώ πρακτικά διαφωνώ και με το πρώτο πρόσωπο στην περιγραφή (εμείς οι Έλληνες, ο λαός μας, κτλ).
 

pidyo

New member
Επιπλέον, επιμένω ότι η ψύχωση με τα βιβλία ιστορίας οφείλεται σε πολιτικά κίνητρα κι όχι σε ενδιαφέρον για την παιδεία. Αυτό είναι το πρόβλημα.
Αν τα πολιτικά κίνητρα είναι κυρίαρχα στην «ψύχωση με τα βιβλία ιστορίας», αυτά υποχρεωτικά επηρεάζουν και τη συγγραφή των βιβλίων ιστορίας, κάτι που με τη σειρά του εξηγεί την ενασχόληση με τα βιβλία ιστορίας, ανεξαρτήτως κινήτρων.

Σε επίπεδο ορολογίας, ο όρος επίσημη ιστορία δεν σημαίνει τίποτε, αλλά ο όρος δημόσια ιστορία είναι τρέχων, και αποτελεί διακριτό αντικείμενο της ιστορίας της ιστοριογραφίας, του οποίου τα σχολικά βιβλία αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα.
 

LostVerse

Member
Προσωπικά θα ήθελα να μάθαιναν τα παιδιά στο σχολείο να ρωτάνε, να αμφισβητούν, να αξιολογούν και να μαθαίνουν ότι υπάρχουν πολλές απόψεις για πολλά ζητήματα. Αλλά αυτό δε φαίνεται να το θέλει κανένας από τις προαναφερθείσες ομάδες, αμφότερες προτιμούν τα πρόβατα.

Τα είπες όλα.
 

bernardina

Moderator
Ναι, αλλά αυτό που εννοεί η SBE και στη συνέχεια εγώ, είναι ότι αυτές οι απόψεις είναι απόψεις για το καλό της παιδείας, για το καλό των παιδιών, και όχι για να αναμασήσω τα ιδεολογικά ή κομματικά μου κλισέ σε ένα φόρουμ.

Αν με διαολίζει κάτι είναι το τσουβάλιασμα από ευφυείς ανθρώπους απόψεων που ελάχιστη ή και απολύτως καμία σχέση δεν έχουν με την ετικέτα του τσουβαλιού. Αλήθεια, βρε Νίκελ, σε τίνος την άποψη βρήκες αναμασήματα ιδεολογικών ή κομματικών κλισέ; Στην αρχική θέση του δόκτορα που έθεσε υπόψη μας το πρόβλημα του βιβλίου; Στης Παλάβρας; Στου Ζάζουλα; Στη δική μου; Τότε γιατί εγώ και στις τέσσερις βρίσκω μια απεγνωσμένη κραυγή να πάψουν οι μαθητές να γίνονται ξενιστές κοντόφθαλμων και, εν πολλοίς, λανθασμένων γνώσεων και κυρίως νοοτροπιών;
Κι αν κάτι με διαολίζει ακόμα περισσότερο είναι αυτό το γενικό, αόριστο και εντέλει εν κενώ λεξιλόγιο περί καλού της παιδείας και παιδιών. Πού θα θεμελιωθεί αυτό το καλό; Στον αέρα;
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Σε επίπεδο ορολογίας, ο όρος επίσημη ιστορία δεν σημαίνει τίποτε, αλλά ο όρος δημόσια ιστορία είναι τρέχων, και αποτελεί διακριτό αντικείμενο της ιστορίας της ιστοριογραφίας, του οποίου τα σχολικά βιβλία αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα.
;) Γι' αυτό και χρησιμοποίησα την περιγραφή «επίσημη ιστορία» αυστηρά και παντού (εκτός αν μου ξέφυγε κάπου) μέσα σε εισαγωγικά (τα οποία νομίζω ότι, γενικά, χειρίζομαι ικανοποιητικά).
 

pidyo

New member
;) Γι' αυτό και χρησιμοποίησα την περιγραφή «επίσημη ιστορία» αυστηρά και παντού (εκτός αν μου ξέφυγε κάπου) μέσα σε εισαγωγικά (τα οποία νομίζω ότι, γενικά, χειρίζομαι ικανοποιητικά).

Όπως ελπίζω (αν κρίνω από τη φατσούλα) να κατάλαβες, δεν πήγαινε σε σένα η διευκρίνιση.

Ας πω λιγότερο υπαινικτικά και περισσότερο αναλυτικά αυτό που εννοούσα. Δεν καταλαβαίνω την ψύχωση με την ψύχωση για τα βιβλία ιστορίας. Δεν υπάρχει πολιτικά ουδέτερος λόγος για τη δημόσια ιστορία. Τα σχολικά βιβλία, η διδακτική της ιστορίας, τα ντοκιμαντέρ του Σκάι, οι ταινίες του Τζέιμς Πάρις συνιστούν πάντοτε την κατεξοχήν εμπρόθετη αφήγηση του ιστορικού παρελθόντος, ακόμη κι όταν η πρόθεση του αφηγήματος δεν είναι συνειδητή αλλά απόρροια ενός εμπεδωμένου zeitgeist. Σε μια εμπρόθετη αφήγηση, είναι ουτοπία να λέμε «πρέπει να βγάλουμε απ' έξω την πολιτική».

Το ίδιο ψευδοδίλημμα βρίσκεται στον πυρήνα της νεφελώδους έννοιας της αντικειμενικότητας στην ιστορία. Τι θα πει αντικειμενικότητα; Στον βαθμό που η ιστοριογραφική διαδικασία αποτελεί προσωπικό λόγο πραγματικών ανθρώπων δεν μπορεί να είναι αντικειμενική, ορίζεται εξ ορισμού από τις ιδέες και τις παραδοχές του αφηγητή. [Προσωπικά, την αντικειμενικότητα την αντιμετωπίζω όπως την ηθική: όπου βλέπω την ταμπέλα της ηθικής -ή της αντικειμενικότητας- στρίβω από την άλλη.] Τι νόημα έχει λοιπόν να επιδιώκει κανείς διαρκώς έναν ανέφικτο στόχο; Προτιμότερος είναι ο αναστοχασμός επί των παραδοχών μας, των ιδεών μας ή των ιδεοληψιών μας, και η επιδίωξη της τιμιότητας (απέναντι στις πηγές μας, απέναντι στις προσωπικές μας προκαταλήψεις, απέναντι στην αντίθετη άποψη, κλπ.).

Με τον ίδιο τρόπο, δεν καταλαβαίνω πώς μπορούμε να βγάλουμε απ' έξω την πολιτική στη δημόσια ιστορία και στον λόγο περί την δημόσια ιστορία. Είναι προτιμότερο, και τιμιότερο, να συζητούμε ανοιχτά για τη γενική κατεύθυνση των επιδιώξεών μας, των πολιτικών μας στόχων (ως κοινωνίας ή ως τμημάτων αυτής), να μιλήσουμε για το είδος της δημόσιας ιστορίας (και των σχολικών βιβλίων) που θέλουμε, και γιατί το θέλουμε, παρά να βαυκαλιζόμαστε με το αδειανό πουκάμισο της ουδετερότητας.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Ευχαριστώ για την εξαίρετη διατύπωση όλων αυτών των πραγμάτων που δεν μπορούσα να διατυπώσω τόσο καλά και τα έβαλα στα εισαγωγικά της «επίσημης ιστορίας» μου.

Εδώ θέλω να σημειώσω ότι, όσο και αν φαίνεται απίστευτο (λόγω του θέματος), υπάρχουν και «επίσημα μαθηματικά», «επίσημη χημεία» (δεν ξέρω αν υπάρχει κι εδώ αντίστοιχος όρος «δημόσια κάτι») κ.λπ. Και εξηγούμαι:

Τη (δύσκολη) εποχή που πήγα (εξατάξιο) γυμνάσιο, διδασκόμασταν ευκλείδεια γεωμετρία. Αποκλειστικά και μόνο. Ήταν συναρπαστικό μάθημα, για όποιον μπορούσε να βυθίζεται στους γεωμετρικούς τόπους και να λύνει τις ασκήσεις των αρχαίων και των ιησουιτών. Την ίδια εποχή, οι συμμαθητές μου στο ξενόγλωσσο τμήμα, μάθαιναν αναλυτική γεωμετρία (με άλλα λόγια, την άλγεβρα της γεωμετρίας). Η κλασική, ευκλείδεια γεωμετρία ήταν άχρηστη για οποιονδήποτε πέρα από τους κλασικούς γεωμέτρες. Η αναλυτική γεωμετρία (η ξενόφερτη, η καρτεσιανή, η γεωμετρία των «διαφωτιστών») ήταν ανεπιθύμητη για την εθνική κυβέρνηση).

Ανάλογα ίσχυαν για τη χημεία. Ατελείωτες ώρες για την (ελληνόμοια) ονοματολογία της οργανικής, πολύ λιγότερες (σε αντιστοιχία) για τα μέταλλα και τα αντιδραστήρια της ανόργανης. Και να πεις ότι προλάβαμε να μάθουμε στην οργανική για τα πλαστικά, να έχουμε τουλάχιστον το πλεονέκτημα που χάναμε με τη γεωμετρία; Μπα, εκτός ύλης έμειναν τελικά...

Δεν ξέρω τι συμβαίνει σήμερα. Αλλά δεν θα μου προκαλούσε καμία έκπληξη αν υπάρχουν ανάλογες πολωτικές προτιμήσεις, με άλλα λόγια, αποφάσεις πολιτικής, και στο σημερινό αναλυτικό πρόγραμμα.
 

SBE

¥
Ο Π2 λέει:
Δεν καταλαβαίνω την ψύχωση με την ψύχωση για τα βιβλία ιστορίας.

Ευχαριστώ που τουλάχιστον δέχεται κάποιος ότι υπάρχει ψύχωση με τα βιβλία ιστορίας.
 

nickel

Administrator
Staff member
Αν με διαολίζει κάτι είναι το τσουβάλιασμα από ευφυείς ανθρώπους απόψεων που ελάχιστη ή και απολύτως καμία σχέση δεν έχουν με την ετικέτα του τσουβαλιού. Αλήθεια, βρε Νίκελ, σε τίνος την άποψη βρήκες αναμασήματα ιδεολογικών ή κομματικών κλισέ; Στην αρχική θέση του δόκτορα που έθεσε υπόψη μας το πρόβλημα του βιβλίου; Στης Παλάβρας; Στου Ζάζουλα; Στη δική μου; Τότε γιατί εγώ και στις τέσσερις βρίσκω μια απεγνωσμένη κραυγή να πάψουν οι μαθητές να γίνονται ξενιστές κοντόφθαλμων και, εν πολλοίς, λανθασμένων γνώσεων και κυρίως νοοτροπιών;
Κι αν κάτι με διαολίζει ακόμα περισσότερο είναι αυτό το γενικό, αόριστο και εντέλει εν κενώ λεξιλόγιο περί καλού της παιδείας και παιδιών. Πού θα θεμελιωθεί αυτό το καλό; Στον αέρα;

Προσπαθώ να προλάβω να διαβάσω όσα έχουν γραφτεί στις ώρες που λείπω — και είναι πολλά. Οπότε και οι αντιδράσεις μου είναι καθυστερημένες.

Για το τσουβάλιασμα:
Αφού διάβασα τις απόψεις από το #687 ως το #720, διέκρινα θετικά στοιχεία σε όλες τις απόψεις και καβγά για τις λεπτομέρειες. Λες και θέλατε να πείτε «όχι, το δικό μου θετικό είναι πιο θετικό» και δεν θέλατε να αντιληφθείτε ότι η παιδεία πρέπει να είναι σύνθεση από όλα εκείνα που είχατε διακρίνει σαν θετικά: και τα βιβλία δεν πρέπει να είναι εθνοκεντρικά και τα βιβλία πρέπει να είναι ενδιαφέροντα και οι δάσκαλοι να επενδύσουν στα παιδιά κτλ.

Αυτό είπα στο #721. Παρακαλώντας να μη θεωρηθεί ότι καταθέτω απόψεις στο πλαίσιο του πλασαρίσματος κάποιας πολιτικής ιδεολογίας, όπως μας κατηγόρησε συλλήβδην η SBE στο #720 με το αστήρικτο «επιμένω ότι η ψύχωση με τα βιβλία ιστορίας οφείλεται σε πολιτικά κίνητρα κι όχι σε ενδιαφέρον για την παιδεία» — αστήρικτο διότι τα πολιτικά κίνητρα επιβάλλουν πρωτίστως να σε ενδιαφέρει ουσιαστικά η παιδεία, το περιεχόμενό της, η αποτελεσματικότητά της. Και αντιστρόφως: για να δώσεις σωστή παιδεία, πρέπει να έχεις άποψη για την κοινωνία, δεν γίνεται να τα χωρίσεις τα δύο.

Είπα και στο #723, ότι το ενδιαφέρον μου για την παιδεία και για την πολιτική είναι το ενδιαφέρον μου για το μέλλον των παιδιών και όχι για το πλασάρισμα πολιτικής ατζέντας. Δεν πιστεύω ότι πλασάρει κανείς εδώ την πολιτική του ατζέντα χάριν της ατζέντας και μόνο, όπως [νόμισα ότι] κατηγορηθήκαμε (ακολουθεί διάψευση :-)). Αμύνθηκα στην «επίθεση» της SBE, δεν κατηγόρησα κανέναν. Αν δεν το διατύπωσα καλά, πρέπει να ξανακάτσω κι εγώ στα θρανία.
 

SBE

¥
Δεν αναφέρθηκα πουθενά σε πολιτική ατζέντα των συνομιλητών αλλά σε πολιτική (κομματική) ατζέντα των εκάστοτε διαμαρτυρόμενων για το περιεχόμενο των βιβλίων.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Από την Καθημερινή:


Ένα ίδρυμα «θλιβερό εξεταστικό κέντρο του τίποτα»
Του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΛΑΚΑΣΑ


Επιστολή με σκληρά λόγια κατά πανεπιστημιακών και φοιτητών από αναπληρώτρια καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Τα μέλη του Συλλόγου διδασκόντων, καταγγέλλεται, δεν ενδιαφέρονται μεταξύ πολλών άλλων, «για την ελεεινή ρύπανση, την ασύδοτη αφισοκόλληση, τα άθλια “τραπεζάκια” των “παρατάξεων” που προβάλλουν την “πραμάτεια” της χυδαιότητάς τους και της διαπλοκής τους μετατρέποντας ένα πανεπιστημιακό κτίριο σε αχούρι ανομίας και διάλυσης».
«Θλιβερό εξεταστικό κέντρο του τίποτα», έρμαιο «στην αυθαιρεσία και μακρόχρονη βία των φοιτητών», το οποίο έχει καταλήξει σε «πανεπιστημιακή Ζάκυνθο στην οποία μοιράζονται πιστοποιητικά τυφλότητας και όχι πτυχία βαθειάς γνώσης»... Πολλές είναι οι φράσεις που θα μπορούσαν να απομονωθούν από την επιστολή της αναπληρώτριας καθηγήτριας Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Μαρίας Ευθυμίου, με την οποία παραιτείται από τον Σύλλογο Μελών ΔΕΠ της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών. Η συνεχής απαξίωση του πανεπιστημίου και οι κίνδυνοι ότι η πτώση δεν έχει βρει πάτο, οι χρόνιες αδυναμίες των διοικήσεων του Ιδρύματος, τα φαινόμενα διαπλοκής, η συντεχνιακή στάση των πανεπιστημιακών αποτυπώνονται αδρά στην επιστολή της κ. Ευθυμίου, και είναι σαν να «φωτογραφίζουν» γνώριμες καταστάσεις όχι μόνο στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και την πλειονότητα των ΑΕΙ, αλλά και ευρύτερα στην Ελλάδα...

«Ένας κακός σύλλογος»

«Οι τελευταίες αποφάσεις για παρατεταμένη απεργία και πραγματοποίηση των εξετάσεων (και, μάλιστα, εις διπλούν για όσες είχαν γίνει!) με αντίστοιχη μετάθεση κατά δεκαπενθήμερο της έναρξης των μαθημάτων, για νέο κύκλο απεργιών διαμαρτυρίας κατά του “κακού κράτους”, με έκαναν να λάβω την τελική απόφαση», εξηγεί η κ. Ευθυμίου στην επιστολή της προς το Δ.Σ. του συλλόγου, την οποία απέστειλε στα μέσα Οκτωβρίου. «Η αίσθησή μου είναι ότι είμαστε –από πολλού– ένας “κακός σύλλογος” που έχει περιχαρακώσει τους στόχους του σε ό,τι πάγιο διέλυε τη χώρα μας κατά την τελευταία τριακονταετία: ασταμάτητες απεργίες και “αγωνιστικές κινητοποιήσεις” μονίμως “αγανακτισμένων”, “αγωνιζομένων πολιτών” που εκβίαζαν ένα εκβιάσιμο κράτος, προκειμένου να επιτύχουν επιπλέον παροχές και προνόμια, γνωρίζοντας πως τούτο –για την ελεεινή πολιτική του επιβίωση, και μόνον– θα τα παραχωρούσε (με δανεικά) και, έτσι, ο “ηρωικός αγώνας των εργαζομένων” θα εύρισκε “τη δικαίωσή του”», λέει η επιστολή.

Ποιος ο ρόλος των συνδικαλιστών (όχι μόνο στα ΑΕΙ); Πόσο έχουν συμβάλει με τις θέσεις τους στη διαμόρφωση ουσιαστικής πολιτικής; Φταίει μόνο το κράτος με τους προσχηματικούς δημόσιους διαλόγους που οργανώνει; «Κεντρικός στόχος του Συλλόγου είναι οι “αγανακτισμένες απεργίες” της κασέτας» λέει η κ. Ευθυμίου. Και συνεχίζει: «Με τα ίδια λόγια. Το ίδιο ύφος. Τις ίδιες μεγαλοστομίες. Την ίδια στιγμή που εξασφαλίζονταν –εξίσου “ηρωικά” και περίτεχνα– να μην περικοπεί ο μισθός μας κατά τις περιόδους μακρόσυρτων απεργιών. Η εύρυθμη λειτουργία, η πληρότητα και απαιτητικότητα των μαθημάτων, η επαρκής εκπαίδευση των φοιτητών, η σοβαρότητα της δουλειάς τους και της δουλειάς μας, η αξιοπρέπεια της δουλειάς μας δεν έχει απασχολήσει τον Σύλλογο. Αντιθέτως, όλα τα παραπάνω βλάπτονταν και βλάπτονται καίρια με τις τακτικές απεργίες. Οι οποίες, σε συνδυασμό με τις, εξίσου τακτικές καταλήψεις “φοιτητών” διαλύουν σταθερά κάθε κανονικότητα του εκπαιδευτικού έργου, απορρυθμίζουν το πρόγραμμα και μετατρέπουν το πανεπιστήμιο σε θλιβερό εξεταστικό κέντρο του τίποτα».

Κούφια λόγια, λοιπόν, τα περί προσπάθειας αναβάθμισης του ακαδημαϊκού έργου: «Αν ο Σύλλογος είχε αγωνία για το μαθησιακό περιβάλλον –συνεχίζει η κ. Ευθυμίου– και για την αξιοπρέπεια της εργασίας των μελών του θα είχε, προ πολλών ετών, αντιδράσει για την κατάχρηση δικαιωμάτων εκ μέρους μερίδας φοιτητών, για τη βία ενάντια σε καθηγητές και όργανα διοίκησης, για την κατάληψη και χρήση χώρων της Σχολής από “φοιτητικές παρατάξεις” (οι οποίες έχουν, εντέχνως και για ιδιοτελείς στόχους διαπλοκής, υποκαταστήσει τους αντιπροσωπευτικούς Φοιτητικούς Συλλόγους και την ΕΦΕΕ), για την κατάληψη και χρήση από ύποπτα στοιχεία χώρων διδασκαλίας, για τις φοιτητικές εκλογές που ακυρώνουν πολλές και πολύτιμες ημέρες μαθημάτων, για τις καταστροφές και τους βανδαλισμούς που έχουν γίνει κανονικότητα, για την καθημερινή έκθεση φοιτητών, διοικητικών και διδασκόντων στο κοινό έγκλημα με μεγαλύτερες ή μικρότερες κλοπές, για την ελεεινή ρύπανση, την ασύδοτη αφισοκόλληση, τα άθλια “τραπεζάκια” των “παρατάξεων” που προβάλλουν την “πραμάτεια” της χυδαιότητάς τους και της διαπλοκής τους μετατρέποντας ένα πανεπιστημιακό κτίριο σε αχούρι ανομίας και διάλυσης».

Ουδείς άμοιρος ευθυνών. «Πρυτάνεις, Σύγκλητοι, Κοσμήτορες, Τμήματα, Επόπτες Κτιρίων ανέχθηκαν –και τελικά εξέθρεψαν και νομιμοποίησαν με την αβουλία τους (στην καλύτερη περίπτωση)– τα παραπάνω, όλα αυτά τα 30 χρόνια», λέει η κ. Ευθυμίου. Και καταλήγει: «Αν ο Σύλλογος είχε αγωνία για το μαθησιακό περιβάλλον της Σχολής και για την αξιοπρέπεια της εργασίας των μελών του θα είχε, προ πολλών ετών, σθεναρά δράσει και συντονίσει τις ενέργειές του για να αντιμετωπιστεί ο ευτελισμός των εξετάσεων από τις αντιγραφές και ο εξευτελισμός της δουλειάς των διδασκόντων από τους ανήκουστους αριθμούς (όλο και πιο αμαθών) εισακτέων και από τη μη διαγραφή των “αιωνίων φοιτητών”. Και, φυσικά, θα αντιμετώπιζε την ανισότητα εργασίας σε μία Σχολή όπου κάποιοι δουλεύουν ελάχιστα, την ώρα που άλλοι, σαν τον Ατλαντα, προσπαθούν, με φόρτο εργασίας απερίγραπτο, να καλύψουν την επιτηδειότητα των μη εργαζομένων συναδέλφων τους. Οι οποίοι μη εργαζόμενοι συνάδελφοι είναι -καθόλου τυχαία- πρώτοι ανάμεσα σ’ εκείνους που δίδουν προβιβάσιμους βαθμούς σε γραπτά βαρύτατης αμάθειας (γλωσσικής και ουσιαστικής), κινδυνεύοντας να μετατρέψουν τα πτυχία της Σχολής –όπως έχει συμβεί σε περιφερειακά πανεπιστημιακά τμήματα– σε ένα είδος πανεπιστημιακής Ζακύνθου στην οποία μοιράζονται “πιστοποιητικά τυφλότητας” και όχι πτυχία βαθειάς γνώσης και ουσιαστικής, επιστημονικής μάθησης».
 
Τα λέει όλα η κ. Ευθυμίου. Το μόνο που απομένει τώρα, και περιμένω καρτερικά να γίνει, είναι να στηλιτευθεί για αυτό που πραγματικά είναι: παπαγαλάκι της τρόικας και όργανο του κεφαλαίου. Όσοι δεν φοράμε τις παρωπίδες του νεοφιλελευθερισμού ξέρουμε ότι τα ελληνικά πανεπιστημιακά ιδρύματα είναι τα καλύτερα του κόσμου και ότι για όσα στραβά έχουν φταίει ο νεοφιλελεύθερος ιμπεριαλιστικός καπιταλισμός.

Περιττεύει το άιρονι αλέρτ ελπίζω...
 

SBE

¥
Panadeli με τρόμαξες προς στιγμήν.
Δεν ξέρω κατά πόσο όσα λέει η κα Ευθυμίου είναι αλήθεια γιατί έχω να περάσω από ελληνικά πανεπιστήμια πολλά χρόνια. Εντούτοις δεν τα θυμάμαι να είναι τόσο χάλια όσο τα λέει, παρόλο που σπούδασα εντός του χρόνου που ορίζει στο γράμμα της. Και παρεμπιπτόντως, το ότι σπούδασα σε "ίδρυμα για πιστοποιητικά" κι όχι σε πανεπιστήμιο, δεν υπήρξε ποτέ πρόβλημα (ουσιαστικό ή τυπικό) για παραπέρα σπουδές σε πανεπιστήμια που έρχονται συνήθως πρώτα στις περίφημες διεθνείς λίστες.
Και για να μην ξεχνάμε, ο άνθρωπος που έχει αυτή τη στιγμή την ευθύνη για την ηλεκτροδότηση όλης της χώρας, στο κέντρο κατανομής της ΔΕΗ, στο πανεπιστήμιο πέρασε τα μισά μαθήματα με αντιγραφή. Το ξέρω γιατί τον άφηνα να αντιγράψει πού και πού.
Ένας που δεν θα πω ποιός είναι, αλλά είναι πολύ γνωστός "ταλαντούχος επιστήμονας" και "με μεγάλη κοινωνική προσφορά" πέρναγε τα μαθήματα νύχτα γιατί ήταν αρχηγός παράταξης κι αφισοκολλητής.
Κι ο καθηγητής που επιβλέπει το γιό σου στην εργασία του στο πανεπιστήμιο, είχε φτιάξει ολόκληρο συνεργείο αντιγραφής για να περάσει την Ηλεκτρονική, και τους πιάσανε και στο τσάκ τη γλύτωσαν. Το ξέρω γιατί καθόμουν μπροστά του και με υποπτεύθηκαν κι εμένα.
Α, και παρεμπιπτόντως, η κυρία που τώρα φωνάζει για το ένα ή το άλλο, πήρε τη θέση της με αξιοκρατικά κριτήρια, είμαι σίγουρη.

Τι θέλω να πω με αυτά;
α. παρόλες τις ατέλειές του το σύστημα αυτό βγάζει επιστήμονες.
β. Άλλα μυαλά έχει κανείς στα 18 κι άλλα στα 38.
γ. Ουδείς αναμάρτητος, κι αυτό περιλαμβάνει τους επικριτές
δ. όχι, δεν πιστεύω ότι είναι πολύ χειρότερα τώρα από τότε.

Οπότε κι εδώ κρατάω μικρό καλάθι.
 
SBE, δεν θα διαφωνήσω με κανένα από τα τέσσερα σημεία σου, αλλά ούτε και με αυτά που λέει η Ευθυμίου. Και έχοντας διατηρήσει επαφή, ως αιώνιος διδακτορικός, με το Πανεπιστήμιο της Αθήνας, μπορώ να πιστοποιήσω ότι όλα αυτά που αναφέρει ισχύουν. Το Καποδιστριακό είναι πράγματι ένα ίδρυμα βρόμικο, με αφίσες να καλύπτουν τοίχους ολόκληρους, με περίπτερα φοιτητικών παρατάξεων στους διαδρόμους να υπόσχονται από εκδρομές στη Μύκονο μέχρι την παγκόσμια σοσιαλιστική επανάσταση, με καταλήψεις να γίνονται σταθερά, κάθε χρόνο, και σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα με την έγκριση της Συγκλήτου (όπως η εθιμική κατάληψη παραμονές της 17ης Νοεμβρίου, που τα τελευταία χρόνια συνοδεύτηκε με κλείσιμο ολόκληρου του Πανεπιστημίου με απόφαση του Πρύτανη), με απεργίες και αποχές των διδασκόντων κάθε λίγο και λιγάκι (και πάντοτε χωρίς παρακράτηση του μισθού τους), με διάφορα φαινόμενα βίας (παρεμπόδιση πρυτανικών εκλογών, χτίσιμο καθηγητών στα γραφεία τους, βίαιες διακοπές εκδηλώσεων που δεν είναι της αρεσκείας μας), με φανερό ή αφανές αλισβερίσι ανάμεσα σε διδάσκοντες και εκπροσώπους φοιτητικών παρατάξεων, με αντιγραφές στις εξετάσεις, με μηδαμινή αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, κ.ο.κ.

Τα γεγονότα που ορθά επισημαίνεις, ότι το σύστημα, παρά τις ατέλειές του, εξακολουθεί να βγάζει επιστήμονες, ότι τα πράγματα σήμερα δεν είναι πολύ χειρότερα από παλαιότερα, και ότι ούτε η κ. Ευθυμίου ούτε εγώ ούτε οποιοσδήποτε άλλος επικρίνει το σύστημα είναι αναμάρτητος, δεν μπορούν να αποτελέσουν άλλοθι για τη διαιώνιση όλων αυτών των ανωμαλιών.
 
Το ότι το σύστημα βγάζει επιστήμονες δεν είναι και κανένα θαύμα. Τους βγάζει με ρυθμό 100,000 μικρότερο από όλες τις υπόλοιπες, δυτικές χώρες. Η Ελλάδα έχει βγάλει έναν, μόνον έναν επιστήμονα που άξιζε Νόμπελ (αλλά δεν πήρε). Και που παρεμπιπτόντως θεωρούσε το επιστημονικό υπόβαθρο της Ελλάδας ως ανέκδοτο.
 

SBE

¥
Ελληγενή, η λέξη "επιστήμονας" όπως την χρησιμοποίησα ήταν σχήμα λόγου. Αν σε ενοχλεί, σβήσ’ το και γράψε "επαγγελματίες", γιατί άλλωστε όλοι αυτοί που ανέφερα επαγγελματίες είναι.

Panadeli, δεν είπα να μην διορθωθούν τα στραβά του συστήματος. Αλλά αυτά τα στραβά δεν είναι αποτέλεσμα διεργασιών της τελευταίας διετίας ή πενταετίας ή τριακονταετίας ακόμα, και δεν πιστεύω ότι είναι χειρότερα από τις εποχές που έχω ακούσει από μεγαλύτερους (βλ. πιο κάτω). Οπότε διαφωνώ με το ότι είναι τωρινό πρόβλημα και διαφωνώ ότι έχει χειροτερέψει σε σχέση με παλιότερα.

Στην Ξάνθη, όπως φαντάζομαι και σε άλλα μικρά πανεπιστήμια που ξέρει ο ένας τον άλλον, είχα ακούσει κάποιους από τους συνήθεις περιθωριακούς* που σύχναζαν στο πανεπιστήμιο, ιστορίες (και καυχησιολογίες) για το πως είναι λαπάδες οι σημερινοί (τότε) φοιτητές σαν εμένα, ενώ με την μεταπολίτευση, με το άλλοθι ότι τιμωρούσαν τους χουντικούς, μπορούσαν να πλακώσουν στο ξύλο όποιον καθηγητή ήθελαν και όπως χαρακτηριστικά είχε πει η μία δεν τους κουνιόταν κανένας δεξιός. Υποψιάζομαι ότι αναφέρονταν στα σοβαρά επεισόδια στην Ξάνθη το '78-'79 με καταλήψεις κλπ που είχαν σαν αποτέλεσμα να αποφασίσει η σύγκλητος να χαθεί ολόκληρη η χρονιά, το οποίο προκάλεσε χειρότερα επεισόδια με ξυλοδαρμούς καθηγητών, εμπρησμούς κλπ.

* Οι συνήθεις περιθωριακοί ήταν μέχρι και σαραντάρηδες, τότε που ήμουνα φοιτήτρια, οι πιο πολλοί Ξανθιώτες, με καμιά σχέση με το πανεπιστήμιο, μέλη οργανώσεων τύπου ΟΣΕ κλπ, άεργοι και μάλλον με κάποια ευκατάστατη οικογένεια από πίσω, που τους τραβούσε μάλλον το άσυλο. Αν δεν πουλάγανε ιδεολογία και μαγκιά για να εντυπωσιάζουν τα πιτσιρίκια θα τους λέγαμε απλώς αλήτες.
 
Ελληγενή, η λέξη "επιστήμονας" όπως την χρησιμοποίησα ήταν σχήμα λόγου. Αν σε ενοχλεί σβήσ' το και γράψε "επαγγελματίες", γιατί άλλωστε όλοι αυτοί που ανέφερα επαγγελματίες είναι.

Δηλαδή τα ελληνικά πανεπιστήμια βγάζουν επαγγελματίες. Αυτό δηλαδή τι μας λέει; Αν δεν υπήρχαν καθόλου πανεπιστήμια, αυτές οι επαγγελματικές θέσεις δεν θα πληρώνονταν από κανέναν;
 
Top