Η Όλι με κάλυψε σε σημαντικό βαθμό σε
αυτό εδώ το σχόλιο (τα τονισμένα δική μου):
Αρνούμαι τη θανατική ποινή, όχι το σύστημα της δικαιοσύνης, ούτε τις ποινές. [...]
α) θανατική ποινή: [...] Δίνουμε, επομένως, εξουσία στη δικαιοσύνη να τους σκοτώσει. Ανοίξαμε την πόρτα. Κι η πόρτα έχει ανοίξει για κάθε είδους πλάνες, σφάλματα, καταχρήσεις, παραποιήσεις [...] δεν μπορούμε να έχουμε δύο συστήματα, ένα για τα τέρατα και ένα για τους άλλους.
β) συνθήκες κράτησης: Προτιμώ όλοι οι κρατούμενοι να κρατούνται στις φυλακές της Νορβηγίας, κι ας είναι μέσα και το τέρας αυτό [...]
Τέλος, δεν έχω αυταπάτες περί σωφρονισμού ορισμένων ανθρώπων που είναι πολύ άρρωστοι για να αλλάξουν.
Πολύ απλά όμως δεν πιστεύω στην εκδίκηση, ούτε σε επίπεδο αυτοδικίας ούτε, πολύ περισσότερο, από την πολιτεία.
όλο και περισσότερο μου φαίνεται έωλη αυτή η στάση, που στη βάση της έχει μια υποκριτική νοοτροπία περί μη-εκδικητικότητας του "πολιτισμένου" κόσμου. Η οποία λέει ότι δεν είναι δυνατόν, εμείς οι έντιμοι, δίκαιοι κλπ να τιμωρούμε κατά το δόγμα οφθαλμόν αντί οφθαλμού έναν άνθρωπο που εγκλημάτησε. Γιατί όχι, αλήθεια; Στρώσαμε όλα τ' άλλα στραβά του κόσμου και έγινε πρώτιστο μέλημά μας η "ανθρώπινη" τιμωρία που του δίνει την ευκαιρία, τάχαμου, να μεταμεληθεί;
Γιατί αλήθεια θεωρείς ότι νοοτροπία αυτή είναι αναγκαστικά υποκριτική; Εγώ είμαι κατά της θανατικής ποινής, και δεν θεωρώ ότι είμαι υποκρίτρια. Φυσικά μπορείς να θεωρείς ότι είμαι ασυνείδητα υποκρίτρια (εγώ ή/και οποιοσδήποτε άλλος έχει αυτήν την πεποίθηση), αλλά είναι λίγο παρακινδυνευμένο, νομίζω, να υποθέτουμε ότι ξέρουμε καλύτερα από τους άλλους τι γίνεται μέσα στο μυαλό τους.
Για μένα η ποινή
πρέπει:
1. Να σωφρονίζει, όταν αυτό είναι εφικτό, και
2. Να προστατεύει την κοινωνία
Και όλα αυτά
πρέπει να τα κάνει διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τις αξίες αυτής της κοινωνίας.
Οπότε έχουμε να συζητήσουμε ουσιαστικά ποιες αξίες θέλουμε να έχει η κοινωνία μας. Γιατί αυτές είναι το μέτρο του πολιτισμού της.
Για μένα, η καλή μεταχείριση των ανθρώπων είναι αξία. Και οι εγκληματίες είναι άνθρωποι. Και η κοινωνία, αν θέλει να λέγεται τέτοια, θα τους αντιμετωπίσει ως
ανθρώπους και όχι ως "τέρατα".
Αν είναι πραγματικά πολύ επικίνδυνος και πραγματικά αδύνατον να σωφρονιστεί, ισόβια φυλάκιση σε συνθήκες όσο το δυνατόν καλύτερες.
Επίσης κάποιος είπε ότι μπορούμε να του δώσουμε την επιλογή να αυτοκτονήσει, αν θέλει. Συμφωνώ και με αυτό.
Ειπώθηκε μερικές φορές από μερικούς, δεν βρίσκω τώρα ακριβώς πού και ποιους, ότι "
Πρέπει να τιμωρεί" η ποινή. Πείτε μου παρακαλώ, εσείς που το πιστεύετε αυτό:
Γιατί;