Ασύλληπτα ποσά -κατ' αναλογία, πάντα- χρωστούσαμε και πριν. Μας δανείσανε και εφαρμόσανε ένα σύστημα επιτήρησης και κανόνων για να διασφαλίσουν ότι θα επιστρέψουμε σε πλεονάσματα ώστε να αρχίσουμε να αποπληρώνουμε και να μην συσσωρεύουμε χρέη και καταλήξαμε να έχουμε ένα χρέος/ΑΕΠ τερατωδώς μεγαλύτερο από πριν και ένα χρέος -σε απόλυτα νούμερα- επίσης μεγαλύτερο από πριν, αυτήν την φορά όμως με κατεστραμμένη αγορά και ανεργία που μας κατατάσσει στον πάτο τον τριτοκοσμικών χωρών. Ε, σε καλό δρόμο είμαστε, ας συνεχίσουμε να αυξάνουμε το χρέος επ' άπειρον.
Χέλλε, το χρέος μας σε όρους παρούσας αξίας είναι από τα καλύτερα διαρθρωμένα στην ΕΕ. Το πρόβλημα της αποπληρωμής και των δυσμενών διακυμάνσεων σε κάποια χρόνια μετά το 2020 είχε ήδη επισημανθεί και είχαν δρομολογηθεί διαδικασίες ελάφρυνσης δια της επιμήκυνσης και άλλων τεχνικών. Αυτά πλέον τα παραδέχτηκε και η παρούσα κυβέρνηση (βλ.
φάκελο με τις ελληνικές θέσεις στο Eurogroup) που έβγαλε από το τραπέζι ορολογίες όπως «κούρεμα χρέους» και χρησιμοποιεί την ορολογία των προηγουμένων περί αναδιάρθρωσης.
Κτγμ, οι Ευρωπαίοι εταίροι ακολουθούν μια πολιτική που συνοψίζεται στο δίπολο: εμείς θα καλιμπράρουμε το χρέος και τα τοκοχρεολύσια, εσείς θα φροντίσετε να φτιάξετε σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος (και σ.ε.κ. δεν σημαίνει μόνο περικοπές· σημαίνει παιδεία, δικαιοσύνη, εταιρική διαφάνεια, βέλτιστη αξιοποίηση εθνικών πόρων κλπ κλπ) ώστε κάποια στιγμή να μπορείτε να εξυπηρετείτε τις ανάγκες σας (και τα δάνειά μας) από ίδια μέσα και από τις αγορές.
Ε, αυτό που κατάλαβαν Πορτογάλοι, Ιρλανδοί, Κύπριοι, Ισπανοί, Ιταλοί εμείς δεν το καταλαβαίνουμε. Οι άλλοι, βέβαια, δεν είναι «περιούσιος λαός». Και επιτέλους, εσύ που έχεις τεχνική εκπαίδευση, δεν επιτρέπεται να αναπαράγεις αμάσητο το επιχείρημα περί ποσοστιαίου ΑΕΠ. Να αναπτυχθούμε, να μειωθεί ραγδαία. Και στο τέλος της γραφής, τι καταλαβαίνεις εσύ όταν διαβάζεις από τα συνημμένα του φακέλου του ΥπΟικ το εξής (υπογραμμίσεις δικές μου):
2. Debt sustainability
The Greek authorities are committed to continued primary surpluses over the next decade to ensure sound publics finances. However, implementing the primary surplus targets envisaged by the MoU would be counterproductive. A 3% primary surplus in 2015 and 4.5% in 2016 would jeopardize the current fragile recovery. Moreover, it is not at all necessary to put the debt on a
steady declining path. A 4.5% primary surplus would lead, according to our projections, to extinguish entirely the debt by 2050.
This is not the standard definition of debt sustainability.
The current program sets the objective of a 124% nominal debt-to-GDP ratio in 2020 to ensure sustainability and full market-access in 2023 when large maturities will have to be refinanced. The authorities consider this target as artificial and inappropriate. As stated by the Director General of the ESM in 2013, the structure of the Greek debt is as important as the debt-to-GDP ratio to assess sustainability. Long term maturities and reduced interest rates already entail a lower debt ratio in 2015 in net present value terms. In NPV terms, the debt stands at 135% of GDP and would fall below the bar of 120%
if the same 1,5% primary surplus as in 2014 was achieved. The government looks forward to discuss with the IMF and the other institutions a more accurate assessment of debt sustainability.
Και επειδή και οι άλλοι έχουν οικονομολόγους και τα ξέρουν αυτά, προφανώς και είναι έτοιμοι να συζητήσουν. Αλλά με την προοπτική να γίνουμε σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος και να τελειώνει κάποια στιγμή αυτή η ιστορία.