metafrasi banner

vowel = φωνήεν

bernardina

Moderator
Δύο ακόμα διαμαντάκια του Διαμαντή. Στο τέλος θα αποκτήσουμε αδαμαντωρυχείο, να το δείτε.

Έχω καταργήσει βεβαίως την ανάγνωση, με τα δικά σας κριτήρια, Δεν διαβάζω Ζατέλη #15 :eek:

Όσο για τους Γλυξβούργους και τα άλλα θλιβερά που γράφονται, θέλω να σας υπενθυμίσω ότι ο Κοκός είναι απολύτως σεβαστός (σικ ρεεεεε!) εν σχέσει με τα κυρίαρχο πολιτικό προσωπικό της μεταπολίτευσης, το οποίον συνήθως οδηγείται στα δικαστήρια για καταχρήσεις και άλλα ατιμωτικά αδικήματα.#23 :clap:
Ε μα πες το χρυσέ μου, τι μας βασανίζεις
 
Δε μου λέτε, σχόλια του στυλ "γιατί χρησιμοποιούν λατινικούς χαρακτήρες στην απάντησή τους; Ε; Ε; Άρα θέλουν να καταργήσουν το ελληνικό αλφάβητο" έχει; Κι όταν τους λες για IPA να αδιαφορούν πλήρως; Αυτά είναι που μ' αρέσουν περισσότερο.
 
Εγώ απορώ για το μέγεθος εγκεφάλου της δασκάλας που ξεκίνησε όλην την αηδία. Άντε, τα άλλα τούβλα που το συνεχίζουν δεν είδαν καν το βιβλίο, αλλά αυτή το είδε. Πόση φαιά ουσία θέλει για να καταλάβεις ότι αν πρότεινε φωνητική γραφή θα ήταν γραμμένο και σε φωνητική γραφή; Ή μάλλον δεν την προτείνει, κατά τον εν λόγω στόκο, αλλά την επιβάλλει στεγνά. Λέει "τα φωνήεντα είναι 5", όχι "τα φωνήεντα πρέπει να γίνουν 5", ωστόσο δεν λέει "τα φονίεdα ίνε πέdε". Αυτό είναι σαν να γράφω: "η ἑλληνική γλώσσα ἕχει μόνο ἔνα τονικό σημάδι -την ὀξεία- καί κανένα πνεῦμα".
 

nickel

Administrator
Staff member
Νέο επεισόδιο. Κατέθεσε και ο Κασιδιάρης ερώτηση στον υπουργό παιδείας (τη βρίσκετε εδώ αν δεν βαριέστε). Αξιοσημείωτο το παρακάτω επιχείρημα:

Διαβάζοντας το εν λόγω βιβλίο, διαπιστώσαμε ότι στη σελ. 36 αναφέρεται ότι τα φωνήεντα της ελληνικής γλώσσας είναι πέντε και συγκεκριμένα τα (α),(ε),(ι),(ο),(ου), ενώ τα γράμματα (η),(υ) και (ω) παραλείπονται με το σκεπτικό ότι δεν παριστούν ξεχωριστό φθόγγο (γλωσσικό ήχο, φώνημα), αλλά η εκφορά τους ταυτίζεται με εκείνη του γράμματος ιώτα (ι) και του γράμματος όμικρον (ο) αντιστοίχως. Βεβαίως, η άποψη αυτή δεν επιβεβαιώνεται από τα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι κατά την εκφορά του προφορικού λόγου το διάγραμμα της ηχογράφησης καθενός από τα παραπάνω γράμματα μέσα στα πλαίσια ολοκληρωμένων προτάσεων είναι εντελώς διαφορετικό.

Αυτοί δεν μπερδεύουν, σαν κάποιους άλλους, τα φωνήεντα-φθόγγους-ήχους (α, ε, ι, ο, ου) με τα φωνήεντα-γράμματα (α, ε, ι, η, ο, υ, ω). Όχι. Αυτοί σου λένε: πώς παραλείπεις, κύριε, τα (η), (υ) και (ω) όταν έχει διαπιστωθεί ότι προφέρονται διαφορετικά. Μέσα σε προτάσεις. Για να καταλάβετε: αν πείτε «Κασιδιάρης» σκέτο, δεν καταλαβαίνετε καμία διαφορά ανάμεσα στο πρώτο -ι- και το -η-. Αν όμως το βάλετε σε πρόταση, ιδίως όταν είναι ολοκληρωμένη, να μην τη σταματήσετε στη μέση σαν coitus interruptus, τότε θα αρχίσετε να αντιλαμβάνεστε (αν όχι εσείς, τα μηχανήματα οπωσδήποτε) ότι το -η- προφέρεται με μεγαλύτερη διάρκεια από το αρχικό -ι-. (Επιμένω στο αρχικό -ι-, διότι δεν γνωρίζω κατά πόσο το δεύτερο πρέπει να προφερθεί συνιζημένο ή όχι, δηλαδή Κασιδι-άρης.)

Ακούστε το βιντεάκι. Ακούστε τον Παπαγιαννόπουλο. Ακούστε το μάκρος του «πωπώ»! Είναι ή δεν είναι προδότες που θέλουν να το γράφουμε «ποπό»; (Αυτό είναι και το γνωστό «επιχείρημα του ποπό».)
:eek:

 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Ίσως αναφέρονται σε αυτήν εδώ την εργασία (που ξεκαθαρίζει πρώτο πρώτο βέβαια ότι τα ελληνικά ακολουθούν σύστημα πέντε φωνηέντων): idiom.ucsd.edu/~arvaniti/08arv.pdf
 

nickel

Administrator
Staff member
Για να μη μένουν εντυπώσεις, επειδή δεν σκοπεύω να διαβάσω τώρα τη διατριβή ούτε θα κάτσει εύκολα κάποιος άλλος, αυτό που ξέρουμε είναι ότι στα νέα ελληνικά δεν έχουμε διάκριση μακρών και βραχέων φωνηέντων. Όλα τα φωνήεντα είναι βραχέα και απλώς τα τονούμενα έχουν κάπως μεγαλύτερη διάρκεια από τα άτονα. Το ίδιο μπορεί να συμβεί όταν έχουμε έμφαση, ένα θαυμαστικό «πω πω πω» κ.τ.ό. Αυτό δεν έχει καμία σχέση με τα μακρά των αρχαίων ή τον τρόπο που προφέρονταν τα μακρά. Σήμερα το τονούμενο -ι- έχει μεγαλύτερη διάρκεια από το άτονο -η-. Οι θεωρίες που περιλαμβάνει η ερώτηση του Κασιδιάρη ανήκουν στο χώρο του φανταστικού. Και μόνο.
 
Κι έχουμε και "θέσει μακρά" αλλά αυτό δεν έχει να κάνει με το ποιο γράμμα χρησιμοποιούμε (π.χ. ωραία vs ωδή). Κουλουπού κουλουπού. Πάντως το ονοματάκι μου με δύο "μακρά" ουδέποτε το έχω ακούσει (με εξαίρεση τον Άγγλο προφέσορα που είχε σπουδάσει αρχαία Ελληνικά).
 

nickel

Administrator
Staff member
Και αφού δεν λείπει ο Μάρτης από τη Σαρακοστή, πώς να λείπει ο Άδωνις Γεωργιάδης από τη φωνηεντιάδα. Κατέθεσε κι αυτός ερώτηση προς τον υπουργό παιδείας, αλλά κι αυτός με δικό του επιχείρημα:

Ἀθήνα, 18 Ἰουλίου 2012​
ΕΡΩΤΗΣΗ​

ΠΡΟΣ: Τὸν Ἀξιότιμο Ὑπουργὸ Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμοῦ καὶ Ἀθλητισμοῦ
ΘΕΜΑ: "Βιβλίο Γραμματικῆς τῆς Ε΄ καὶ ΣΤ΄ Δημοτικοῦ"

Ἀξιότιμε κ. Ὑπουργέ, εἶμαι βέβαιος ὅτι γνωρίζετε τὸ θέμα ποὺ προέκυψε μὲ τὸ βιβλίο τῆς Ε΄ καὶ ΣΤ΄ Δημοτικοῦ. Ἂν καὶ οἱ ἐπιστημονικὲς ἀπόψεις διίστανται ὡς πρὸς τὸ θέμα τῶν φωνηέντων καὶ ἀκόμη καί ἂν δεχθοῦμε τὴν ἐπιστημονικὴ ὀρθότητα τοῦ συγκεκριμένου κεφαλαίου δὲν παύει, τὸ βιβλίο αὐτὸ, ὅπως καὶ ἄλλα, νὰ ἔχουν προκαλέσει τὰ δυσμενῆ σχόλια τόσο τῶν γονέων ὅσο καὶ μεγάλης μερίδας τῆς ἐπιστημονικῆς κοινότητας. Κύριε Ὑπουργέ, ὁ Λένιν εἶχε γράψει κάποτε: ‘’Ἂν θέλεις νὰ ἐξαφανίσεις ἕναν λαό, ἐξαφάνισε τὴ γλώσσα του’’. Εἶναι δεδομένο ὅτι τὸ γλωσσικὸ ἐπίπεδο τῶν Ἑλλήνων διαρκῶς πέφτει καὶ ὅλα αὐτὰ τὰ πολύχρωμα βιβλία ἀντὶ νὰ συμβάλλουν στὴν ἄνοδο τοῦ γλωσσικοῦ ἐπιπέδου κάνουν τὸ ἐντελῶς ἀντίθετο.

Συνεπῶς ἐρωτᾶται ὁ ἁρμόδιος Ὑπουργός:
  • Μήπως πρέπει νὰ ἀναθεωρηθεῖ ἀπὸ μηδενικῆς βάσεως ὁ τρόπος συγγραφῆς τῶν σχολικῶν βιβλίων τῆς γλώσσας ποὺ ἐδῶ καὶ τριάντα (30) ἔτη πηγαίνουν ἀπὸ τὸ κακὸ στὸ χειρότερο;
  • Κρίνετε σκόπιμο τὴν διενέργεια Εἰδικῆς Συνεδρίας τῆς Ἐπιτροπῆς Μορφωτικῶν Ὑποθέσεων τῆς Βουλῆς μὲ ἀποκλειστικὸ ἀντικείμενο τὴν διδασκαλία τῆς Ἑλληνικῆς γλώσσας;

Ὁ Ἐρωτῶν Βουλευτής:
Γεωργιάδης Σπυρίδων-Ἄδωνις, Β΄ Ἀθηνῶν Νέα Δημοκρατία



Μπορείτε να σκεφτείτε πιο στρεψόδικη τοποθέτηση από το απόσπασμα που έχω επισημάνει;
 
Και στρεψόδικη και στρεψόγλωσση, σε σημείο στραμπουλήγματος, με το κόμμα να λείπει μετά το "κεφαλαίου". Και επαναλαμβάνει και τον καργακομύθο για την (ως τώρα ανεύρετη) ρήση του Λένιν.
 

nickel

Administrator
Staff member
Έχω την εντύπωση ότι όλοι αυτοί οι απίθανοι τύποι (δασκάλα, Πολύδωρας, Κασιδιάρης, Γεωργιάδης, Διαμαντής, κ.λπ.) εμφανίζουν τα συμπτώματα του ζαλισμένου πυγμάχου (punch-drunk που λέμε). Με κάθε χαστούκι που δέχονται, γυρνάνε το κεφάλι αλλού και ψελλίζουν μια νέα ανοησία. Οι στόχοι τους είναι προφανείς: σήμερα το βιβλίο της γραμματικής, κατόπιν όλα τα σχολικά βιβλία της γλώσσας (το λέει ο Άδωνις), η γλωσσική μεταρρύθμιση, το μονοτονικό. Δυστυχώς, θα συνεχίσουν να μαζεύουν τα ψηφαλάκια της ευήθειας και να τρώνε με τις ανοησίες τους το χρόνο παραγωγικών ανθρώπων.
 

nickel

Administrator
Staff member
Από την περιγραφή της φωνηεντιάδας που κάνει ο Αχιλλέας Κωστούλας στο ιστολόγιό του:

To echo David Crystal, it is difficult to know what our options might be when a dispassionate and objectively framed position is countered with unsubstantiated accusations and conspiracy theories. Crystal suggested that “younger, better-built and more explosive linguists would probably go and punch [the accuser] in the nose,” whereas “older, flabbier and mild-mannered ones have to be content with simply restating their position.”
http://achilleaskostoulas.com/2012/...s-ancient-demons-and-epistemological-luddism/
 

nickel

Administrator
Staff member
Άλλο να λέτε ότι η Γραμματική αυτή μπερδεύει τον μαθητή ή έχει κάποια μεθοδολογικά λάθη κι άλλο ότι συντείνει στην «εθνική μας εξολόθρευση». Αποδίδετε πρόθεση και δίνετε πολιτικό χαρακτήρα στο κείμενό σας κατηγορώντας την κυρία Διαμαντοπούλου και άλλους «ανθέλληνες φιλολόγους»;
«Πιστεύετε ότι δεν υπάρχει άραγε τέτοια πρόθεση; Τότε γιατί έγινε κάτι τέτοιο;».
Δηλαδή θεωρείτε ότι υπάρχει ένα εθνικό σχέδιο καταστροφής της γλώσσας...
«Ναι, από το 1975 υπάρχει τέτοιο σχέδιο, από την εποχή της καθιέρωσης του μονοτονικού, και συνεχίζεται ως σήμερα...».

http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=467910

Η συνέντευξη της κυρίας Χρυσού στο Βήμα τελειώνει με τη γνωστή ρουμπρίκα ταυτότητας. Λέει «H κυρία Μαρία Χρυσού είναι δασκάλα». Τώρα με τις μετατάξεις δεν θα μπορούσαν να της βρουν κάτι λιγότερο επικίνδυνο να κάνει; Γιατί τέτοιο στραβοκέφαλο τζίνι εγώ δεν θα το ήθελα να διδάσκει τα παιδιά μου. Ούτε των άλλων τα παιδιά.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Μα πού σπουδάζουν όλοι αυτοί; Υπάρχει πραγματικά το κρυφό σχολειό;
 

nickel

Administrator
Staff member
Μα πού σπουδάζουν όλοι αυτοί; Υπάρχει πραγματικά το κρυφό σχολειό;

Βεβαίως, στη Μονή Φιλανθρωπινών (ή Φιλανθρωπηνών — διασώζεται και η βυζαντινή γραφή):

Το μονοπάτι που οδηγεί προς τη Μονή των Φιλανθρωπηνών, στη Νήσο της Παμβώτιδας, έχει (ή τουλάχιστον είχε μέχρι πριν από λίγα χρόνια) την επιγραφή «Προς Κρυφό Σχολειό». Μάλιστα, κατά τη δική μου επίσκεψη στο αξιοθαύμαστο αυτό μνημείο, η ηλικιωμένη κλειδοκρατόρισσα της Μονής δεν παρέλειψε να σηκώσει χάριν των επισκεπτών και την καταπακτή της «κρυψώνας», όπου «έμπαιναν τα παιδιά όταν έρχονταν οι Τούρκοι». Στην παρατήρησή μου ότι το παραπλεύρως αναρτημένο επεξηγηματικό κείμενο της 8ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων αναφέρει πως στη Μονή των Φιλανθρωπηνών λειτουργούσε δημοσίως και αδιαλείπτως επί πολλούς αιώνες όχι «κρυφό σχολειό» αλλά ονομαστή Σχολή, η αυτοσχέδια ξεναγός μας κούνησε το κεφάλι και μουρμούρισε με έσχατη περιφρόνηση: «Τι να μας πούν και οι αρχαιολόγοι…». Η υπόλοιπη παρέα, που κατά σύμπτωση αποτελούνταν από… αρχαιολόγους, περιορίσθηκε να μειδιάσει.

Εισαγωγή στο σημείωμα του Κώστα Ράπτη στο capital.gr
Ο "πόλεμος των φωνηέντων" και η φτώχεια της δημόσιας συζήτησης
http://m.capital.gr/News.aspx?id=1565551
 
Μα πού σπουδάζουν όλοι αυτοί; Υπάρχει πραγματικά το κρυφό σχολειό;

Επί τη ευκαιρία, γίνεται "σχολειό"; Εγώ το γράφω "σχολιό". Γενικά γίνεται να γράφεται "λει" το "λj"; Το "λειώνω" γι' αυτό δεν έγινε "λιώνω";
 

nickel

Administrator
Staff member
Όχι, δεν υπάρχει τέτοια απαίτηση. Θα είχαμε πρόβλημα με το τελειώνω. Παρέμπ, ο Μπαμπινιώτης επιμένει στο λειώνω.

Να το γράφεις σχολειό. Και δουλειά, όχι σαν τον Ριζοσπάστη.
 
Όχι, δεν υπάρχει τέτοια απαίτηση. Θα είχαμε πρόβλημα με το τελειώνω. Παρέμπ, ο Μπαμπινιώτης επιμένει στο λειώνω.

Να το γράφεις σχολειό. Και δουλειά, όχι σαν τον Ριζοσπάστη.

Συνήθως προφέρω "τελει-ώνω", αλλά έχεις δίκιο, το προφέρω και "τελjώνω"· επίσης η δουλειά -είναι πειστική. Πάντως είναι ενδιαφέρον ότι στα ποντιακά προφέρεται "δουλεία". Επίσης καπηλειό, μακελειό, αργαλειός.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Άλλο να λέτε ότι η Γραμματική αυτή μπερδεύει τον μαθητή ή έχει κάποια μεθοδολογικά λάθη κι άλλο ότι συντείνει στην «εθνική μας εξολόθρευση». Αποδίδετε πρόθεση και δίνετε πολιτικό χαρακτήρα στο κείμενό σας κατηγορώντας την κυρία Διαμαντοπούλου και άλλους «ανθέλληνες φιλολόγους»;
«Πιστεύετε ότι δεν υπάρχει άραγε τέτοια πρόθεση; Τότε γιατί έγινε κάτι τέτοιο;».
Δηλαδή θεωρείτε ότι υπάρχει ένα εθνικό σχέδιο καταστροφής της γλώσσας...
«Ναι, από το 1975 υπάρχει τέτοιο σχέδιο, από την εποχή της καθιέρωσης του μονοτονικού, και συνεχίζεται ως σήμερα...».

http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=467910

Η συνέντευξη της κυρίας Χρυσού στο Βήμα τελειώνει με τη γνωστή ρουμπρίκα ταυτότητας. Λέει «H κυρία Μαρία Χρυσού είναι δασκάλα». Τώρα με τις μετατάξεις δεν θα μπορούσαν να της βρουν κάτι λιγότερο επικίνδυνο να κάνει; Γιατί τέτοιο στραβοκέφαλο τζίνι εγώ δεν θα το ήθελα να διδάσκει τα παιδιά μου. Ούτε των άλλων τα παιδιά.
Ωραία σχόλια κάτω από τη συνέντευξη της κυρίας:
Είστε δασκαλίτσα της ρητορικής στρέβλωσης που αφομοιώσατε άριστα τις ντρίμπλες του πολιτικού λόγου!! Σας επισημαίνουν ότι η επιστημονική κοινότητα σας άδειασε και εσείς αρμενίζετε στο 2007 και αναφέρεστε σε σε άλλους συναδέλφους!!!!! Κοιτάξτε κατάματα την αλήθεια και τουλάχιστο διδάξτε την ειλικρίνεια στα παιδιά, γιατι από γλώσσα δεν νομίζω ότι καταφέρνετε και πολλά! Αιδώς ημιμαθείς και μίζεροι επιστημονικά Αργείοι!!!

Κυρία μου είστε η προσωποποίηση του "Αξιολόγηση εδώ και τώρα". Είστε επικίνδυνη γιατί εκτός από άσχετη συγχέετε τις πολιτικές σας αντιλήψεις ή φαντασιώσεις με θέματα όχι απλώς λυμένα, αλλά το α του πρωτοετούς φοιτητή. Αξιολόγηση τώρα! Για όλους! Συνάδελφός σας της Β'Θμιας
 

nickel

Administrator
Staff member
Καλημέρα. Δεν το είπα στο #44, αλλά θα το πω τώρα. Πρέπει να είσαι πολύ πειραγμένος αν νομίζεις ότι υπάρχουν διαφορές στη διάρκεια με την οποία προφέρουμε σήμερα τα μακρά φωνήεντα της αρχαίας σε σχέση με τα βραχέα της αρχαίας. Ότι τα η έχουν από μόνα τους στην ομιλία μας την παραμικρή διαφορά από τα υπόλοιπα , ή το ω από το ο. Εκτός από διαφορές λόγω τονισμού, έμφασης ή όποιου άλλου λόγου μας κάνει να τραβήξουμε παραπάνω έναν οποιοδήποτε φωνηεντικό φθόγγο, όλα τα και όλα τα [o] έχουν την ίδια διάρκεια στην προφορά: τα ψηλά είναι σαν τα ψιλά, η μίτρα σαν τη μήτρα, το κόμμα σαν το κώμα και η ανορθόγραφη *συνομωσία δεν διαφέρει από την ορθογραφημένη συνωμοσία, αλλιώς δεν θα μας είχαν πνίξει οι ανορθόγραφες.

Δεν μπορώ να πιστέψω ότι δεν είναι φάρσα οι μετρήσεις που αναφέρει ο Σαραντάκος στο χθεσινό του ιστολόγημα (Τα δήθεν μακρά φωνήεντα, ο Σαββόπουλος και η έρευνα του κ…), μετρήσεις που είδα να σχολιάζονται κι αλλού.

Θα το ξαναπώ: αν κάποιοι πιστεύουν ότι προφέρουν τα η τους και τα ω τους πιο τραβηγμένα από τα ι τους και τα ο τους, να το κοιτάξουν. Με τον ψυχίατρό τους. Το θέμα έχει ξεπεράσει την αρμοδιότητα των γλωσσολόγων. Έχουμε και σοβαρότερα θέματα να ασχοληθούμε. Έχουμε τα λήμματα αντί για τα λύματα, ας πούμε.
 

SBE

¥
Και για όσους έχουν αμφιβολίες, υπάρχει πάντα η λύση να φανταστούν ότι είναι σε μια πλαγιά βουνού και φωνάζουν τον φίλο τους τον Ηλία στην απέναντι πλαγιά. Πώς θα ακουστεί; Ηηηηηηηηηηηηηηηηλία ή Ηλίιιιιιιιιιιιιιιια;
 
Top