Αντικείμενο σε αιτιατική

nickel

Administrator
Staff member
Το πρόβλημα με το διδάσκω είναι ότι μπορεί να έχει, με διαφορετικό νόημα, έμψυχο ή άψυχο αντικείμενο: διδάσκω τους μαθητές, διδάσκω χορό.
Πιάνομαι από το αγγλικό teach: teach the pupils some new words ή teach some new words to the pupils. Δεν υπάρχει διαφορετική σύνταξη, είναι φανερό ότι σε αυτή την περίπτωση του διπλού αντικειμένου, έμμεσο είναι μόνο το έμψυχο.
Όμως και στην ανάλυση της ελληνικής πρότασης:
Α) σε ποιον διδάσκει; Στους μαθητές (έμμεσο), τι; Χορό (άμεσο)
Β) ποιον διδάσκει; Τους μαθητές (άμεσο), με τι; Με χορό (έμμεσο)
νομίζω ότι το δεύτερο δεν στέκει και δεν θα το λέγαμε ποτέ.
Οπότε και στην περίπτωση του ελληνικού διδάσκω θεωρώ ότι, όταν έχουμε άμεσο και έμμεσο αντικείμενο, έμμεσο είναι το έμψυχο.
 

fifini

Member
Καλημέρα. Στο παράδειγμα "η μαμά με τάιζε πατάτες" , το "με" παρόλο που παίζει το ρόλο προσώπου είναι άμεσο εδώ. Σωστά;
 

nickel

Administrator
Staff member
Καλημέρα. Στο παράδειγμα "η μαμά με τάιζε πατάτες" , το "με" παρόλο που παίζει το ρόλο προσώπου είναι άμεσο εδώ. Σωστά;
Σωστά. Η μαμά τάιζε εμένα με πατάτες.
(Εμένα ποτέ δεν χρειάστηκε να μου ταΐσουν τις πατάτες. Τις έτρωγα πάντα μόνος μου. Δεν με προλάβαιναν...)
 

fifini

Member
Συγγνώμη που επιμένω, αλλά πάω να σκάσω και θέλω αύριο να διδάξω τα δίπτωτα σε μαθητές ΣΤ. Όταν έχω αιτιατική προσώπου και αιτιατική πράγματος , άλλοι λένε ότι αιτιατική προσώπου είναι άμεσο, ενώ άλλοι ότι πρέπει πρώτα να ελέγχω με το εμπρόθετο. Πραγματικά έχω μπερδευτεί. Σας στέλνω και 2 φωτογραφίες από γνωστές ιστοσελίδες που το αναφέρουν με διαφορετικό τρόπο.
 

Attachments

  • Screenshot_2021-01-28-00-08-35-632_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2021-01-28-00-08-35-632_com.android.chrome.jpg
    519.9 KB · Views: 18
  • Screenshot_2021-01-28-00-07-54-136_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2021-01-28-00-07-54-136_com.android.chrome.jpg
    861.8 KB · Views: 20

nickel

Administrator
Staff member
Το παρουσιάζω είναι απλό: παρουσιάζω κάτι ή κάποιον σε κάποιον. Δύσκολα θα μπερδευτεί κανείς ως προς το άμεσο και το έμμεσο.

Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να διδάξετε στους μαθητές το διδάσκω.

α. Η Μαρία διδάσκει αγγλικά. (άμεσο)
β. Η Μαρία διδάσκει την ξαδέλφη της. (άμεσο)
γ. Η Μαρία διδάσκει την ξαδέλφη της αγγλικά.
δ. Η Μαρία διδάσκει αγγλικά στην ξαδέλφη της.
Και στις δύο περιπτώσεις γ & δ τα «αγγλικά» είναι το άμεσο.
Εγώ δεν θα έλεγα «Η Μαρία διδάσκει αγγλικά την ξαδέλφη της» επειδή με μπερδεύει.
 

fifini

Member
Καλημέρα σας. Είστε σαφής.Σίγουρα το ρήμα διδάσκω μπερδεύει. Υπάρχουν και πιο ξεκάθαρα ρήματα . Εγώ έχω στο μυαλό μου πως, αν ένα αντικείμενο μπορεί να πάρει πρόθεση, είναι αυτόματα το έμμεσο. Και σε αυτό παίζει τον πιο σημαντικό ρόλο το ρήμα και το νόημα της φράσης.
Ο Γιάννης τάισε τη γάτα(άμεσο) ψάρια.
Ο Γιάννης έμαθε τα παιδιά (στα παιδιά- έμμεσο) οδήγηση.
 

fifini

Member
Καλησπέρα. Επανέρχομαι λίγο με το παράδειγμα : Ο Γιάννης μαθαίνει τη Χριστίνα κιθάρα.
ποιον μαθαίνει ; ή σε ποιον μαθαίνει ; στη Χριστίνα , λογικά είναι έμμεσο αντικείμενο , γιατί παίρνει πρόθεση.
Όμως , αν το δούμε νοηματικά , μαθαίνει κάτι τη Χριστίνα και όχι την κιθάρα . Άρα θεωρώ πως υπάρχει περίπτωση να είναι άμεσο το πρόσωπο εδώ.
Θέλω τη βοήθειά σας. Σας ευχαριστώ.
 

nickel

Administrator
Staff member
Σκέψου ότι εδώ μαθαίνω = διδάσκω. Τι διδάσκει; Σε ποιον;
 

fifini

Member
Απλά θεωρώ πως η ενέργεια του ρήματος πηγαίνει στο πρόσωπο. Δηλαδή μαθαίνω και διδάσκω τη Χριστίνα και όχι μαθαίνω και διδάσκω την κιθάρα.
 

nickel

Administrator
Staff member
Ισχύουν όσα βλέπουμε και στο #41, σαν ιδιομορφία του διδάσκω.
 

fifini

Member
Έχετε δίκιο. Σας ευχαριστώ και πάλι για τον χρόνο που αφιερώνετε.
 
Top