metafrasi banner

atrial transport function

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Definition: Τhe role of the atria in filling and stretching the ventricles by their presystolic contraction, without which the force of ventricular contraction (and hence the cardiac output) may significantly decrease.

nickel

Administrator
Staff member
Υλικό για προβληματισμό. Τα έντονα, δικά μου.

Our understanding of the left atrium is growing, although there are many aspects that are still poorly understood. The left atrium size as an imaging biomarker has been consistently shown to be a powerful predictor of outcomes and of different cardiovascular disorders, such as, but not limited to, atrial fibrillation, congestive heart failure, mitral regurgitation and stroke. Left atrial function has been conventionally divided into three integrated phases: reservoir, conduit and booster-pump.

89. Rahimtoola S.H., Ehsani A., Sinno M.Z., Loeb H.S., Rosen K.M., Gunnar R.M. Left atrial transport function in myocardial infarction: Importance of its booster-pump function. Am. J. Med. 1975;59:686–694. doi: 10.1016/0002-9343(75)90229-6.

λειτουργίας του αριστερού κόλπου... ως αντλίας προώθησης του αίματος (booster pump)

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Ναι, νομίζω ότι το transport περιγράφει τη λειτουργία ως booster pump, παρά το γεγονός ότι βρήκα κάποιο διδακτορικό ονλάιν που το μεταφράζει ως "αγωγό". Βέβαια, έχει σε παρένθεση και τη λέξη "transport". Έχω σοβαρές υποψίες ότι μπορεί να το χρησιμοποιούν αμετάφραστο.

SBE

¥
Αμετάφραστο στην ιατρική, που δεν είναι νέα επιστήμη; Η αναζήτηση μου έβγαλε δημοσιεύσεις απο αρχές της δεκαετίας του '60 που χρησιμοποιούν τον όρο atrial transport function, είναι δυνατόν οι Έλληνες γιατροί να μην έχουν βρει εδώ και εξήντα χρόνια ελληνική ορολογία;
Παρεμπιπτόντως, είδα οτι ο όρος ήταν πιο συχνός παλιότερα και όχι και τόσο πιο πρόσφατα. Διότι....
Έχουμε: The atria perform three different functions during the various phases of the cardiac cycle, i.e. serving as reservoir during systole, passive conduit during early diastole, and booster function during late diastole.
Και Atrial function is typically described in three phases: reservoir, conduit, and pump
(τα άρθρα είναι πίσω απο paywall)
Και έχω την εντύπωση ότι αυτό το conduit function είναι το ίδιο με το transfer function

Βρήκα ένα τεστ πολλαπλών επιλογών της ιατρικής του 2009 που αναφέρει τις φάσεις ως πλήρωση (reservoir), εξώθηση (pump) αλλά δεν βλέπω πουθενά τίποτα που να θυμίζει μεταφορά.

Last edited:

SBE

¥
Εδώ είμαστε. Φάση διοχέτευσης (16-22)
Από το εργαστήριο νευροφυσιολογίας του τμήματος βιολογίας του πανεπιστημίου Κρήτης.
Παρεμπιπτόντως, υπάρχουν κι άλλες διαλέξεις της ίδιας και όπως παρατήρησα σε όλες η διδάσκουσα έχει μπει στον κόπο να μεταφράσει τα πάντα στα ελληνικά, όπως οφείλει άλλωστε. Ναι, ακόμα και τα διαγράμματα που τα αφήνουν γιατί χρειάζονται δέκα λεπτά παραπάνω δουλειά.
Γενικά, παρατηρώ μια χαλαρότητα με αυτό το θέμα. Εγώ όταν πήγαινα πολυτεχνείο οι καθηγητές μας περιλάμβαναν αγγλική ορολογία μέσα σε παρένθεση, αλλά σε όλα χρησιμοποιούσαν την κανονική ελληνική ορολογία. Και λέω κανονική γιατί έχω δει μεταγενέστερα προχειροφτιαγμένα και προχειρομεταφρασμένα συγγράμματα που κάνει ο καθένας την προσωπική του μετάφραση, ακόμα και σε όρους κοινούς που χρησιμοποιούνται σε όλη την Ελλάδα. Εντάξει, έχω δει και μεταπτυχιακές εργασίες προχειρότατες και με ορθογραφικά λάθη σε απλές λέξεις, που τουλάχιστον αυτό θα έπρεπε να το έχουν προσέξει (κι αν κάποιος έχει κάποιο πρόβλημα με την ορθογραφία αλλά έχει βλέψεις πανεπιστημιακές, ας αναθέσει σε κάποιον να του διορθώσει την ορθογραφία του πριν παραδώσει μια εργασία). Ξέρω, ξέρω, καθένας με τον πόνο του.

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Νομίζω ότι η εστίαση στη λειτουργία του "αγωγού", που έχει τη δική του λέξη "conduit", δεν είναι η σωστή απόδοση για το transport. Σύμφωνα με όλες τις περιγραφές πρόκειται για τη λειτουργία booster pump.

cougr

¥
Νομίζω ότι η εστίαση στη λειτουργία του "αγωγού", που έχει τη δική του λέξη "conduit", δεν είναι η σωστή απόδοση για το transport.
Συμφωνώ.
Σύμφωνα με όλες τις περιγραφές πρόκειται για τη λειτουργία booster pump.
Δυστυχώς δεν βρίσκω αναφορές στο διαδίκτυο, πάντως από όσο γνωρίζω το "atrial transport function" ως επί το πλείστον σχετίζεται με τις λειτουργίες/φάσεις conduit και booster pump.

pontios

https://ikee.lib.auth.gr/record/113747/files/DIMITROULA.pdf
"Λειτουργία αγωγού:
"Κατά τη διάρκεια της πρώιμης φάσης πλήρωσης της αριστερής κοιλίας, μετά τη διάνοιξη της μιτροειδούς βαλβίδας, ο αριστερός κόλπος
λειτουργεί ως «αγωγός» για τη "μεταφορά του αίματος": το αίμα ρέει παθητικά από τις πνευμονικές φλέβες στην αριστερή κοιλία λόγω
διαφοράς πίεσης. "

Maybe the "atrial transport function" refers to the role it plays as a conduit (ως «αγωγός) in the "transporting of the blood" and the "passive filling of the atrium with blood" during its "passive" phase (as described above), occurring prior to the atrial pre-systolic/pumping phase?

The conduit phase sees the atrium acting as a simple conduit that transits blood towards the underlying ventricle.

Last edited:

pontios

I meant prior to the atrial "systolic"/pumping phase, of course .... (and not prior to the "pre-systolic" phase).

cougr

¥
Maybe the "atrial transport function" refers to the role it plays as a conduit (ως «αγωγός) in the "transporting of the blood" and the "passive filling of the atrium with blood" during its "passive" phase (as described above), occurring prior to the atrial pre-systolic/pumping phase?
Correct, pontios but only partially. Strictly speaking this is known as the "atrial passive transport function". There's also the the "active transport function" which relates to the booster pump phase.
I meant prior to the atrial "systolic"/pumping phase, of course .... (and not prior to the "pre-systolic" phase).
Either way you'd be correct.

pontios

I knew there was an active phase where the left atrium actively contracts (the booster pump phase) and contributes another 15-30% to the left ventricular stroke volume and therefore the total cardiac output (approx. 70ml/stroke or heartbeat for a person weighing 70 kg).

For some reason, I had the impression that the atrial transfer function referred specifically to the passive filling of the atrium with blood returning from the lungs during its conduit phase - i.e., the transfer of blood into the atrium and not the atrial contribution to cardiac ouput.

Last edited:

cougr

¥
For some reason, I had the impression that the atrial transfer function referred specifically to the passive filling of the atrium with blood (this transfer of blood into the atrium, during its conduit phase) - i.e., the transfer of blood into the atrium and not the atrial contribution to cardiac ouput
We're going off on a tangent again but you've got it mixed up. That's the reservoir phase. During the conduit phase the blood transits from the atrium to the ventricle.

cougr

¥
Δεν μας κάνει η κατά λέξη μετάφραση- "λειτουργία μεταφοράς";

pontios

We're going off on a tangent again but you've got it mixed up. That's the reservoir phase. During the conduit phase the blood transits from the atrium to the ventricle.
I forgot that detail even though I mentioned it above in #8.
I found the topic interesting, and learned something new after a quick and very superficial read.

It's a closed system, so it makes sense that the atrial transport function includes the active booster pump phase (with a small atrial diastolic pressure of about 5mm Hg, I think I read?) to get the oxygenated blood to the adjacent ventricle.

Last edited:

SBE

¥
Εννοείται μας χρειάζεται ένας γιατρός, αλλά αυτό που με έκανε να σκεφτώ ότι πρόκειται για το ίδιο πράγμα είναι ότι σε αγγλόφωνα κείμενα που κοίταξα που γίνεται περιγραφή της φυσιολογίας της καρδιάς δεν είδα να υπάρχουν και οι δύο λέξεις μαζί. Ίσως δεν ήταν αρκετά ξεκάθαρο αυτό στο σχόλιό μου. Κι όπως είπα, σε παλιότερα κείμενα είδα να το λένε transport και σε νεότερα conduit. Η εντύπωσή μου είναι ότι πρόκειται για το ίδιο πράγμα.