«Οι οπαδοί της Χρυσής Αυγής δεν είναι τα underdogs που νομίζετε»
Μια συζήτηση με την καθηγήτρια Πολιτικής Επιστήμης Βασιλική Γεωργιάδου
Συνέντευξη στους M. Hulot και Κωστή Πιερίδη, Lifo 17.4.2014
Η Βασιλική Γεωργιάδου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Πολιτικής Επιστήμης στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, έχει μελετήσει όσο λίγοι τα ακροδεξιά κόμματα της Ευρώπης, τον πολιτικό εξτρεμισμό και την ιστορία της ακροδεξιάς στην Ελλάδα που κορυφώνεται με τη Χρυσή Αυγή. Είναι συγγραφέας του βιβλίου
Η άκρα δεξιά και οι συνέπειες της συναίνεσης. Δανία, Νορβηγία, Ολλανδία, Ελβετία, Αυστρία, Γερμανία (Καστανιώτης, 2008) και μετά από προσωπική έρευνα για περισσότερα από δέκα χρόνια και αμέτρητες συνεντεύξεις μπορεί να μιλάει εμπεριστατωμένα για την άκρα δεξιά και το φαινόμενο «Χρυσή Αυγή».
Η έννοια «άκρα δεξιά» είναι μια ομπρέλα στην οποία υπάρχουν πολλές διαφοροποιήσεις. Μιλάμε για διαφοροποιήσεις που γίνονταν και στο πέρασμα του χρόνου, γιατί η άκρα δεξιά στην ουσία έχει κύματα. Είναι διαφορετική τις δεκαετίες του 1950 και του 1960, που ήταν τα απόνερα του φασισμού, όπου βλέπαμε απροκάλυπτα φασιστικές και ναζιστικές ομάδες οι οποίες προσπαθούσαν να επιβιώσουν. Μετά τις δεκαετίες του 1970 και του 1980 έχουμε μια διαφορετικής εκδοχής ακροδεξιά, που προσπαθεί να ενσωματώσει μια κοινωνικοπολιτική διαμαρτυρία κι εμφανίζεται στην πολιτική σκηνή με ατζέντα νεοφιλελεύθερη σε ό,τι αφορά θέματα οικονομικής πολιτικής. Γίνεται τότε ένας ακραίος υπερασπιστής της ελεύθερης αγοράς. Από το 1990 και πέρα έχουμε μια άλλη φάση, το τρίτο κύμα της ακροδεξιάς. Εκεί έχουμε ένα νεολαϊκίστικο φαινόμενο, κατά το οποίο οι μετανάστες βρίσκονται στο επίκεντρο. Αυτό είναι το κυρίαρχο στοιχείο της ατζέντας ... [αργότερα μπαίνουν στο στόχαστρο ειδικά οι μουσουλμάνοι ] ...
έτσι εξελίσσει η ακροδεξιά αυτό το διακύβευμά της, μέσα από ένα αφήγημα που παραμένει αντικαθεστωτικό και αντισυστημικό. Είναι κατά του πολιτικού κατεστημένου με στοιχεία διαμαρτυρίας, όπου και αν μπορεί αυτή η διαμαρτυρία κάθε φορά να κατευθυνθεί
Τι δημιούργησε τη Χρυσή Αυγή;
Είναι ένα σύνολο παραγόντων. Δεν υπάρχει μια εξήγηση. Αυτό που λένε κάποιοι ότι τη Χρυσή Αυγή τη δημιούργησε η οικονομική κρίση δεν είναι ένα δυνατό επιχείρημα. Καταρχάς, η Χ.Α. υπήρχε και λίγο πριν από την κρίση, δηλαδή εμφανίστηκε με καλά ποσοστά το 2008 και το 2010 στον Δήμο της Αθήνας, στο Δημοτικό Συμβούλιο, όχι για λόγους Μνημονίου. Αυτή ήταν η πρώτη της εμφάνιση σε ένα πιο κεντρικό επίπεδο. Για να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα, πρέπει να δούμε τι δίνει την πολιτική ευκαιρία σε μια οργάνωση της μισής ποσοστιαίας μονάδας να φτάσει το 5,5% μέσα στον Δήμο της Αθήνας. Πρώτα απ’ όλα, είναι η διείσδυση στις γειτονιές μέσα από την αλλαγή της πληθυσμιακής σύνθεσης του κέντρου της Αθήνας. Το κέντρο άλλαξε δύο φορές. Και τη δεύτερη φορά άλλαξε πιο έντονα απ’ ό,τι την πρώτη. Η πρώτη φάση αφορά όλη τη χώρα, όχι μόνο την Αθήνα. Είναι μετά το 1990, όταν ήρθαν πολλοί μετανάστες. Το πρώτο μεγάλο κύμα απορροφήθηκε σχετικά ομαλά. Το ίδιο και στην Αθήνα. Όμως στο δεύτερο κύμα, το 2008, ο μεταναστευτικός πληθυσμός κατευθύνεται σε ποσοστό 80% και πλέον στην Αθήνα. ... Και όλο αυτό δεν διαχύθηκε σε όλη την Αθήνα, αλλά εγκαταστάθηκε σε δύο διαμερίσματα. Σε μερικές γειτονιές στο 4ο και 6ο εκλογικό διαμέρισμα: Ομόνοια, Κεραμεικός, Μεταξουργείο και Άγιος Παντελεήμονας, Βικτώρια, Αχαρνών. Αυτή ήταν η πολιτική ευκαιρία για τη Χ.Α., η οποία αντιλήφθηκε αυτό που συνέβαινε και ανέπτυξε δράση μέσα στην πόλη. Μετέφερε τα γραφεία της σε πιο κεντρικό σημείο, απέναντι απ’ τον Σταθμό Λαρίσης, για να είναι κοντά και στο 4ο και στο 6ο διαμέρισμα. Οι δικές μας μαρτυρίες μιλάνε για καθημερινή παρουσία χρυσαυγιτών σε αυτές τις περιοχές, με τα ρούχα τους, τα διακριτικά τους. Έχουμε μια παρέμβαση στην πόλη. Και αυτή η πολιτική ευκαιρία κατοχυρώνεται τον Νοέμβριο του 2010, στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές.
Τελικά, ποιο είναι το προφίλ του μέσου ψηφοφόρου της Χ.Α.;
Δεν είναι ομογενοποιημένο το εκλογικό της κοινό. Γι’ αυτό και θυμώνω λίγο όταν ακούω ανθρώπους με πολύ καλή διάθεση και δημοκρατικό φρόνημα να λένε «οι ναζιστές που ψήφισαν Χ.Α.». Δεν είναι όλοι ένα πράγμα. Αυτοί που ψήφισαν Χ.Α. είναι τρία πράγματα νομίζω. Ίσως και τα τρία να εκβάλουν σε διαφορετικές κοινωνικές δημογραφίες. Αν το δούμε χωρίς αυτές τις διαφοροποιήσεις, είναι νέοι προς μεσήλικες, άνδρες, εργαζόμενοι, ελεύθεροι επαγγελματίες ή και άνεργοι, όλοι εκείνοι που είναι σε ευάλωτα και ανασφαλή εργασιακά περιβάλλοντα. Αυτό είναι το προφίλ του ψηφοφόρου σε αδρές γραμμές, με βάση την κοινωνική δημογραφία. Αν όμως το δούμε με βάση τα κίνητρα, αυτά δεν είναι με τίποτα ενιαία. Καταρχάς, υπάρχει το αντιμνημόνιο. Εγώ υποστηρίζω ότι αυτό ήρθε εκ των υστέρων να κουμπώσει ως ψηφίδα στους λόγους που οι ψηφοφόροι αποφάσισαν να ψηφίσουν Χ.Α. Και το λέω αυτό γιατί η Χ.Α., ακόμα και δύο μήνες πριν από τις εκλογές του Μαΐου 2012, οπότε και έβγαλε το εκλογικό της μανιφέστο, δεν ανέφερε τίποτα για το Μνημόνιο. Η ατζέντα ήταν διαφθορά, σύστημα, μετανάστες. Το θέμα «Μνημόνιο» δεν υπάρχει. Όταν εκτυπώνεται αυτό, καταλαβαίνουν ότι υπάρχει ένα θέμα. Και αντιλαμβάνονται ότι υπάρχει ένα αντιμνημονιακό κοινό στο οποίο αναφέρονται. Άρα, το Μνημόνιο δεν παίζει ρόλο σε αυτό το επίπεδο. Φυσικά, εκ των υστέρων η Χ.Α. έγινε φανατικά αντιμνημονιακή. Δεν ήταν αυτός ο αρχικός της λόγος. … Σχεδόν το 80% των ψηφοφόρων της έχουν αντιμνημονιακά συναισθήματα. Αυτό βέβαια είναι γενικό, δεν μπορεί να μας οδηγήσει συμπέρασμα. Πάνω από τους μισούς ψηφοφόρους όλων των κομμάτων δηλώνουν ότι ψήφισαν με γνώμονα το δίπολο μνημόνιο-αντιμνημόνιο.
Ισχύει αυτό που ακούμε για την Αστυνομία και τους ταξιτζήδες; Μπορούμε να ξέρουμε;
...
Οι γεωγραφικές διαφοροποιήσεις; Η Χ.Α. είναι αστικό, ημιαστικό ή αγροτικό φαινόμενο;
Βασικά αστικό. Είναι θέμα πόλεων. Τα κάστρα της είναι στις πόλεις. Αθήνα, μετά Β’ Πειραιά. Εκεί δεν παίζει το θέμα της μετανάστευσης αλλά της ανεργίας και της αντίθεσης της ακροδεξιάς με την αριστερά. Επιθέσεις εναντίον του ΠΑΜΕ του ΚΚΕ, στο πλαίσιο της ταξικής αντιπαράθεσης. Από κάτω κρύβεται ένας έλεγχος για τις δουλειές, έλεγχος της ζώνης του Περάματος. Τα μεγάλα κάστρα είναι σε πόλεις πάντως.
Πώς είναι μια συνέντευξη με έναν χρυσαυγίτη; Έχετε φοβηθεί ποτέ;
...
Τι μορφωτικού επιπέδου είναι αυτοί οι άνθρωποι;
Ενός μετρίου επιπέδου, δεν είναι τα κλασικά underdogs. Έχουμε κάνει συνεντεύξεις και με ανθρώπους που είναι ανώτερου επιπέδου, απόφοιτοι πανεπιστημίου ή και με μεταπτυχιακά. Πάντως, η εικόνα που μπορεί να έχουμε όλοι μας για ένα χαμηλό μορφωτικό επίπεδο και για τους ακτιβιστές αυτού του χώρου και τους ψηφοφόρους είναι λάθος. Και αν το μεταφέρουμε συνολικά στην ευρωπαϊκή ακροδεξιά, ούτε εκεί ισχύει. Μάλιστα, στις λιγότερο ακραίες εκδοχές της έχουμε έναν τυπικό μέσο ψηφοφόρο. Η Χ.Α. παίρνει από παντού. Δεν μπορούμε να πούμε σε καμία περίπτωση ότι είναι πολυσυλλεκτική, ωστόσο δεν είναι τα underdogs, τα χαμηλά και αίολα κοινωνικά στρώματα αυτά που την υποστηρίζουν.
Σας έχει σοκάρει κάτι από αυτές τις συνεντεύξεις;
Έχω νιώσει έκπληξη συζητώντας με ανθρώπους που είχαν πολύ καλές σπουδές πίσω τους, ένα καλό κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο. Το να είσαι τόσο πεπεισμένος για την ορθότητα των αυταρχικών ιδεών, αυτό, ναι, με έχει σοκάρει.
Σχόλιο του χρήστη scogl
Σύμφωνα με τα εκλογικά αποτελέσματα η ΧΑ είχε το καλύτερο σκορ σε: Λακωνία, Κορινθία, Υπόλοιπο Αττικής (όχι Αθήνα), Αργολίδα, Β΄ Πειραιά. Στη δε Β΄ Πειραιά υψηλά ποσοστά (πάνω από 12%) είχε μόνο στη Σαλαμίνα, που είναι το μοναδικό αληθινά «επαρχιακό» μέρος της περιφέρειας. Αν δεν ήταν η Σαλαμίνα, η Β΄ Πειραιώς δε θα ήταν ούτε καν στις 10 καλύτερες περιφέρειες για τη ΧΑ. Επίσης στις 10 καλύτερες περιφέρειές της ήταν η Α΄ Πειραιώς, που κι εκεί τα πήγε αισθητά καλύτερα από το μέσο όρο σε Τροιζηνία (12.8%) και Αγκίστρι (11.3%), με μόνο 8.26% στον κυρίως Πειραιά. Όσο για την Α΄ Αθηνών, ήταν μόλις η 10η καλύτερη περιφέρειά της, ενώ στην πιο λαϊκή και άνεργη Β΄ Αθηνών είχε 1.5% πιο κάτω από τον εθνικό της μέσο όρο. Στα διαμερίσματα για τα οποία έχει γίνει όλος ο ντόρος (4ο και 6ο) το ΚΚΕ και ο ΣΥΡΙΖΑ πήραν πολύ περισσότερους ψήφους από τη Χρυσή Αυγή. Κατά συνέπεια ο ισχυρισμός ότι «τα κάστρα της ΧΑ είναι η Αθήνα και ο Πειραιάς», και ιδιαίτερα οι περιοχές που έχουν πολλούς μετανάστες, δεν επαληθεύεται από τα γεγονότα. Είναι απλά τα μέρη στα οποία ποντάρει περισσότερο στην επικοινωνιακή της στρατηγική, η οποία όμως απευθύνεται σταθερά στους παραδοσιακά ακροδεξιούς πληθυσμούς της επαρχίας και κυρίως της Πελοποννήσου και της Ανατολικής Αττικής.
Σχόλιο δικό μου:
Αν η Χρυσή Αυγή έχει απήχηση στους παραδοσιακά ακροδεξιούς Αρβανίτες των Μεσογείων, της Κούλουρης και του Κρανιδιού, αυτό φαντάζομαι ότι θα οφείλεται στο ότι οι ψηφοφόροι της εκεί επιβραβεύουν το έντονα ακροδεξιό της προφίλ (το εξωτερικό, ας πούμε, περίβλημά της) και όχι το φυλετιστικό, το ναζιστικό, το νεοπαγανιστικό, το μυστικιστικό άρειο (τον πυρήνα της). Φαντάζομαι λέω, γιατί κανονικά, αν λειτουργεί η λογική, η Χρυσή Αυγή θα έχει να ξεπεράσει την αντίφαση ανάμεσα στην αποθέωση του φυλετικά καθαρόαιμου Ελληνισμού έναντι της ενσωμάτωσης του φυλετικά αλλότριου Αρβανίτη. Αν όμως δεν λειτουργεί η λογική ...