εισιτηριοδιαφυγή = fare evasion, fare dodging

nickel

Administrator
Staff member
Για τον νεολογισμό εισιτηριοδιαφυγή άνοιξα το νήμα. Αποδίδει αγγλικούς όρους όπως το fare evasion ή το fare dodging.

Για τους fare dodgers έχουμε το πιο δύσπεπτο εισιτηριοδιαφεύγοντες ή το κλασικό λαθρεπιβάτες. Το ουσιαστικό τού λαθρεπιβάτης είναι λαθρεπιβίβαση, αλλά τι έχετε να πείτε για τη λαθρεπίβαση και τη λαθρεπιβασία; (Hint: επιβάτης είναι ο επιβαίνων, όχι ο επιβιβαζόμενος.)

Ωραίο το κομμάτι Η επιστροφή στην «εποχή του εισπράκτορα» του Δ. Ρηγόπουλου στην Καθημερινή:
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_15/09/2012_495568

Μπορεί η επιστροφή στην «εποχή του εισπράκτορα» να εκλαμβάνεται σήμερα ως συλλογική ήττα. Αλλά ας μην προτρέχουμε. Ισως είναι ένας νέος κύκλος κοινωνικής «εκπαίδευσης» για να ξαναμάθουμε όσα ξεχάσαμε τα τελευταία 30 χρόνια.
 

bernardina

Moderator
Συμπάθα με, αλλά η λαθρεπιβασία και η λαθρεπίβαση μου φαίνονται πολύ αστείες, δεδομένου ότι επίβαση και επιβασία σημαίνουν κι άλλα πράγματα. Να ήταν λαθρεπιβίβαση, να το καταλάβω... :whistle:
 

SBE

¥
Η εισιτηριοδιαφυγή με ξενίζει. Ο λαθρεπιβάτης έχει γίνει σαν τον λαθρομετανάστη, δηλαδή λέξη με πολιτική φόρτιση, γι'αυτό αποφεύγεται;

Ως προς το άρθρο: και με εισπράκτορα έχανε λεφτά το λεωφορείο, ειδικά όταν είχε συνωστισμό.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Ρηγόπουλος στην «Καθημερινή» said:
Ίσως είναι ένας νέος κύκλος κοινωνικής «εκπαίδευσης» για να ξαναμάθουμε όσα ξεχάσαμε τα τελευταία 30 χρόνια.

Ναι, για να μάθουμε να πληρώνουμε αυτά που χρησιμοποιούμε, χρειάζεται οπωσδήποτε νέος κύκλος κοινωνικής εκπαίδευσης... Νηπιαγωγείο χρειάζεται και Αγωγή του Πολίτη 101.
 

SBE

¥
Μα ειδικά για το ζήτημα των λεωφορείων και των εισιτηρίων, δεν είχαμε πει εκατό φορές ότι το παρόν σύστημα, σε συνδυασμό με κίνητρα για την αγορά κάρτας απεριορίστων και αιφνιδιαστικούς ελέγχους, είναι οικονομικότερο από το να έχεις εισπράκτορες; Παρόλες τις μικροαπώλειες;
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Και με εισπράκτορα έχανε λεφτά το λεωφορέιο, ειδικά όταν είχε συνωστισμό.
Τώρα χάνει και χωρίς καθόλου συνωστισμό. Και με δύο επιβάτες μέσα, ο ένας μπορεί να είναι λαθρεπιβάτης. Ή και οι δύο.
 

SBE

¥
Ας κάνουν πάλι υποχρεωτικό να μπαίνουν όλοι από μπροστά και να δείχνουν το εισιτήριο στον οδηγό.
Στην Ελλάδα έχουμε μεγάλη μανία με την ταχύτητα, περιμένουμε ντε και καλά τα λεωφορεία να μη χάνουν χρόνο, να φεύγουν με το που μπήκαμε και να πρέπει να είμαστε δίπλα στην πόρτα και να κατέβουμε του σκοτωμού γιατί θα κλείσει η πόρτα και θα φύγει. Ας αρχίσουμε να το βλέπουμε σαν μεταφορικό μέσο όπως το τρένο, που πρέπει να φτάσει συγκεκριμένη ώρα σε συγκεκριμένη στάση και που δεν πάει πιο γρήγορα από κάποια ταχύτητα, μόνο και μόνο επειδή είναι ο δρόμος άδειος (άπειρες φορές κρατιόμαστε με κίνδυνο της ζωής μας γιατί ο οδηγός βρίσκει άδειο δρόμο και θυμάται τα όνειρά του να γίνει οδηγός φόρμουλα 1).
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Σ' αυτό συμφωνώ απόλυτα μαζί σου. Όταν βλέπω τα λεωφορεία στο Λονδίνο να στέκονται πέντε λεπτά στη στάση μέχρι να ανεβούν όλοι υποχρεωτικά από την μπροστινή πόρτα, σκέφτομαι "Φαντάσου να γινόταν αυτό στην Ελλάδα, θα έβριζαν όλοι ότι τους καθυστερεί αυτό το σύστημα, και να ανοίξουν όλες οι πόρτες". Αλλά προφανώς και οι Εγγλέζοι κάτι ξέρουν που το κάνουν αυτό, θα έχουν μικρότερη απώλεια σε έσοδα.
 

SBE

¥
Στο Λονδίνο έχουν δοκιμάσει πολλά συστήματα κατά καιρούς. Το τυπικό είναι να μπαίνεις από μπροστά και να έχεις προπληρωμένο εισιτήριο (στο κέντρο. Σε μακρινές διαδρομές και τη νύχτα, ο οδηγός είναι και εισπράκτορας. Στα διπλά που καταργήθηκαν έμπαινες από κάθε πόρτα κλπκλπ). Έχει επίσης αιφνιδιαστικούς ελέγχους. Και παρόλο που ελέγχεσαι όταν μπαίνεις μέσα, σε κάθε αιφνιδιαστικό έλεγχο που έχω βρεθεί έχουν πιάσει κάποιον χωρίς εισιτήριο, που σημαίνει ότι κανένα σύστημα δεν είναι αδιάβλητο.

Εδώ για όποιον ενδιαφέρεται είναι η αλληλογραφία με πολίτη που ζήτησε στατιστικές για το 2008, που υπήρχαν ακόμα τα διπλά λεωφορεία που έμπαινες απ'όλες τις πόρτες και κανένας δεν πλήρωνε ή μάλλον φαινόταν ότι δεν πλήρωνε κανένας. Η διαφορά είναι σημαντική. Ο Μπόρις ο δήμαρχος είχε πει πολύ διπλωματικά ότι θα βελτιώσει το perception of fare-dodging.
 

SBE

¥
Στις ΗΠΑ που ξέρω (Ουάσινγκτον, Νέα Υόρκη) τα λεωφορεία είναι ακόμα πιο αργά και περιμένουν.
 

nickel

Administrator
Staff member
Ένας ταξιτζής της περιοχής μου μου έλεγε για ένα νεαρό παιδί που τον ανέβασε μερικά χιλιόμετρα από την Αθήνα, τον έβαλε να περιμένει για να ανέβει στο σπίτι του να του φέρει το κόμιστρο και... εξαφανίστηκε. Αυτό είναι κομιστροδιαφυγή, αφού στο ταξί δεν έχουμε εισιτήριο.

Στα λεωφορεία και στα τρένα που έχουν εισιτήριο, μην περιμένεις να ακούσεις από πολλούς να λένε κόμιστρο.


Και σας παρακαλώ πολύ, την ορθογραφία του. Εισιτήριο!
 

Zazula

Administrator
Staff member
Συμπάθα με, αλλά η λαθρεπιβασία και η λαθρεπίβαση μου φαίνονται πολύ αστείες, δεδομένου ότι επίβαση και επιβασία σημαίνουν κι άλλα πράγματα. Να ήταν λαθρεπιβίβαση, να το καταλάβω... :whistle:
Προφανώς ο nickel δεν ξέρει και πόσο κοστίζει μια επίβαση, bernardina... :)
 

Zazula

Administrator
Staff member
Ο νεολογισμός πλέον και επίσημα στο Δελτίο Επιστημονικής Ορολογίας και Νεολογισμών (ΔΕΟΝ), τ. 11 (Ακαδημία Aθηνών, Αθήνα 2012).
 

nickel

Administrator
Staff member
Πού το βρήκες αυτό; Δεν πιστεύω να το βρήκες, να αγόρασες και να αγόρασες μόνο ένα! :eek:
 
Top