Εσωτροπή (ρ. εσωτρέπω και ως παθητικό εσωτρέπομαι - κλίνεται όπως το αποτρέπω, αποτρέπομαι):
1. Χρησιμοποιείται στην ιατρική ως ο στραβισμός, στον οποίον τα μάτια κοιτούν αμφότερα προς στην μύτη.
2. (Προτεινόμενη 2η σημασία) Η εσωτερική ψυχική ρήξη προς ένα επίπεδο λειτουργίας μη αποτελεσματικό προς το εκάστοτε εξωτερικό ερέθισμα (που ίσως την προκάλεσε). Μπορεί κανείς να το φανταστεί και ως κατρακύλισμα" (της συνείδησης) προς μονοπάτια μη αποτελεσματικά προς τις εξωτερικές συνθήκες. Εμπνευσμένο από την αγγλική φράση "going down the rabbit hole".
Παρ. 1: Όταν ρωτάς κάποιον τον λόγο που έκανε κάτι (πχ αρνητικό σε εσένα) και ενώ περιμένεις να ακούσεις κάτι, έστω και ένα ψήγμα που θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις την στάση του, αυτός, αντιθέτως, εσωτρέπεται σε άρνηση, αμπαρώνεται ή πυργώνεται καλύτερα, κλείνεται στην φανταστική εκδοχή του για το τι έγινε και διαστρεβλώνει την αλήθεια. Αυτό σε αναστατώνει διότι είναι λες και χτυπάς σε τείχο, δεν προχωρούν αρμονικά τα γρανάζια της διάδρασης.
Παρ. 2: -Έχετε δει τον Ανδρέα τελευταία;
- Μπαα...Δεν μιλάει σε κανέναν, είναι κλεισμένος στο σπίτι του, εσωτρέπεται και δεν λέει να ανταποκριθεί στην αλήθεια και στις απαιτήσεις της ζωής.
Πυργώνομαι:
Μετατρέπομαι (μεταφορικά) σε πύργο, κάστρο, παρόμοια σημασία με το μονολιθικός, άτεγκτος. Δηλώνει την έλειψη θέλησης για διάδραση. ( θα ρηματοποιούσα την λέξη κάστρο, αλλά απέφυγα εν τέλει το "προβληματικό" καστρώνομαι, για ευνόητους λόγους)
Δεν προχωρούν (ή δεν κινούνται) αρμονικά τα γρανάζια της διάδρασης:
Μπορεί να ειπωθεί για να εκφράσει την άκαρπη αλληλεπίδραση. Συνεκδοχικά, τα γρανάζια της διάδρασης είναι μια εφάμιλλη εικόνα για αυτό που λέμε χημεία μεταξύ δύο ανθρώπων. Έτσι όπως μιλάμε για διαφορετική χημεία, έτσι μπορούμε να μιλήσουμε και για διαφορετικές ταχύτητες με τις οποίες κινείται η διάδραση. Εξού και η εποινωνία με κάποιους επιτυγχάνεται πιο γρήγορα από ότι με άλλους.
Υπό την παραπάνω αυτή σκέψη, μπορεί να προέλθει και το ρήμα γρανάζω.
Γρανάζω (και το ουσ. γράνη- όπως το στέγη --> στεγάζω):
συνδέομαι με ένα άλλο άτομο, μπορώ και μπορεί να ακολουθήσει την ταχύτητα του τρόπου σκέψης μου. Με αυτή την λέξη μου έρχεται στο μυαλό η παρακάτω εικόνα: Ένα σύνολο γραναζιών (η νόησή σου) έρχεται και κουμπώνει με τα γρανάζια της νόησης του άλλου. Η πλήρης εικόνα που δημιουργείται από αυτή την ένωση λέγεται γρανάζομα
Ως υποκατάστατο του γρανάζω, χρησιμοποιούμε ευραίως το στροφάρω, αλλά η εν λόγω λέξη δηλώνει τις στροφές των "γραναζιών" της μίας νόησης, ενώ το γρανάζω είναι η αποτελεσματική σύζευξη με την νόηση του άλλου. Διαισθάνομαι, ότι το γρανάζομα αν υιοθετηθεί μπορεί να έχει και άλλες χρήσεις (πχ γρανάζομα της νόησής μας με τεχνητή νοημοσύνη).
Σχετικά με τον αιθέρα:
Φαντάζομαι την πηγή, από την οποία προέρχονται οι σκέψεις και η δημιουργικότητα ως μία αιθέρια ουσία, ή απλούστερα αιθέρα. Από αυτόν, ξεπηδούν οι σκέψεις, οι εικόνες, ή γενικότερα και υπερβατικώς, μορφίδια. Πολλές φορές, ως άνθρωποι, δεν αρθρώνουμε άρτια αυτά που σκεφτόμαστε, δεν είμαστε αποτελεσματικοί στην αιθεροπλασία δηλαδή. Και τώρα μία παρένθεση: Μου άρεσε πάντα το γεγονός ότι στην γλώσσα μας έχουμε λέξεις που ανήκουν και σε θεούς, τα δημητριακά από την Δήμητρα, η προμήθεια από τον Προμηθέα κ.α. Επίσης πάντα μου άρεσε η τραγωδία της Περσεφόνης, η οποία ήταν αναγκασμένη να ζεί, πότε στον κάτω κόσμο (χάος) και πότε στην γη (τάξη). Αυτή η παλινδρομική κίνηση (που αναδύει μια σύγχηση, μία έλλειψη σταθερότητας) μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως υπερβατική έννοια για να περιγράψει αυτό ακριβώς που αποτυγχάνουμε πολλές φορές να κάνουμε, να αιθεροπλάσουμε δηλαδή γλαφυρά μορφίδια. Αντιθέτως περσεφονίζουμε, άρα:
Αιθέρας:
Υπερβατική έννοια που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να περιγράψει το πλαίσιο, τον χώρο, την άμορφη μάζα, η οποία μπορεί να μετουσιωθεί σε εικόνες, σκέψεις κ.α. Κατ'επέκταση, μπορεί να χρησιμοποιηθεί εννοιολογικά για οποιαδήποτε άμορφη μάζα, χωρίς να είναι υποχρεωτικά υπερβατικής σύστασης.
Υπερβατική σύσταση:
Η σύσταση, των μορφιδίων και γενικότερα η σύσταση των εικονών που πλάθουμε. Έχουν σύσταση, υπαρκτή μόνο στο μυαλό μας. Κατ'επέκταση μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να περιγράψει την σύσταση εκείνη που δεν την βρίσκεις στον υπαρκτό κόσμο, πχ προσπάθησε να σκεφτείς ένα χρώμα που δεν μπορούν τα μάτια σου να δουν ή ένα νέο υλικό που δεν υπάρχει. Ε ...πλέον μπορείς να αναφερεσαι σε τέτοιες σκέψεις ως μορφίδια υπερβατικών συστάσεων.
Μορφίδιο:
Εμπνευσμένο από το αγγλικό avatar. Υπερβατική έννοια που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να περιγράψει την αφηρημένη σιλουέτα, αλλά και εκτενέστερα κάθε λογής αιθεροπλαστικές εικόνες (μορφίδια σκέψης, αντί του τετριμμένου προιόντα σκέψης).
Άλλο παράδειγμα χρήσης: Στις σύγχρονες απρόσωπες κοινωνίες, είμαστε τόσο θολοί προς στους άλλους που έχουμε μεταβεί από το άτομο στο μορφίδιο. Για να αντιληφθείς τι εννοώ σκέψου ότι το μορφίδιο για τον άνθρωπο είναι ότι και το χ που χρησιμοποιούμε στα μαθηματικά για έναν άγνωστο αριθμό. Μπορείς να αντικαταστήσεις οποιαδήποτε πρόσωπο στο μορφίδιο και οποιοδήποτε αριθμό στον άγνωστο χ και ουσιαστικά δεν θα καταλάβαινες την διαφορά.
Αιθεροπλάθω ή αιθεροπλάττω (ουσ. αιθεροπλασία και ως επιθ. αιθεροπλαστικός,-η,-ο ):
Δαμάζω των αιθέρα και κατασκευάζω από αυτόν γλαφυρά μορφίδια, με άλλα λόγια σχηματίζω ολοκληρωμένες σκέψεις, άρτιες και μεστές ιδέες. Ενέργεια του στοχαστικού και γεμάτου πάθους ατόμου για την νόηση.
Παρ. Οι φιλόσοφοι ανά τους αιώνες προσπαθούσαν να προσεγγίσουν την τελειότερη αιθεροπλασία, επιδίωκαν να κατασκευάσουν τα ουσιαστικότερα μορφίδια σκέψης.
Περσεφονίζω (ουσ. περσεφονισμός και ως επιθ. περσέφονος,-η,-ο):
Λέξη που σχετίζεται με το αιθεροπλάττω, που δηλώνει όμως το πλάσιμο στρεβλών μορφιδίων, ατελών δηλαδή εικονών, ιδεών κτλ.
Περσέφονα άρα, είναι τα στρεβλά ή ατελή μορφίδια. Στον απλό λόγο μπορεί να χρησιμοποιηθεί η φράση "Περσεφονίζεις..." για να δηλώσεις σε κάποιον πως αυτά που λέει δεν είναι προιόντα προσεκτικής σκέψης, αλλά σύγχυσης, ελλειπούς νόησης.
Νόητρο (νους + -τρο, όπως πχ κίνητρο):
Οτιδήποτε σου δίνει το κίνητρο να σκεφτείς ή να προβληματιστείς και το οποίο έχει ως αποτέλεσμα να μάθεις μία βαθύτερη αλήθεια από την οποία είχες άγνοια.
Παρ. 1 Η διάδοση του μυστικού μου από την Μαρία, υπήρξε βαθύ νόητρο για την μεταξύ μας σχέση.
Παρ 2 Οι δασκάλοι οφείλουν να δίνουν νόητρα στους μαθητές τους.
1. Χρησιμοποιείται στην ιατρική ως ο στραβισμός, στον οποίον τα μάτια κοιτούν αμφότερα προς στην μύτη.
2. (Προτεινόμενη 2η σημασία) Η εσωτερική ψυχική ρήξη προς ένα επίπεδο λειτουργίας μη αποτελεσματικό προς το εκάστοτε εξωτερικό ερέθισμα (που ίσως την προκάλεσε). Μπορεί κανείς να το φανταστεί και ως κατρακύλισμα" (της συνείδησης) προς μονοπάτια μη αποτελεσματικά προς τις εξωτερικές συνθήκες. Εμπνευσμένο από την αγγλική φράση "going down the rabbit hole".
Παρ. 1: Όταν ρωτάς κάποιον τον λόγο που έκανε κάτι (πχ αρνητικό σε εσένα) και ενώ περιμένεις να ακούσεις κάτι, έστω και ένα ψήγμα που θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις την στάση του, αυτός, αντιθέτως, εσωτρέπεται σε άρνηση, αμπαρώνεται ή πυργώνεται καλύτερα, κλείνεται στην φανταστική εκδοχή του για το τι έγινε και διαστρεβλώνει την αλήθεια. Αυτό σε αναστατώνει διότι είναι λες και χτυπάς σε τείχο, δεν προχωρούν αρμονικά τα γρανάζια της διάδρασης.
Παρ. 2: -Έχετε δει τον Ανδρέα τελευταία;
- Μπαα...Δεν μιλάει σε κανέναν, είναι κλεισμένος στο σπίτι του, εσωτρέπεται και δεν λέει να ανταποκριθεί στην αλήθεια και στις απαιτήσεις της ζωής.
Πυργώνομαι:
Μετατρέπομαι (μεταφορικά) σε πύργο, κάστρο, παρόμοια σημασία με το μονολιθικός, άτεγκτος. Δηλώνει την έλειψη θέλησης για διάδραση. ( θα ρηματοποιούσα την λέξη κάστρο, αλλά απέφυγα εν τέλει το "προβληματικό" καστρώνομαι, για ευνόητους λόγους)
Δεν προχωρούν (ή δεν κινούνται) αρμονικά τα γρανάζια της διάδρασης:
Μπορεί να ειπωθεί για να εκφράσει την άκαρπη αλληλεπίδραση. Συνεκδοχικά, τα γρανάζια της διάδρασης είναι μια εφάμιλλη εικόνα για αυτό που λέμε χημεία μεταξύ δύο ανθρώπων. Έτσι όπως μιλάμε για διαφορετική χημεία, έτσι μπορούμε να μιλήσουμε και για διαφορετικές ταχύτητες με τις οποίες κινείται η διάδραση. Εξού και η εποινωνία με κάποιους επιτυγχάνεται πιο γρήγορα από ότι με άλλους.
Υπό την παραπάνω αυτή σκέψη, μπορεί να προέλθει και το ρήμα γρανάζω.
Γρανάζω (και το ουσ. γράνη- όπως το στέγη --> στεγάζω):
συνδέομαι με ένα άλλο άτομο, μπορώ και μπορεί να ακολουθήσει την ταχύτητα του τρόπου σκέψης μου. Με αυτή την λέξη μου έρχεται στο μυαλό η παρακάτω εικόνα: Ένα σύνολο γραναζιών (η νόησή σου) έρχεται και κουμπώνει με τα γρανάζια της νόησης του άλλου. Η πλήρης εικόνα που δημιουργείται από αυτή την ένωση λέγεται γρανάζομα
Ως υποκατάστατο του γρανάζω, χρησιμοποιούμε ευραίως το στροφάρω, αλλά η εν λόγω λέξη δηλώνει τις στροφές των "γραναζιών" της μίας νόησης, ενώ το γρανάζω είναι η αποτελεσματική σύζευξη με την νόηση του άλλου. Διαισθάνομαι, ότι το γρανάζομα αν υιοθετηθεί μπορεί να έχει και άλλες χρήσεις (πχ γρανάζομα της νόησής μας με τεχνητή νοημοσύνη).
Σχετικά με τον αιθέρα:
Φαντάζομαι την πηγή, από την οποία προέρχονται οι σκέψεις και η δημιουργικότητα ως μία αιθέρια ουσία, ή απλούστερα αιθέρα. Από αυτόν, ξεπηδούν οι σκέψεις, οι εικόνες, ή γενικότερα και υπερβατικώς, μορφίδια. Πολλές φορές, ως άνθρωποι, δεν αρθρώνουμε άρτια αυτά που σκεφτόμαστε, δεν είμαστε αποτελεσματικοί στην αιθεροπλασία δηλαδή. Και τώρα μία παρένθεση: Μου άρεσε πάντα το γεγονός ότι στην γλώσσα μας έχουμε λέξεις που ανήκουν και σε θεούς, τα δημητριακά από την Δήμητρα, η προμήθεια από τον Προμηθέα κ.α. Επίσης πάντα μου άρεσε η τραγωδία της Περσεφόνης, η οποία ήταν αναγκασμένη να ζεί, πότε στον κάτω κόσμο (χάος) και πότε στην γη (τάξη). Αυτή η παλινδρομική κίνηση (που αναδύει μια σύγχηση, μία έλλειψη σταθερότητας) μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως υπερβατική έννοια για να περιγράψει αυτό ακριβώς που αποτυγχάνουμε πολλές φορές να κάνουμε, να αιθεροπλάσουμε δηλαδή γλαφυρά μορφίδια. Αντιθέτως περσεφονίζουμε, άρα:
Αιθέρας:
Υπερβατική έννοια που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να περιγράψει το πλαίσιο, τον χώρο, την άμορφη μάζα, η οποία μπορεί να μετουσιωθεί σε εικόνες, σκέψεις κ.α. Κατ'επέκταση, μπορεί να χρησιμοποιηθεί εννοιολογικά για οποιαδήποτε άμορφη μάζα, χωρίς να είναι υποχρεωτικά υπερβατικής σύστασης.
Υπερβατική σύσταση:
Η σύσταση, των μορφιδίων και γενικότερα η σύσταση των εικονών που πλάθουμε. Έχουν σύσταση, υπαρκτή μόνο στο μυαλό μας. Κατ'επέκταση μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να περιγράψει την σύσταση εκείνη που δεν την βρίσκεις στον υπαρκτό κόσμο, πχ προσπάθησε να σκεφτείς ένα χρώμα που δεν μπορούν τα μάτια σου να δουν ή ένα νέο υλικό που δεν υπάρχει. Ε ...πλέον μπορείς να αναφερεσαι σε τέτοιες σκέψεις ως μορφίδια υπερβατικών συστάσεων.
Μορφίδιο:
Εμπνευσμένο από το αγγλικό avatar. Υπερβατική έννοια που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να περιγράψει την αφηρημένη σιλουέτα, αλλά και εκτενέστερα κάθε λογής αιθεροπλαστικές εικόνες (μορφίδια σκέψης, αντί του τετριμμένου προιόντα σκέψης).
Άλλο παράδειγμα χρήσης: Στις σύγχρονες απρόσωπες κοινωνίες, είμαστε τόσο θολοί προς στους άλλους που έχουμε μεταβεί από το άτομο στο μορφίδιο. Για να αντιληφθείς τι εννοώ σκέψου ότι το μορφίδιο για τον άνθρωπο είναι ότι και το χ που χρησιμοποιούμε στα μαθηματικά για έναν άγνωστο αριθμό. Μπορείς να αντικαταστήσεις οποιαδήποτε πρόσωπο στο μορφίδιο και οποιοδήποτε αριθμό στον άγνωστο χ και ουσιαστικά δεν θα καταλάβαινες την διαφορά.
Αιθεροπλάθω ή αιθεροπλάττω (ουσ. αιθεροπλασία και ως επιθ. αιθεροπλαστικός,-η,-ο ):
Δαμάζω των αιθέρα και κατασκευάζω από αυτόν γλαφυρά μορφίδια, με άλλα λόγια σχηματίζω ολοκληρωμένες σκέψεις, άρτιες και μεστές ιδέες. Ενέργεια του στοχαστικού και γεμάτου πάθους ατόμου για την νόηση.
Παρ. Οι φιλόσοφοι ανά τους αιώνες προσπαθούσαν να προσεγγίσουν την τελειότερη αιθεροπλασία, επιδίωκαν να κατασκευάσουν τα ουσιαστικότερα μορφίδια σκέψης.
Περσεφονίζω (ουσ. περσεφονισμός και ως επιθ. περσέφονος,-η,-ο):
Λέξη που σχετίζεται με το αιθεροπλάττω, που δηλώνει όμως το πλάσιμο στρεβλών μορφιδίων, ατελών δηλαδή εικονών, ιδεών κτλ.
Περσέφονα άρα, είναι τα στρεβλά ή ατελή μορφίδια. Στον απλό λόγο μπορεί να χρησιμοποιηθεί η φράση "Περσεφονίζεις..." για να δηλώσεις σε κάποιον πως αυτά που λέει δεν είναι προιόντα προσεκτικής σκέψης, αλλά σύγχυσης, ελλειπούς νόησης.
Νόητρο (νους + -τρο, όπως πχ κίνητρο):
Οτιδήποτε σου δίνει το κίνητρο να σκεφτείς ή να προβληματιστείς και το οποίο έχει ως αποτέλεσμα να μάθεις μία βαθύτερη αλήθεια από την οποία είχες άγνοια.
Παρ. 1 Η διάδοση του μυστικού μου από την Μαρία, υπήρξε βαθύ νόητρο για την μεταξύ μας σχέση.
Παρ 2 Οι δασκάλοι οφείλουν να δίνουν νόητρα στους μαθητές τους.