metafrasi banner

monorail

nickel

Administrator
Staff member
Έχω την εντύπωση ότι μια σωστή απόδοση του monorail θα ήταν υπερυψωμένος σιδηρόδρομος μονής τροχιάς. Απόδοση-σιδηρόδρομος, δείκτης μπλαμπλά επιπέδου Έβερεστ.

Υπάρχει μια αντίφαση που φαίνεται στη Wikipedia:
Colloquially, the term "monorail" is often used to describe any form of elevated rail or people mover. More accurately, the term refers to the style of track...

Το μονότροχο που βλέπω στο wordreference περιγράφει μονότροχο ποδήλατο. Ο μονοτρόχιος θα ήταν η πιο οικονομική απόδοση. Κακά τα ψέματα, όμως. Μονής τροχιάς είναι ο single-track railway.

Πιο σωστός είναι ο όρος μονόραβδος σιδηρόδρομος, αν και δεν έχει διάδοση. Και σωστά λέει η WIkipedia: όταν λέμε monorail, στο μυαλό μας έχουμε υπερυψωμένες υπερταχείες.

Εσείς λέτε το monorail κάτι άλλο από monorail;
 
Καλημέρα, Νικ. Στο ΠροΖ η Νεκταρία Νοταρίδου, με τη συμφωνία πολλών συναδέλφων της, προτείνει «σιδηρόδρομος απλής/μονής σιδηροτροχιάς», αλλά μου φαίνεται ότι «μονοτρόχιος», επειδή είναι η πιο οικονομική λέξη, είναι επίσης μακράν η καλύτερη απόδοση. Βλ.κιόλας Eurodicautom.:D
 
Τι είναι αυτό το γλωσσικό τέρας από το Linguee: «µονοτρόχιουσιδηροδρόµος», ή κι αυτό «εναέριουσιδηροδρόµουαπλή τροχιά»;
 

nickel

Administrator
Staff member
Πάντως, αν δω είδηση «Athens decides monorail only answer to its traffic problems», θα είμαι βέβαιος ότι θα μιλάνε για υπερυψωμένο σιδηρόδρομο. :)
 

daeman

Administrator
Staff member
...
A monorail is a railway in which the track consists of a single rail. The term is also used to describe the beam of the system, or the vehicles traveling on such a beam or track. The term originates from joining mono (one) and rail (rail), from 1897, possibly from German engineer Eugen Langen, who called an elevated railway system with wagons suspended the Eugen Langen One-railed Suspension Tramway (Einschieniges Hängebahnsystem Eugen Langen).


Not to be confused with Single-track railway.



Πάντως, αν δω είδηση «Athens decides monorail only answer to its traffic problems», θα είμαι βέβαιος ότι θα μιλάνε για υπερυψωμένο σιδηρόδρομο. :)
There is also a historical type of suspension monorail developed by German inventors Nicolaus Otto and Eugen Langen in the 1880s. It was built in the twin cities of Barmen and Elberfeld in Wupper Valley, Germany, opened in 1901, and is still in operation.

A surviving suspended version is the oldest still in service system: the
Wuppertal monorail in Germany.
https://en.wikipedia.org/wiki/Monorail

Το Βούπερταλ (γερμ. Wuppertal) είναι πόλη της Γερμανίας. Βρίσκεται στο κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας και έχει πληθυσμό 356.420 κατοίκους. Φημίζεται για το Σβέμπεμπαν (Schwebebahn), το εναέριο τραίνο [sic για το τραίνο, όχι για το εναέριο] που μεταφέρει τους επιβάτες της πόλης.



+ funicular και cable car
 
Δεν ξέρω, Νικ, αλλά κανείς δεν θα έλεγε ή έγραφε τα πιο πάνω τέρατα. «Υπερυψωμένος σιδηρόδρομος» είναι μια φράση τόσο περιεκτική όσο και εύκολα κατανοητή.
 
Πάντως, αν δω είδηση «Athens decides monorail only answer to its traffic problems», θα είμαι βέβαιος ότι θα μιλάνε για υπερυψωμένο σιδηρόδρομο. :)
An article about the construction of one in Thessaloniki uses this exact term:

Η υπόθεση ότι το monorail είναι πιο οικονομικό από επίγειο μέσο σταθερής τροχιάς, π.χ. τραμ ή light rail, είναι λάθος: το monorail είναι πιο ακριβό από ένα επίγειο και πιο φθηνό από ένα υπόγειο, απλά ένα επίγειο μέσο θα είχε ως αποτέλεσμα η Λεωφόρος Γεωργικής Σχολής να στενέψει πολύ, καθώς θα καταλάμβανε μεγάλη επιφάνεια του δρόμου. Έτσι, δεδομένου ότι το monorail είναι πιο οικονομικό από το μετρό αλλά και πιο γρήγορο να κατασκευαστεί, καθώς επίσης και πιο αποτελεσματικό από το τραμ, λόγω του ότι καταλαμβάνει την ελάχιστη επιφάνεια του δρόμου και κινείται πολύ πιο γρήγορα, αφού δεν συναντά κανένα εμπόδιο, κάνουν το monorail —υπερυψωμένο σιδηρόδρομο— την βέλτιστη επιλογή.
 
Top