τρώω κολόνα / ρίχνω κολόνα ǁ τρώω καρότσα / ρίχνω καρότσα

Zazula

Administrator
Staff member
Η έκφραση ρίχνω κολόνα (μτβ.) & τρώω κολόνα (παθητ.) κ. λανθασμ. τρώω / ρίχνω κολώνα σημαίνει «νικώ / χάνω με μεγάλη διαφορά και με χαρακτηριστική άνεση / υστέρηση σε (μηχανοκίνητη) κόντρα» και, κατ' επέκταση, «κατισχύω πλήρως / ηττώμαι κατά κράτος». Για την ενεργητική-μεταβατική σημασία συνώνυμα είναι τα: στέλνω για τσάι / κερνάω τσάι / του δίνω (ενν. κάποιου) τα τσάγια του / σερβίρω τσάι / τσαγιάζω, ενώ για την παθητική σημασία έχουμε τα: πίνω το τσάι μου / πηγαίνω για τσάι / με στέλνουν για τσάι / μου δίνει (ενν. κάποιος) τα τσάγια μου / τσαγιάζομαι.

Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο ότι οι συναφείς εκφράσεις με τα τσάγια είναι περισσότερο υποκειμενικές (δηλ. αρκεί το ότι νίκησα ή έχασα — η αίσθηση για την έκταση αυτής της νίκης ή ήττας μετριέται περισσότερο με τον ψυχοσυναισθηματικό της αντίκτυπο), ενώ οι εκφράσεις με την κολόνα —και με την καρότσα, τις οποίες θα δούμε αμέσως παρακάτω— είναι περισσότερο αντικειμενικές (καθότι ή του την έριξα του αλλουνού την κολόνα ή όχι). Εντούτοις μπορούν να υπάρξουν προσδιοριστικά δύο ειδών στο ενλόγω τσάι: περιέχοντος δοχείου (του 'ριξα ένα σαμοβάρι / μπιτόνι / μπάουζερ / τάνκερ τσάι) και ποικιλιακή ένδειξη (ήπια ένα τσαγάκι του βουνού —ή τσάι γιασεμί με τζίντζερ και κονιάκ— στην κόντρα, άλλο πράμα).

Η έκφραση προέκυψε από τις κολόνες στο πλάι του δρόμου οι οποίες, με μια τόσο μεγάλη διαφορά να χωρίζει τους δύο (συνήθως αυτοσχέδια) αγωνιζόμενους, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως μονάδα μήκους (πρβλ. με διαφορά στήθους, με διαφορά ένα μήκος, με διαφορά καλαθιού κλπ). Το αντίστοιχο “μετρικό σύστημα” ξεκινά απ' τη μισή κολόνα (κάπου στα δώδεκα μέτρα, δηλαδή — ή περίπου τρία μήκη αυτοκινήτου) και φτάνει —αν και πολύ σπάνια— μέχρι κάπου στις τρεις κολόνες. Η αμέσως μικρότερη μονάδα είναι το «μήκος αυτοκινήτου» (έτσι θα ακούσετε να το λένε οι εκφωνητές στις αναμεταδόσεις αγώνων F1) ή «καρότσα» (έτσι θα τ' ακούσετε στις κόντρες). Ένα μήκος (ή καρότσα) αυτοκινήτου είναι συνήθως 4-4,5 μέτρα (με ±0,5 μέτρο για να καλυφθούν ακραίες περιπτώσεις). Κι εδώ το εύρος είναι ανάλογο: ξεκινά από μισό μήκος αυτοκινήτου και φτάνει ως τα δύο-τρία (απ' όπου και μετά αναλαμβάνει η κολόνα — hopefully όχι ως σημείο απότομης διακοπής της πορείας).

Με την καρότσα λοιπόν έχουμε τους ανάλογους προς την κολόνα σχηματισμούς: Η έκφραση ρίχνω καρότσα (μτβ.) & τρώω καρότσα (παθητ.) κ. με ποσοτ. προσδιορ. τρώω / ρίχνω μισή / μιάμιση καρότσα σημαίνει «νικώ / χάνω με διαφορά (ενν. το αντίστοιχο, εάν ρητώς δηλούται) μήκος αυτοκινήτου σε (μηχανοκίνητη) κόντρα». Και για την κολόνα και για την καρότσα υπάρχει και η ένδειξη + (ή προφορικά «και (βάλε)») για να δηλώσει ότι η διαφορά είναι παραπάνω από κολόνα ή καρότσα αντίστοιχα.

Ακολουθούν παραδείγματα χρήσης:
  • Το Μ3 έφαγε κολόνα γεμιστή.
  • Όπως είναι πλέον το αμάξι του Γιάννη, στάνταρ θα τρώω κολόνα αλειμένη με μπόλικο τζατζίκι.
  • Mazda MX5 φανάρι πάλι 5κάβαλοι έφαγε κολόνα. Peugeot Rallye δήλωσε πρώτο στάδιο, φανάρι πάλι το Cupra 5κάβαλο, το Rallye ξεκίνησε πριν το πράσινο, αλλά και πάλι στην αρχή έκανε 1-2 αυτοκίνητα, μόλις μπήκε η τρίτη το Cupra μάζευε πολύ καλά αλλά δυστυχώς τον ήπιαμε.
  • Corsa OPC μάλλον από τα πιο δυνατά, με μαμά μπιελοπίστονα, με Ibiza Cupra αντίστοιχων μετατροπών τρώει κολόνα.
  • Corsa OPC μαμά 192 άλογα από εμένα έφαγε καρότσα και βάλε, κι εμένα το Μaha με είχε βγάλει 187 πέρσι το καλοκαίρι. Τόσο είμαι; Δεν νομίζω.
  • Βάζω και στοίχημα ότι όποιος το κοτσάρει το χταπόδι, θα τρώει κολόνα από μαμά χρέπι.
  • To M3 είναι αρκετά αργό για να τα βάλει με Stg III S3. Εγώ έχω S3 8L που είναι 300 ρόδα και άνοιξα με Μ3 Ε46 που ήταν 370+ και έφαγε κολόνα από 2ες.
  • SCοupe GT Turbo έφαγε καρότσα+ από μεταμφιεσμένο κόρσα. Απίστευτο — η διαφορά άνοιγε κι άλλο όταν μπήκε η 4η μου. Ακούω εκεί να σφυρίζει· νόμισα ότι είχαν χαλάσει τα λουριά του. Αφού έκοψα, πέρασε μπροστά και είδα που έγραφε τούρμπο. Φρίκη· άμπαλος λέμε!
  • Θα ψήσω τον Γρηγόρη με το τετραπετάλουδο αν είναι τόσο δυνατό το MX-5! Το 16άρι τρώει κολόνα μέχρι σπασμένη 3η και λίγη 4η. Με MX-5 16άρι, από φανάρι τρώει κολόνα+ μέχρι γεμίσματα 4ης σε ανάβαση Καρέα.
  • -Ένας γνωστός μου έβαλε το 1242 στον τσίγκο του και πάει αρκετά καλά.
    -Και πού να δεις πώς πάει άμα το πας και στα 2bar...
    -Ευθεία;
    -Μόνο ευθεία εννοείται (πού να στρίψεις τιμόνι με την τουρμπίνα να σπρώχνει 30 κιλά ροπή σε τέτοιο σασί), αλλά και η αξία τού να δεις τη φάτσα οδηγού του πορσικού που μόλις έφαγε κολόνα από τον τσίγκο, φαντάζομαι ανεκτίμητη...
  • Εκεί που καθόμασταν στο πάρκινγκ σκάει μύτη ένας μπανίστας με Leon 1.8 φίλτρο και πρόγραμμα Unitronic, τον λέω κρίμα που έβαλα πρόγραμμα γιατί θα πατούσαμε όπως ήμουν Φ-Ε να είχε νόημα. Μου κάνει «πόσα είσαι», τον λέω το έργο, «ε πάμε» μου λέει, τον λέω «είσαι σίγουρος ρε φίλε μην πηγαίνουμε τζάμπα», «όχι» μου λέει «στα ίδια είμαστε», «ΟΚ» λέω και λέω και στον Χθες να μπει να πάω 2πλός να έχει λίγο νόημα, «όχι» λέει «μόνοι — στα ίδια άλογα είμαστε»! Έμεινα κόκαλο, ποδηλάτης ο τύπος, ήθελε να χαρίσει καριέρα και να ξοδέψει το 5euro τζάμπα· ευτυχώς ψήθηκε και το φιλαράκι μου με Ibiza Cupra Φ-Π Cooler από e-tuners και αυτό, στηνόμαστε 3πλοί, πατάμε 2ες και 55-60, κάνω λίγο μπαμ στο Ibiza και σταδιακά έρχεται δίπλα μου με ρυθμό χελώνας και μου 'κανε στα 800μ καπό, το Leon έφαγε κολόνα+.
 
Top