Μην ξεχνάμε βεβαίως ότι και οι ΑΗΠ (αυτοί οι απολίτιστοι, που ανάξιοι απόγονοί τους είμαστε εμείς), εκδήλωναν την δυσαρέσκειά τους για την ποιότητα των θεαμάτων με παρόμοιο τρόπο.
Οπότε το γιουχάισμα δεν είναι καφρίλα;;; Κάποτε οι κακές συνήθειες πρέπει να κοπούν λέω εγώ (σαν το κάπνισμα, ένα πράγμα).
Κανείς δεν είπε ότι η καφρίλα (βλ. mob psychology) περιορίζεται στον Ελλαδικό χώρο. Για την ακρίβεια, είναι παγκόσμιο και διαχρονικό φαινόμενο όταν το κοινό βρίσκεται αντιμέτωπο με κάτι τόσο αλλότριο που για τον άλφα ή βήτα λόγο, δεν μπορεί να δεχτεί. Όταν μετά τις καλαίσθητες "Συλφίδες" του Σοπέν, το εκλεπτυσμένο παρισινό κοινό βρέθηκε αντιμέτωπο με τον άγριο παγανισμό της
Ιεροτελεστίας της Άνοιξης του Στραβίνσκυ, όλες οι κυρίες των Παρισίων αφήσανε τους επιτηδευμένους τρόπους τους να πάνε περίπατο και παραδόθηκαν στην άνευ προηγουμένου συλλογική ζωική ηδονή που προσφέρει ένα καλό γιουχάισμα. Σήμερα, το συγκεκριμένο έργο θεωρείται ορόσημο.
Κυκλοφορεί ένα ανέκδοτο (κι αν ξέρει κανείς την πηγή, ας μου την δώσει γιατί την ψάχνω) ότι όταν κάποτε οι "αρχαίοι ημών πρόγονοι" γιουχάρανε κάποιον από τους τρεις μεγάλους τραγικούς ποιητές και τού κάνανε υποδείξεις για το πώς έπρεπε να είναι το έργο, η απάντηση ήταν "Εγώ δεν γράφω τα έργα μου για να μαθαίνω από εσάς, αλλά για να μαθαίνετε εσείς από εμένα."
Η καλύτερη αποδοκιμασία είναι η σιωπηρή αποχώρηση. Τσακίζει κόκκαλα. Αλλά ας έχει προηγηθεί τουλάχιστον πιο πριν, λίγη σκέψη.
Μου έτυχε το χειμώνα, να πάω να δω την Σκόνη του Χρόνου του Αγγελόπουλου. Παρόλο που είμαι εξοικειωμένος με το σινεμά του, καθόλη τη διάρκεια της ταινίας, τα είχα πάρει στο κρανίο για διάφορους λόγους (οι γνωστές μεγαλοστομίες, μελοδραματικές χειρονομίες, ασυνέχεια κλπ κλπ). Αφού όμως καταλάγιασε η αρχική μου αντίδραση που οφειλόταν στη διαφορετικότητα του έργου (έχουμε συνηθίσει, βλέπεις, σε άλλους ρυθμούς και τρόπους σκέψης), και μπόρεσα να αφομοιώσω αυτό που είχα δει, συνειδητοποίησα ότι είναι μια εκπληκτική ταινία. Αυτό βέβαια, δεν σημαίνει ότι αυτό ισχύει για όλες τις παραστάσεις και ότι όλες οι παραστάσεις που γιουχάρονται είναι σπουδαίες, αλλά επειδή ακριβώς τα μεγάλα έργα, πάντα καταρρίπτουν τα εξαρτημένα μας αντανακλαστικά, τις προσδοκίες, τα όρια του αποδεκτού και τις νεκρές ιδέες, λίγη ψυχραιμία πριν καταλήξουμε σε συμπεράσματα δεν βλάπτει.
Και άλλωστε είναι και ζήτημα σεβασμού απέναντι σε όσους δούλεψαν για την παράσταση. Και των ηθοποιών που
επέλεξαν να παίξουν σε αυτή. Άλλωστε, συχνά-πυκνά ανεβάζουν Αριστοφάνη τον οποίο κατακρεουργούν με πολιτικές ατάκες τύπου φτηνής επιθεώρησης, αλλά εκεί -ω, εκ του θαύματος- όλοι γελάνε!