Μια μικρή παρατήρηση: Εννοείς "χάρη στην εκπαίδευση" και όχι "χάριν εκπαίδευσης", σωστά; Εκτός αν το κατάλαβα εγώ λάθος. Εννοείς ότι "με τη βοήθεια της εκπαίδευσης μαθαίνουμε", όχι "για το χατίρι της εκπαίδευσης";
Πράγματι. Έχεις δίκιο.
Σχετικά με το μέτρημα, τα παιδιά καταφέρνουν να μετρήσουν μέχρι το 100, αλλά χωρίς κανένα νόημα. Δεν καταλαβαίνουν την ποσότητα αυτή. Το περί αναλογίας είναι εύκολο να το διαπιστώσετε και οι ίδιοι. Προσπαθήστε να σχεδιάσετε ή να φανταστείτε έναν κύκλο 100 φορές μεγαλύτερο από έναν άλλον, χωρίς την βοήθεια των μαθηματικών (π.χ. "αυτός είναι 1 εκατοστό σε διάμετρο, άρα ο δεύτερος θα είναι 1 μέτρο"). Ή δείτε δυο αντικείμενα και προσπαθήστε να μαντέψετε πόσο μεγαλύτερο είναι το ένα απ' τ' άλλο. Η αντιληπτική ικανότητα του ανθρώπου φτάνει στο όριο περίπου των 20 μονάδων.
Ένα άλλο παράδειγμα είναι το θησαυροφυλάκιο του Σκρουτζ Μακ Ντακ. Ο δημιουργός του, χρειάστηκε να επινοήσει λέξεις όπως απιθανικομμύρια, φανταστικομμύρια, κ.α. για να εκφράσει το ποσό που περιείχε το κτήριο. Ωστόσο το ποσό είναι πιο γήινο, περίπου 1 τρις δολλάρια.
Αν αρχίζετε να λέτε στους γύρω σας ότι όλη η ύλη του σύμπαντος είναι 10^100 άτομα, όλοι θα θεωρήσουν ότι το ποσό είναι πολύ μικρό και λέτε βλακείες. Στην πραγματικότητα, αυτό είναι ένα νούμερο αμύθητα μεγαλύτερο από το πραγματικό (περίπου 10^80). Μόνο ένας κόκκος άμμου, περιέχει 10^19 άτομα. Αν πείτε πρώτα αυτό, τότε το 10^100 θα τους φανεί ακόμη πιο μικρό.
Με όλο αυτό θέλω να πω ότι είναι όχι μόνο μάταιο αλλά και επικίνδυνο να πηδάει η ύλη σε όλο και μικρότερες τάξεις. Κουράζουμε τα παιδιά χωρίς απόλυτως κανέναν λόγο, τα μπερδεύουμε, πιθανώς να τους δημιουργούμε νέες μαθησιακές δυσκολίες, να τα κάνουμε να χάνουν από νωρίς το ενδιαφέρον τους και φυσικά τούς δημιουργούμε άγχος και πίεση, πράγμα απαράδεκτο. Κάποια πράγματα πρέπει να έρχονται στην ώρα τους.